Lasse Postat 4 december 2013 Dela Postat 4 december 2013 Ja - du skall stänga av ozonet nu av den anledning som Peter säger. Med din ORP mätare - finns det inte en kontroller som sätter på och av din ozongenerator? Som det verkar nu så har Nicola en aktivkolfiltrering i sumpen och jag är därmed rädd att ozonet inte kommer att göra den nytta det skall. Vitsen för mig med ozon är att man får det att verka inne i karet också - därför är jag ingen förespråkare för att använda aktivkol till vattenrening samtidigt som man använder ozon. Jag säger inte att din guru har fel - det är bara två sätt att använda tekniken på. Med den uppställning som du har blir ozonet verkan jämfört med UV-C - det fungerar bara på det som kommer in i reaktionskammaren. Fördelen med ozon för mig är att det kan fungera på parasiter inne i karet också. Givetvis får man vara försiktig om man kör på mitt sätt och jag använder inte ozonet 7/24 utan när jag behöver det eller för en vecka vid nyintroduktioner. Jag använder i huvudsak tre indikationer för att köra ozonet. 1) en ORP mätare som samtidigt stänger av ozonet om det blir för högt. Kan också säga att jag ligger väldigt sällan (i ett inkört akvarium) på en redox över 300. Det brukar vara min gräns när jag kör ozon. Många förespråkar 360 men jag lägger mig under detta. 2) Näsan - luktar det ozon så stänger jag av3) Mina buble tip anemoner. Det har visat sig att de reagerar när det blir lite för mycket av det godaNär du kör ozon så tycker jag inte att du skall ligga över 300 i ORP-potentialMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 4 december 2013 Författare Dela Postat 4 december 2013 Tunze kontroller redox använder.http://www.sewatec.de/tunze-mv-controller-redox-set-7075/2.htmlhttp://www.sewatec.de/korallenwunder-spring-check-valve-ozone-pvdf-viton-fpm-4/6mm.htmlhttp://www.sewatec.de/sander-ozonizer-model-c200.htmlozon booster också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 4 december 2013 Författare Dela Postat 4 december 2013 (ändrat) Testade köra ozonen på i 1 timme på max .Kontrollen visar nu 285 , innan jag startade dosera hade jag den på 276.Problemet är att den visar mindre när ozonen är på sen efter man stänger den börjar öka ,vi få se vart den stannar.Kommer prova imorgon också i flera timmar när barnen är på förskola. Ändrat 4 december 2013 av niki68 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 4 december 2013 Dela Postat 4 december 2013 Är det nere i 276 nu, tidigare skrev du att värdet var 370-375...? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 4 december 2013 Författare Dela Postat 4 december 2013 Är det nere i 276 nu, tidigare skrev du att värdet var 370-375...?*efter kalibering var 275.*startade ozonen på kl:11( i 15 timmar) den gick ner till 263.*stängde igen ozonen gick upp till 278.*startade igen ozonen på max i en timme efter jag stängde den började gå upp, efter 5-6 timmar visar 291 jag ville ha 300 från början.Imorgon om det visar sig 290 kan köra en gång till på max i halv timme vi få se om det går till 300.Har aldrig skrivit att den gick upp till 370.Vill testa också köra igenom min skummare lite grand vi få se hur den svarar.Fråga är kan det vara bakventilen som är lite för trögt ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 4 december 2013 Dela Postat 4 december 2013 *efter kalibering var 275.*startade ozonen på kl:11( i 15 timmar) den gick ner till 263.*stängde igen ozonen gick upp till 278.*startade igen ozonen på max i en timme efter jag stängde den började gå upp, efter 5-6 timmar visar 291 jag ville ha 300 från början.Imorgon om det visar sig 290 kan köra en gång till på max i halv timme vi få se om det går till 300.Har aldrig skrivit att den gick upp till 370.Den var kalibrerat förra veckan tror på Fredag till 300.(3-4 dagar visade 370-375) sen när jag startade ozon visade max 378 och imorgose 363.Ok, kommer stängas i några dagar.Där står det 378;) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 4 december 2013 Författare Dela Postat 4 december 2013 Ok sorry jag menade 278 ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 5 december 2013 Författare Dela Postat 5 december 2013 Nu efter ca.12 timmar jag stängde ozonen kontrollen visar 298.Det verkar att allt är fungerande bara det tar lite mera tid tills värden på ozonen stabilisera sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 5 december 2013 Dela Postat 5 december 2013 Du har ju en kontrollenhet på din redoxmätare. Enligt Tunzes bruksanvisning skall den kunna ställas upp till 300 mV. Ställ den på ca 270 nu och koppla in ozonreaktorns plugg i kontakten på Tunzes styrplugg. Vad jag förstår så är den kontakt du skall stoppa i vägguttaget från Tunze försedd med en honkontakt på ovansidan. Där skall ozongeneratorns strömsladd kopplas in. Sedan sköter Tunze på och avkoppling av ozongeneratorn med det inställda värdet. Står det på 270 så är generatorn urkopplad när redoxmätaren visar över 270 och påkopplad när den visar under. Jag tycker inte att du skall driva upp redoxpotentialen högre än 270 - 300 mV. Ställ också ner mängden ozon till ett minimum till en början. Klarar du då inte att hålla det inställda värdet så vrider du upp mängden försiktigt MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 5 december 2013 Författare Dela Postat 5 december 2013 Ok, tack Lasse ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 5 december 2013 Författare Dela