john.w Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Någon som har/använder calcium hydroxid som finns på apoteket Varunr. Produkt Förp. Jfr.pris à-pris 323790 Calcii hydroxidum kval E (PEG) 50 g 82,50 kr Denna skall man blanda 1 tsk på 20L vatten killen som jag pratade med la den blandningen i påfyllningen men jag har hört att gör man det så bäckar pumpen igen på nolltid Citera
petrol Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 När jag kollade upp det förra året så sålde apoteket det endast till tandläkare.. Citera
john.w Postat 31 maj 2005 Författare Postat 31 maj 2005 jasså denna killen säger att det bara är att gå in å handla Citera
petrol Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Är det inte samma som calsiumhydroxid? I så fall har killen fel..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5094 Citera
john.w Postat 31 maj 2005 Författare Postat 31 maj 2005 Jo det skall det vara han som sa det äger Herkules zoo å han har alltid kört med det Citera
wrang Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Kolla med Bengt på Marinakvariet i mölndal så kan du köpa kemikalier som funkar. Citera
Guest ernie Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 calciumhydroxid finns hos lantmännen,ca.60:- för 25kg. Citera
john.w Postat 31 maj 2005 Författare Postat 31 maj 2005 Vad bra min mamma jobbar på granngården och hon bor granne med mig Citera
aerie Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Errr....hur pass rent är det egentligen? Och vad är de resterande ämnena? Känns som att man vill nog inte riktigt dumpa i vad som helst i karet... Citera
john.w Postat 31 maj 2005 Författare Postat 31 maj 2005 kanske är sant bättre att köpa riktigt är ju inte så dyrt fast det är ju lite bök om man inte har kalkreaktor så den där apotekarvarianten kanske inte är så dum Citera
wrang Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 323790 Calcii hydroxidum kval E (PEG) 50 g 82,50 kr Vadå kvalite Eå det var ju ej billigt.Kanske låter illa men varför chansa med nått man ej riktigt är säker på. Har pratats om kvalite innan på forumet.Visseligen var jag oxså inne ett tag med att labba å söka efter det billigaste å så men nja känns nu mer att jag är villig att betala det där lilla extra där riktiga labbfolk framställt till oss dödliga saltvattensfolk än att det kanske går åt skogen med allt om ett tag.... Citera
john.w Postat 31 maj 2005 Författare Postat 31 maj 2005 Det var därför jag la ut tråden för att se om det kanske var nån som testat denna metod. Enligt den killen så var det bara att blanda 1tsk på 20L å hälla rätt i påfyllningen själv blev jag lite skeptisk efter jag pratat med en kille som sa att pumpen bäckar igen på nolltid och skummaren med eftersom jag har påfyllning i sumpen. Är somsagt nybörjare och ville kolla om någon körde med detta eller kanske hade en bättre metod Citera
wrang Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Har precis köpt mig en bytta med Tropic Marine Bio-Calcium å tycker att detta är smidigt.Sökte lite innan på det å verkar vara många som är possetiva till det Citera
stigigemla Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 Jag gav 168:- för 500 ml pulver på Zoogiganten och det finns de som säger att den affären är dyr. Citera
greger Postat 31 maj 2005 Postat 31 maj 2005 En snikvariant är att slå i nån deciliter kalkkross i en flaska ramlösa.och skaka tills all kolsyra försvunnit.Stig,du har ju följt med på kemilektionerna,har du några synpunkter? Citera
Lejonkungen Postat 1 juni 2005 Postat 1 juni 2005 Det låter ju som en billig kalkreaktor. Speciellt om man har en sodastream hemma och kan kolsyra osmosvatten. Citera
stigigemla Postat 1 juni 2005 Postat 1 juni 2005 Kalciumhydroxid + Ramlösa = lite kalkstensdimma.Däremot går det att blanda ättiksyra med kalksten eller kalciumhydroxid - jag kommer inte ihåg vilket - och tillsätta med slangpump.Bakterierna tar så småningom hand om ättikan utan att det blir restprodukter.Jag är inte säker på hur det påverkar pH:t heller tyvärr.Jag tror det var på en tysk sida jag såg det men tyckte att det var för krångligt så jag sparade inte sidan. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.