Gå till innehåll

minska avdunstning


MattiasN

Rekommenderade inlägg

jag funderar lite på att skaffa salt igen, en av anledningarna att jag lade ner sist var att luftfuktigheten blev så förbaskat hög, det dunstade typ 7l/dygn från mitt 670l kar. Jag vill ha ett relativt stort kar igen, 6-700l, men tänkte ta det lugnt med koraller och belysning och köra mest fisk (åtminstone till en början). Sist hade jag öppet kar med runt 700w belysning, funderade på att bara ha lysrör och även köra med täckglas, hur mycket tror ni man kan pressa ner avdunstningen? Karet ska dock borras och sump ska jag ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 500 l med huv och halvtäckt sump. Skulle uppskatta att avdunstningen är ca 2,5-3 liter/dygn.

Man kan ju ha en luftavfuktare om man tycker att luftfuktigheten är för hög.

Editerat:

Avdunstning kyler karet. Minskar du avdunstningen kommer du få temp höjning. Ha det i åtanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde själv med 4 st 54w T-5 över mitt 490L kar med täckglas och det var ingen vidare hit. Tyckte också att det avdunstade för mycket och tänkte att det skulle råda bot på det, men temperaturen blev på tok för hög... Temp. i mitt kar steg då över 30 grader vilket ej alls är bra.

Skulle också rekommendera en luftavfuktare istället...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten kommentar.

När vatten går från flytande till gasform så går det åt en jä... massa energi.

Jag är deltidare inom räddningstjänsten och släcktekniken vid tex villabrand är inte att "spola" på elden utan man kyler rökgaserna med en fin vattendimma när man som rökdykare avancerar fram i byggnaden.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket energi som går åt just för att omvandla 1 liter vatten till vattenånga men 1 liter vatten är i alla fall 1800 liter vattenånga och en liten dusch på några sekunder från strålmunstycket plockar ner temperaturen på rökgaserna med flera hundra grader..

Sätter man fläktar till ett akvarium så är en inte allt för vild gissning att den stora kyleffekten beror på att man höjer avdunstningen dvs att karet avger mer vattenånga och inte beroende på värmeöverföringen att det är någon grad lägre temperatur på luften vid ytan. I så fall hade man nog lika väl kunnat fläkta på glaset.

Så minskar man avdunstningen så kommer man automatiskt höja temperaturen i akvariet. Det går ganska lätt att räkna ut men det är nog ett område för Stig och inte mig :-$

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... hur har du räknat?

Jag kollade lite värden

2260 kJ i energi när 1 l vatten avdunstar. 4,18 kJ för att sänka 1 liter 1 grad.

2260*5=11300 kJ, 11300/112=100,9 kJ/l, 100,9/4,18=24,13 grader

Dvs 5 liter vatten sänker 112 liter med 24,13 grader ( nu har jag inte räknat med att volymen minskar om man inte har automatisk påfyllnad).

MEN !!!

Så länge avdunstning pågår kommer det kyla. Och värmealstrande kommer höja. Först när kyleffekten är samma som värmeeffekten så stabiliseras karets temperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ojdå här rasslar det in svar i rask takt :)

jag är medveten om att tempen kan bli ett problem, därför ska jag ta det lugnt med belysningen och inte heller direkt satsa på koraller (som ju är känsligare). Då borde ju inte tempen bli högre än i motsvarande sötvattenskar?

Har en portabel ac som funkar som avfuktare, använde den sist, men jag vill inte behöva köra den året runt, den drar ju en hel del ström och ska den få undan så mycket avdunstning jag hade sist så kan den ju gå mer eller mindre dygnet runt.... Bitvis under sommaren kan den ju förståss få hjälpa till (då får den säkert gå lite ändå), men mer än så vill jag inte behöva köra den.

Visserligen har vi flyttat, har större lägenhet med bättre luftningsmöjligheter nu, men vill inte få samma inneklimat som sist....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Göran! Är dock inte helt säker än, man blir ju inte direkt rik som student.... Får se hur jag jobbar i sommar, men det kan säkert bli en del nattchattande!!!!

Tempen oroar jag mig inte för i dagsläget, ev. kanske jag skaffar en hängande armatur, då kan man ju köra med täckglas och en fläkt däremellan

Avdunstningen oroar mer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Jag kör med en 120 mm fläkt till mitt 250 liters med 4 * 250w T5 mellan täckglas och belysningen.

Akvariet är bara ungefär en grad över rumstemperatur.

Med tanke på hur långa mina 54W:s T5:or är så vill jag inte tänka på hur stort hus du måste ha.. ;).. Eller har du bara vikt dem på mitten ett par ggr ?

// Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...