ballsam Postat 17 december 2012 Postat 17 december 2012 har inte bestämt mig hundra men massa Anthias är ett måste Nåt sånt här kanske? http://reefkeeping.com/issues/2006-08/totm/index.php /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera
shreek Postat 17 december 2012 Författare Postat 17 december 2012 Bra fråga det har jag inte tänkt på ennu faktiskt nån som har några tips ?eller annars får jag väll gå ner till det lokala gymmet och fråga om det finns några som vill ta i på riktigt . Citera
shreek Postat 17 december 2012 Författare Postat 17 december 2012 Nåt sånt här kanske? http://reefkeeping.com/issues/2006-08/totm/index.php /SamuelSent from my iPhone using Tapatalkkommer jag få ett sånt slut resultat är jag mer en nöjd =) men möbeln/inbyggnaden är tänkt nått i den stilen ialf Citera
shreek Postat 9 februari 2013 Författare Postat 9 februari 2013 nu är karet limmat på plats vart tyvärr inte riktigt som jag tänkt mig vart tvungna att korta ner karet 10 cm . Samt att det inte vart opthiwhite glas i framrutan . Men men det får duga endå. Nu behöver jag bra tipps på hur man skulle dra rören och hur man räknar ut hur mycket pvc jag behöver beställa. 2 hål i varje box med genomföringar för 50 mm rör . Så hur skulle ni göra ? Citera
Andreas N Postat 10 februari 2013 Postat 10 februari 2013 Så när kommer det bilder på bygget? Och varför skippade han optiwhite på framrutan? Var det inte överenskommet med det? Citera
hansson_1985 Postat 10 februari 2013 Postat 10 februari 2013 Trevligt bygge! Ett tips när du börjar fylla i vatten är att du mäter måttet från golvet till stälningen innan du fyller i vatten och sen håller du kom på om det sätter sig nån ting när det börjar bli lite tryck på stälningen. Jag hade vart rätt så orolig för den stälningen. Den ska klara 2,4 ton utan att kolapsa men står det nått om att den klarar 2,4 ton utan att svikta? Jag skulle ha fixat ett par ben på mitten för att vara helt säker. Hur man räknar ut rörårgång? Tänk igenom 10 gånger hur du vill ha rören. Gå in på sidan där du tänker beställa rören ifrån och se vad dom har för nått. Sen ritar du upp hela vägen och räknar ut vad som behövs. Ta en titt på hur andra har gjort med sina kar i samma storlek som ditt! Det viktigaste är att du tänker igenom det ett par gånger. Försök att tänka på lite olika sätt bara för att få fram den bästa lösningen. Citera
Atlas Postat 10 februari 2013 Postat 10 februari 2013 Väldigt intressant projekt måste jag säga.. Jag hade satt ditt mitt stöd då jag vet att dom sviktar lite vid tung belastning. När man har pallar på så gör detta inget,men ett kar är ju inte lika flexibelt tyvärr.. Vikten i sig kommer nog inte vara några problem..Annars kanon.. Citera
Lasse Postat 10 februari 2013 Postat 10 februari 2013 Jag skulle valt en hävert och ett säkerhetsrör i varje box. Här har du en bra förteckning över olika rör och kombinationer. Bara sätta igång och konstruera och mäta snyggt byggeMVH Lasse Citera
Andreas N Postat 10 februari 2013 Postat 10 februari 2013 Belastningen är ju jämn på hela ytan och akvariet i sig är ju rakt samt att om det skall svikta på mitten måste hela akvariet vika sig på mitten vilket jag anser vara helt osannolikt. nä något mittstag behövs inte i mina ögon. Citera
shreek Postat 11 februari 2013 Författare Postat 11 februari 2013 tack för tips och råd funderar fram och tillbaka på rördragning ang att balkarna skulle svikta tvivlar jag på så jag kommer chansa.någon som har en bra ritning på en dröm/perfekt sump till detta kar ?teknik som skall finnas i sumpen ink refugium 2 st 9000liters retur en bubble king 250 samt diverse reaktorer . kommer ha osmos separat men gärna med en bra lösning för 200liters vattenbyten. Citera
