SaltDummie Postat 15 februari 2013 Författare Dela Postat 15 februari 2013 Nu äntligen står det på sin plats Test av rördragning så smått påbörjad nu ikväll Ursäkta den urusla kvaliten på bilderna.//Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 15 februari 2013 Författare Dela Postat 15 februari 2013 (ändrat) Nu saknar jag bara min avrinningskam, som fastnat i tullen nere i ****Tyskland. Hoppas den kommer snart Moderator's upplysning: 3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte -Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat. Ändrat 16 februari 2013 av DaTrucka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 15 februari 2013 Författare Dela Postat 15 februari 2013 Gör allt för att smöra för Manne nu med diverse goda drycker inför besöket så man får en liten V.I.P biljett till fraggarna..Verkar som du själv smörat till det med "god drycker" med tanke på dina inlägg i tråden hahahahahaha Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 15 februari 2013 Dela Postat 15 februari 2013 Lite finns kvar ..Härligt att det närmar sig nu.. Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 15 februari 2013 Författare Dela Postat 15 februari 2013 Lite finns kvar ..Härligt att det närmar sig nu.. Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkJo en hel del kvar att göra Men bara det roliga kvar Aquascapen är väl det som ställer till det mest i skallen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 15 februari 2013 Dela Postat 15 februari 2013 Tål bänken lite stänk nu?Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 15 februari 2013 Författare Dela Postat 15 februari 2013 Tål bänken lite stänk nu?Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkDet hoppas jag verkligen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 15 februari 2013 Dela Postat 15 februari 2013 Riktigt kul att se.. Ang smöret så blev det lugnt.. Men som du sa Mikael.. Manne svarade hjärtligt på mina frågor med glatt humör o lärde mej mycket.Hoppas att det rullar på med bygget smärtfritt för dej nu och hoppas se en trevlig update inom ett par dagar..Hörby är ju inom kör avstånd så vi får väl ta en trevlig kväll hos dej också fram över..Ha en trevlig kväll..Mvh Nicke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 16 februari 2013 Författare Dela Postat 16 februari 2013 Riktigt kul att se.. Ang smöret så blev det lugnt.. Men som du sa Mikael.. Manne svarade hjärtligt på mina frågor med glatt humör o lärde mej mycket.Hoppas att det rullar på med bygget smärtfritt för dej nu och hoppas se en trevlig update inom ett par dagar..Hörby är ju inom kör avstånd så vi får väl ta en trevlig kväll hos dej också fram över..Ha en trevlig kväll..Mvh NickeJo Manne e en trevlig prick. Smärtfritt blir det nog inte, säkert nått som ska bråka. Helt klart att vi tar en träff här när det är färdigt //Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 februari 2013 Dela Postat 16 februari 2013 Var Noga med PVC dragningen så du får det rätt direkt..Vet att du tänkt igenom det ett par ggr redan men var petig Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 16 februari 2013 Författare Dela Postat 16 februari 2013 Var Noga med PVC dragningen så du får det rätt direkt..Vet att du tänkt igenom det ett par ggr redan men var petig Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkTesta att montera upp grejorna igår kväll som jag tänkt ha det. Är ju en ganska simpel konstruktion med två rör ner och ett upp. Ventiler på alla tre. Ska bara få till en vettig durso. // Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 februari 2013 Dela Postat 16 februari 2013 Durso behövs inte , om du vill få det riktigt tyst så kör ett rör hela vägen upp så den kommer precis i underkant på kammen.. Nu gissar jag att den sitter på insidan..Nästa rör kan du ha 1 dm under det första.Där är nergången klar.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 16 februari 2013 Författare Dela Postat 16 februari 2013 Durso behövs inte , om du vill få det riktigt tyst så kör ett rör hela vägen upp så den kommer precis i underkant på kammen.. Nu gissar jag att den sitter på insidan..Nästa rör kan du ha 1 dm under det första.Där är nergången klar.Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkMycket bra tips Manne!! Då gör vi så istället Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 februari 2013 Dela Postat 16 februari 2013 Testa att montera upp grejorna igår kväll som jag tänkt ha det. Är ju en ganska simpel konstruktion med två rör ner och ett upp. Ventiler på alla tre. Ska bara få till en vettig durso. // MickeSpara en kran för evakröret ner där behöver du ingen kran.Kör med hävert som Manne skriver.Röret för vattnet ner kan sluta 1dm från botten å sätt gärna ett galler på denna Ifall ev sniglar klättrar över. Fullt flås på returpumpen å så ställer du in nivån inne i ytavrinningen med en kran.När jag körde detta själv så kunde jag ha 10000L/h på pumpen å klarade 32mm med halvkran öppen.Evakröret kan du ha samma höjd som kammen så slipper man se den å ända att det sväljer vattnet som stiger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 16 februari 2013 Författare Dela Postat 16 februari 2013 Nu saknar jag bara min avrinningskam, som fastnat i tullen nere i ****Tyskland. Hoppas den kommer snart Moderator's upplysning: 3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte -Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat. Sorry för inlägget! Var bara sur! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 16 februari 2013 Dela Postat 16 februari 2013 Ser ut att bli ett fint kar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 16 februari 2013 Författare Dela Postat 16 februari 2013 Ser ut att bli ett fint kar!Tack! Får hoppas det! Aquascape är inte min starka sida dock! Men tips från alla "rävar" emotses med glädje:) //Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 februari 2013 Dela Postat 17 februari 2013 Tack! Får hoppas det! Aquascape är inte min starka sida dock! Men tips från alla "rävar" emotses med glädje:) //MickeRäkna in 20cm koraller runt om stenen så ha god marginal mot glaset.. Ur min synvinkel så bygg inte så högt heller.. Räkna in korall höjden även där.. , i mitt fall såg det lite "mesigt" ut i början.. När man hade massa fragment.. Men nuförtiden så är det ordet bortblåst Sen fundera på hur ljuset blir i karet.. Du har ett stort djup(fram/bak) att ta hänsyn till , så dom mest ljuskrävande koraller bör ju placeras under belysningen , inte bakom /framför..Kan nog fortsätta i en evighet med tips.. Men det får räcka nu..Mina 5 öre till ett bra bygge av stenen..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 17 februari 2013 Författare Dela Postat 17 februari 2013 Har tänkt bygga tre "öar" i karet med en höj på max 40cm. Vad tror ni om det? Sista på bänken imorgon innan rördragningen drar igång på riktigt. Så jag hoppas att jag kan börja fylla vatten i veckan. Resterande jobb på bänken sker när allt det andra är klart //Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 februari 2013 Dela Postat 17 februari 2013 Kan säkert bli bra.. Bygg bara inte för högt så korallerna snabbt når ytan där uppe.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 18 februari 2013 Författare Dela Postat 18 februari 2013 Kan säkert bli bra.. Bygg bara inte för högt så korallerna snabbt når ytan där uppe.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkSatt i karet och mätte igår Höjden på öarna ska nog Max vara 30-35cm. Värsta ångesten för den här "scapen" man vill ju ha det top of the line Googlade runt på bilder igår med och det gjorde inte saken ett dugg lättare //Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 Satt i karet och mätte igår Höjden på öarna ska nog Max vara 30-35cm. Värsta ångesten för den här "scapen" man vill ju ha det top of the line Googlade runt på bilder igår med och det gjorde inte saken ett dugg lättare //MickeJag har upptäckt att jag kan bygga "bättre" scape med lite större stenar.. Har man bara massa knytnävs stora stenar så blir det bara en "hög" sten.. Oftast mindre "coolt" då.. Lite större sten med mer udda former så kan man jobba på ett helt annat sätt än bara trava dom på varandra..Mina 5 öre.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 18 februari 2013 Författare Dela Postat 18 februari 2013 Jag har upptäckt att jag kan bygga "bättre" scape med lite större stenar.. Har man bara massa knytnävs stora stenar så blir det bara en "hög" sten.. Oftast mindre "coolt" då.. Lite större sten med mer udda former så kan man jobba på ett helt annat sätt än bara trava dom på varandra..Mina 5 öre.Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkHar ganska blandad storlek på stenen även ett par flak varav ett stort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 Va kul att du har kommit igång.. Väntar tålmodigt på dom första glimtarna.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 18 februari 2013 Författare Dela Postat 18 februari 2013 Ja nu väntar jag bara på kammen så den kommer dit. Sen ska det börjas med vatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.