Gå till innehåll

320 cm korallrev i källaren .


shreek

Rekommenderade inlägg

  • Svar 120
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

nu är karet limmat på plats vart tyvärr inte riktigt som jag tänkt mig vart tvungna att korta ner karet 10 cm . Samt att det inte vart opthiwhite glas i framrutan . Men men det får duga endå.

Nu behöver jag bra tipps på hur man skulle dra rören och hur man räknar ut hur mycket pvc jag behöver beställa.

2 hål i varje box med genomföringar för 50 mm rör .

Så hur skulle ni göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt bygge!

Ett tips när du börjar fylla i vatten är att du mäter måttet från golvet till stälningen innan du fyller i vatten och sen håller du kom på om det sätter sig nån ting när det börjar bli lite tryck på stälningen.

Jag hade vart rätt så orolig för den stälningen. Den ska klara 2,4 ton utan att kolapsa men står det nått om att den klarar 2,4 ton utan att svikta? Jag skulle ha fixat ett par ben på mitten för att vara helt säker.

Hur man räknar ut rörårgång? Tänk igenom 10 gånger hur du vill ha rören. Gå in på sidan där du tänker beställa rören ifrån och se vad dom har för nått. Sen ritar du upp hela vägen och räknar ut vad som behövs. Ta en titt på hur andra har gjort med sina kar i samma storlek som ditt! Det viktigaste är att du tänker igenom det ett par gånger. Försök att tänka på lite olika sätt bara för att få fram den bästa lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt intressant projekt måste jag säga.. Jag hade satt ditt mitt stöd då jag vet att dom sviktar lite vid tung belastning.

När man har pallar på så gör detta inget,men ett kar är ju inte lika flexibelt tyvärr.. Vikten i sig kommer nog inte vara några problem..

Annars kanon..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tips och råd funderar fram och tillbaka på rördragning ang att balkarna skulle svikta tvivlar jag på så jag kommer chansa.

någon som har en bra ritning på en dröm/perfekt sump till detta kar ?

teknik som skall finnas i sumpen ink refugium 2 st 9000liters retur en bubble king 250 samt diverse reaktorer . kommer ha osmos separat men gärna med en bra lösning för 200liters vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Anton , kom på en sak , du ska nog inte ha ett droppfilter i pannrummet , du förkortar livslängden på brännaren och pannan med hög luftfuktighet , här har du lite filter material , MarinePure Ceramic Biomedia Plate , filter ceramic bloc , det är keramik block , det finns i alla former även som rör , sen finns det tyska acuaclay , det är brända ler kulor , dvs lecakulor fast röda , men leta på koi filter så hittar du lättare , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Anton , då blir det enklare ,då funkar det med ett dropp filter , om du får problem med att nivån i ytboxen varierar för mycket så det suger luft , om du kör hävert förstås , då sågar du upp röret biten ner till sumpen ungefär som det är ritat rött på bilden , sen ställer du tex en spagetti burk som på bild 2 , då har du en luftficka i burken och då följer den vatten nivån utan att suga luft , då suger den i underkant på burken , mvh stefan

post-1262-14468928357284_thumb.jpg

post-1262-14468928357473_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Anton , då blir det enklare ,då funkar det med ett dropp filter , om du får problem med att nivån i ytboxen varierar för mycket så det suger luft , om du kör hävert förstås , då sågar du upp röret biten ner till sumpen ungefär som det är ritat rött på bilden , sen ställer du tex en spagetti burk som på bild 2 , då har du en luftficka i burken och då följer den vatten nivån utan att suga luft , då suger den i underkant på burken , mvh stefan[/quote

det ska jag ha i åtanke har byggt liknande lösningar med med pvc tidigare.

nån som vet en knäpptyst badrumsfläkt som inte kostar skjortan ???

köpte en billig på byggmax men den åkte ut då den lät som ett reaplan =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...