shreek Postat 11 februari 2013 Författare Postat 11 februari 2013 Lägger in en bild för dem som är intresseradeSent from my iPhone using Tapatalk Citera
shreek Postat 11 februari 2013 Författare Postat 11 februari 2013 1488 liter 310 80 60 Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
rillz Postat 11 februari 2013 Postat 11 februari 2013 nice, lycka till. kommer bli riktigt mäktigt. Citera
Andreas N Postat 11 februari 2013 Postat 11 februari 2013 Lägger in en bild för dem som är intresserade[ATTACH]90855[/ATTACH]Sent from my iPhone using TapatalkKommer bli fint det där :-) Citera
Stefan molin Postat 11 februari 2013 Postat 11 februari 2013 hej Anton , kom på en sak , du ska nog inte ha ett droppfilter i pannrummet , du förkortar livslängden på brännaren och pannan med hög luftfuktighet , här har du lite filter material , MarinePure Ceramic Biomedia Plate , filter ceramic bloc , det är keramik block , det finns i alla former även som rör , sen finns det tyska acuaclay , det är brända ler kulor , dvs lecakulor fast röda , men leta på koi filter så hittar du lättare , mvh stefan Citera
Stefan molin Postat 11 februari 2013 Postat 11 februari 2013 hej igen , en 25l 13-20mm säck aquaclay kostar ca 180kr , den är revsäker , mvh stefan Citera
shreek Postat 12 februari 2013 Författare Postat 12 februari 2013 Pelletsbrännarn åker ut nästa v blir bergvärme där inne . Tack för hjälpen.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
MarinaS Postat 12 februari 2013 Postat 12 februari 2013 Det här kommer bli ett otroligt mäktigt kar speciellt med din bra smak på fisk och koraller!! Ser framemot mer uppdateringar när det börjar fyllas Citera
Stefan molin Postat 12 februari 2013 Postat 12 februari 2013 hej Anton , då blir det enklare ,då funkar det med ett dropp filter , om du får problem med att nivån i ytboxen varierar för mycket så det suger luft , om du kör hävert förstås , då sågar du upp röret biten ner till sumpen ungefär som det är ritat rött på bilden , sen ställer du tex en spagetti burk som på bild 2 , då har du en luftficka i burken och då följer den vatten nivån utan att suga luft , då suger den i underkant på burken , mvh stefan Citera
shreek Postat 12 februari 2013 Författare Postat 12 februari 2013 Det här kommer bli ett otroligt mäktigt kar speciellt med din bra smak på fisk och koraller!! Ser framemot mer uppdateringar när det börjar fyllas hehe ja vi får hoppas det =) Citera
shreek Postat 12 februari 2013 Författare Postat 12 februari 2013 hej Anton , då blir det enklare ,då funkar det med ett dropp filter , om du får problem med att nivån i ytboxen varierar för mycket så det suger luft , om du kör hävert förstås , då sågar du upp röret biten ner till sumpen ungefär som det är ritat rött på bilden , sen ställer du tex en spagetti burk som på bild 2 , då har du en luftficka i burken och då följer den vatten nivån utan att suga luft , då suger den i underkant på burken , mvh stefan[/quotedet ska jag ha i åtanke har byggt liknande lösningar med med pvc tidigare.nån som vet en knäpptyst badrumsfläkt som inte kostar skjortan ???köpte en billig på byggmax men den åkte ut då den lät som ett reaplan =( Citera
Morot Postat 16 februari 2013 Postat 16 februari 2013 Fresh Intellivent.Den tystaste jag hittat. Har den i badrummet, många olika inställningar, bla fuktstyrning såklart. Gillar den mycket mer än Pax fläktarna.(Kostar som en Ralph lauren skjorta ungefär) Köpte min för 1200, fläkten alltså Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.