Gå till innehåll

Min nya burk...210x80x60cm


SaltDummie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 861
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu saknar jag bara min avrinningskam, som fastnat i tullen nere i ****Tyskland. Hoppas den kommer snart :)

Moderator's upplysning:
mod.gif3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte -Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt kul att se.. Ang smöret så blev det lugnt.. Men som du sa Mikael.. Manne svarade hjärtligt på mina frågor med glatt humör o lärde mej mycket.

Hoppas att det rullar på med bygget smärtfritt för dej nu och hoppas se en trevlig update inom ett par dagar..

Hörby är ju inom kör avstånd så vi får väl ta en trevlig kväll hos dej också fram över..

Ha en trevlig kväll..

Mvh Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt kul att se.. Ang smöret så blev det lugnt.. Men som du sa Mikael.. Manne svarade hjärtligt på mina frågor med glatt humör o lärde mej mycket.

Hoppas att det rullar på med bygget smärtfritt för dej nu och hoppas se en trevlig update inom ett par dagar..

Hörby är ju inom kör avstånd så vi får väl ta en trevlig kväll hos dej också fram över..

Ha en trevlig kväll..

Mvh Nicke

Jo Manne e en trevlig prick. Smärtfritt blir det nog inte, säkert nått som ska bråka. Helt klart att vi tar en träff här när det är färdigt ;)

:)

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var Noga med PVC dragningen så du får det rätt direkt..

Vet att du tänkt igenom det ett par ggr redan men var petig

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Testa att montera upp grejorna igår kväll som jag tänkt ha det. Är ju en ganska simpel konstruktion med två rör ner och ett upp. Ventiler på alla tre. Ska bara få till en vettig durso.

// Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Durso behövs inte , om du vill få det riktigt tyst så kör ett rör hela vägen upp så den kommer precis i underkant på kammen..

Nu gissar jag att den sitter på insidan..

Nästa rör kan du ha 1 dm under det första.

Där är nergången klar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Durso behövs inte , om du vill få det riktigt tyst så kör ett rör hela vägen upp så den kommer precis i underkant på kammen..

Nu gissar jag att den sitter på insidan..

Nästa rör kan du ha 1 dm under det första.

Där är nergången klar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mycket bra tips Manne!! Då gör vi så istället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa att montera upp grejorna igår kväll som jag tänkt ha det. Är ju en ganska simpel konstruktion med två rör ner och ett upp. Ventiler på alla tre. Ska bara få till en vettig durso.

// Micke

Spara en kran för evakröret ner där behöver du ingen kran.

Kör med hävert som Manne skriver.

Röret för vattnet ner kan sluta 1dm från botten å sätt gärna ett galler på denna Ifall ev sniglar klättrar över. Fullt flås på returpumpen å så ställer du in nivån inne i ytavrinningen med en kran.

När jag körde detta själv så kunde jag ha 10000L/h på pumpen å klarade 32mm med halvkran öppen.

Evakröret kan du ha samma höjd som kammen så slipper man se den å ända att det sväljer vattnet som stiger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu saknar jag bara min avrinningskam, som fastnat i tullen nere i ****Tyskland. Hoppas den kommer snart :)

Moderator's upplysning:
mod.gif3.2 Insinuationer eller påhopp accepteras inte -Personangrepp, förolämpningar, nedsättande kommentarer, kränkningar, hets mot folkgrupp, kritiserande av hela samhälls-/yrkesgrupper och andra typer av påhopp är naturligtvis inte tillåtet, varken i form av kommentarer eller bilder. Detta gäller särskilt (men inte enbart) anspelningar på kön, ras, religion, religiösa åsikter, nationellt eller etniskt ursprung, bildningsgrad, sexuell läggning, funktionshinder eller utvecklingsstörning. Regeln gäller oavsett vilken benämning eller omskrivning som används och oavsett om det levereras direkt eller som en kränkande antydan, förtäckt beskyllning, undermening, pik, lustighet eller citat.

Sorry för inlägget! Var bara sur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Får hoppas det! Aquascape är inte min starka sida dock! :) Men tips från alla "rävar" emotses med glädje:)

//Micke

Räkna in 20cm koraller runt om stenen så ha god marginal mot glaset.. Ur min synvinkel så bygg inte så högt heller.. Räkna in korall höjden även där.. , i mitt fall såg det lite "mesigt" ut i början.. När man hade massa fragment.. Men nuförtiden så är det ordet bortblåst ;)

Sen fundera på hur ljuset blir i karet.. Du har ett stort djup(fram/bak) att ta hänsyn till , så dom mest ljuskrävande koraller bör ju placeras under belysningen , inte bakom /framför..

Kan nog fortsätta i en evighet med tips.. Men det får räcka nu..

Mina 5 öre till ett bra bygge av stenen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt bygga tre "öar" i karet med en höj på max 40cm. Vad tror ni om det? Sista på bänken imorgon innan rördragningen drar igång på riktigt. Så jag hoppas att jag kan börja fylla vatten i veckan. Resterande jobb på bänken sker när allt det andra är klart :)

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säkert bli bra.. Bygg bara inte för högt så korallerna snabbt når ytan där uppe.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Satt i karet och mätte igår :) Höjden på öarna ska nog Max vara 30-35cm. Värsta ångesten för den här "scapen" man vill ju ha det top of the line ;) Googlade runt på bilder igår med och det gjorde inte saken ett dugg lättare :(

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt i karet och mätte igår :) Höjden på öarna ska nog Max vara 30-35cm. Värsta ångesten för den här "scapen" man vill ju ha det top of the line ;) Googlade runt på bilder igår med och det gjorde inte saken ett dugg lättare :(

//Micke

Jag har upptäckt att jag kan bygga "bättre" scape med lite större stenar.. Har man bara massa knytnävs stora stenar så blir det bara en "hög" sten.. Oftast mindre "coolt" då.. Lite större sten med mer udda former så kan man jobba på ett helt annat sätt än bara trava dom på varandra..

Mina 5 öre.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upptäckt att jag kan bygga "bättre" scape med lite större stenar.. Har man bara massa knytnävs stora stenar så blir det bara en "hög" sten.. Oftast mindre "coolt" då.. Lite större sten med mer udda former så kan man jobba på ett helt annat sätt än bara trava dom på varandra..

Mina 5 öre.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ganska blandad storlek på stenen även ett par flak varav ett stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...