Postat 5 december 2013 Imorgon kommer starta balling 2x 50ml.Har tagit några prov.Kh-6,1Ca-415Mg-1260Fosfat-0,15/0,12/0,10 ny påse (2 dl idag) Nitrat-2Ph-8,21Redox-304 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 5 december 2013 Dela Postat 5 december 2013 Det verkar onekligen läcka ut en hel del fosfat ur den döda revformations stenen. Du kan nog öka på de där 2dl till 3 eller 4 för att se om du får ett värde under 0,05 då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Ska du starta balling nu?Varför?Balling används för att kompensera för stenkorallers tillväxt. Om du har väldigt god tillväxt det vill säga. I början bör vattenbyten och en gnutta pulver då och då räcka. Än så länge har du väl ingen förbrukning?Finns ju ingen anledning att fylla på med något mha dyra maskiner när det inte saknas något.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
dahlgren Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Måste väl vara för att justera upp kh samt mg, annars är det ju precis som du säger.Ska du starta balling nu?Varför?Balling används för att kompensera för stenkorallers tillväxt. Om du har väldigt god tillväxt det vill säga. I början bör vattenbyten och en gnutta pulver då och då räcka. Än så länge har du väl ingen förbrukning?Finns ju ingen anledning att fylla på med något mha dyra maskiner när det inte saknas något.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Byt vatten...Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 I ett nystartat akvarium kan man i så stora kar få en förbrukning på 50-100mg magnesium om dagen. Jag skulle vilja se den som med bara vattenbyte håller mg nivån över 1300 mg/liter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Javisst, och ännu mer om kalkalgerna får fart. Men enligt mätningarna verkar det ta ett tag till. Lite svårt stt ställa in maskinen innan dess?Men att pytsa i magnesium vid behov är inte balling.Jag har säkert missförstått vad grejjen är då jag inte följt tråden eller vad ni föredrar att använda för termer. Det var lite obetänksamt att lägga mig i.Bortse från mitt inlägg och fortsätt med vad ni gör :-) Lycka till med ozonet och att du får död på hemskheterna i vattnet.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Hehe. Jag håller helt med dig i att det är ruskig overkill att köra igång med ballong i ett tomt akvarie. Ev förbrukning är ju obetydlig förutom magnesium då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Lika bra att blanda ballingdunkarna med en gång, eller börja torrdosera pulver... Ditt KH är ju lite lågt och Mg kommer att falla som en sten så snart de lila kalkalgerna börjar växa... Den där Vertex-maskinen har väl trevliga mätningsmöjligheter även vid manuell dosering så det skadar ju inte att sätta upp den även om den dagliga dosen skulle vara noll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fiffe Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Hehe. Jag håller helt med dig i att det är ruskig overkill att köra igång med ballong i ett tomt akvarie. Ballongmetoden? Ny trend? :-)Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Ballongmetoden? Ny trend? :-)Ballongdansen kanske? Ny trend från facebookgruppen nakna akvarister? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 6 december 2013 Dela Postat 6 december 2013 Javisst, och ännu mer om kalkalgerna får fart. Men enligt mätningarna verkar det ta ett tag till. Lite svårt stt ställa in maskinen innan dess?Men att pytsa i magnesium vid behov är inte balling.Jag har säkert missförstått vad grejjen är då jag inte följt tråden eller vad ni föredrar att använda för termer. Det var lite obetänksamt att lägga mig i.Bortse från mitt inlägg och fortsätt med vad ni gör :-) Lycka till med ozonet och att du får död på hemskheterna i vattnet.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Haha.... Mobilen självändra ballingSent from my HTC One X+ using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 7 december 2013 Författare Dela Postat 7 december 2013 Två dagar efter jag stängde ozonen redox kontrollen visar 375.Det räckte köra två serien på en timme på max.Normalt sett vad är gränsen på redox ?Balling är bra att träna lite innan jag kommer ha första korall (om två veckor) vet ej hur blir med nya recept och hur tänker nya dosering.Det röda är för en blandning av 10 liter balling.Kommer dosera lika på alla tre pumpar (2 x 50ml/dag).Behållare 12 liter osmosvatten Rött ger 10 liter144 g Kalciumkloriddhydrat x5 ger 720gram10 ml Strontium-Barium komplex 50ml 10 ml Heavy metal komplex 50ml Behållare 22 liter osmosvatten164 g Natriumvätekarbonat x5 ger 820gram10 ml Iodine-Fluorine komplex 50ml Behållare 32 liter osmosvatten49 g Natriumkloridfritt salt x5 ger 245gram110 g Magnesiumkloridhexahydrat x5 ger 550gram16 g Magnesiumsulfatheptahydrat x5 ger 80 gram Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 7 december 2013 Dela Postat 7 december 2013 Doserar du 50ml om dagen i två veckors tid så kommer dina värden vara för höga när du väl ska ha i några koraller eftersom din förbrukning är nästintill noll just nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 7 december 2013 Dela Postat 7 december 2013 Varför göra det så invecklat ? Låt karet vara ett tag ? Njut lite av det . Känns som det blir så pass mycket Klödd och onödiga kemikalier i en uppstartningsfas att karet bara kommer förstöras . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.