Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Du hade tänkt två sorters anthias - har du någon erfarenhet av två mindre grupper ihop? Tänker du köpa enbart honor eller hur tänker du där? (Jag ska också köpa ca 8-10 anthias snart)

/Björne

Köper du bara honor efter en tag kommer en blir hane.Jag vet någon som har båda anthias är ok, fast bartlett är lite svåra att driva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du ha den till? Fin fisklista fö.

Kommer använda denna pump med diffusorn fick tips föra året av Lasse.

Finns mera läsa här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43576-vart-kan-jag-hitta-silicia-kulor-till-ozonisator-Sander-C200

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40598-Ozon-via-skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade tänkt två sorters anthias - har du någon erfarenhet av två mindre grupper ihop? Tänker du köpa enbart honor eller hur tänker du där? (Jag ska också köpa ca 8-10 anthias snart)

/Björne

Hör med "Shreek" på forumet. Han har grym koll på Anthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför väljer du en sådan "kompromisslösning" till ozonet istället för en riktigt ozonreaktor? Du sparar ju inte direkt på krutet (eller pengarna) när det gäller övrig utrustning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför väljer du en sådan "kompromisslösning" till ozonet istället för en riktigt ozonreaktor? Du sparar ju inte direkt på krutet (eller pengarna) när det gäller övrig utrustning?

Jag har tittat på din reaktor föra gången ,den är för stor har inte mycket plats .

Eheim pump är ganska lite och har plats i sumpen mellan min media filter och speedy 50w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tittat på din reaktor föra gången ,den är för stor har inte mycket plats .

Eheim pump är ganska lite och har plats i sumpen mellan min media filter och speedy 50w.

Du är inte rädd att ozon skall förstöra övrig utrustning när du löser det direkt i sumpen då? Man brukar ju filtrera utflödet med aktivt kol för att inte få ozon i hela akvariet eller i bostaden.

post-2486-14468931687149_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte rädd att ozon skall förstöra övrig utrustning när du löser det direkt i sumpen då? Man brukar ju filtrera utflödet med aktivt kol för att inte få ozon i hela akvariet eller i bostaden.

[ATTACH=CONFIG]106756[/ATTACH]

Brukar är väl kanske att ta i ;) Är nog bara 2-3 pers på forumet som gör detta :P Brukar väl vara skummaren som tar mest stryk, sålänge den tål ozon är det nog lungt om han inte tänkt köra samma hårdvara i 10 år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar är väl kanske att ta i ;) Är nog bara 2-3 pers på forumet som gör detta :P Brukar väl vara skummaren som tar mest stryk, sålänge den tål ozon är det nog lungt om han inte tänkt köra samma hårdvara i 10 år

Att köra det i skummaren är ju en sak, (hyffsat lång kontakttid iallafall), men jag uppfattar det som att han tänkt lösa upp det med en eheim pump som diffusor... Det blir inte mycket till kontakttid då innan vattnet är ute i sumpen... Man jag kanske missförstår, och han har för avsikt att skicka in det i skummaren mha Eheimpumpen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte rädd att ozon skall förstöra övrig utrustning när du löser det direkt i sumpen då? Man brukar ju filtrera utflödet med aktivt kol för att inte få ozon i hela akvariet eller i bostaden.

[ATTACH=CONFIG]106756[/ATTACH]

Bredvid media filter i mitten tänker ha eheim pumpen ( i filter kommer köra aktiv kol och fosfat remover och utblåset på den direkt i eheim pumpen ),skummaren är till vänster.

Har en Royal supermarin 250 den tål ozon !

post-5479-14468931687562_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas det var trevligt att koral klarade sig och samtidigt funkar för dig , du få skicka några bilder på de !

Du få komma och hälsa på när du har lite tid över,skulle jag kuna få receptet på hur du har lyckats med halvdöende koraler.

Jag kommer inte köra zeovit men finns några zeo produkter som vill använda det har fungerat förut för mig.

Har inte testat Kalium men jag tror att salt som jag använder nu är bättre än den som hade föra året.

Provade dosera 1 liter Fauna Marin kalium förut och hjälpte inte för min 660 liter,kalium stong som har köpt nu är bättre.

Zeobak kommer köras då och då i början tills flaska tar slut.

JAG TROR tack vore zeozym och koral snow har klarat mig när det gäller sjukdomar och cyano...!

Tänker börja köpa SLUTET PÅ NÄSTA MÅNAD ett par ocellaris snowflake och lite senare för forsta gånger en röd anemon.

Sen har en lite listan med fisk som är 90% bestämnd.

*Zebrasoma xanthurum

*Siganus magnificus

*Chelmon rostratus

*Pseudanthias bartlettorum 4st.

*Pseudanthias squamipinnis 4st.

*Valenciennea wardii (par)

*Halichoeres melanurus

*Acanthurus achilles

*Zebrasoma flavescens

*Paracanthurus hepatus (yellow belly)

*Siganus unimaculatus

*Zebrasoma rostratum är min favorit men kan räknas som reserv kostar lite över 5 tusen i butik ,vi få se hur ser ut nästa år.

Kommer gärna förbi när du kommit igång.

Jag har en hel del sps du kan få köpa biligt.

Jag kör en hel del KZ produkter också.. väldigt bra.

Min k-balans fick upp mitt k+ på en vecka.

Täng på att inte köpa C. Rostratus för tidigt. ( den är lite kinkig )

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bitarna börjar falla på plats, nu det sista är under kontroll.Tänker köra ozon till max 300 det Tunze redox controllen som tar allt hand om.

Nu har jag ingen aning om just hur blir med mina levande ,trots att man inte är bra på allt egentligen känner jag mig en aning duktigare -haj-

Jultomten kommer strax med mina presenter( montipora och Valenciennea wardii paret).

post-5479-14468931756601_thumb.jpg

post-5479-14468931756821_thumb.jpg

post-5479-14468931757039_thumb.jpg

post-5479-14468931757215_thumb.jpg

post-5479-14468931757403_thumb.jpg

post-5479-14468931757594_thumb.jpg

post-5479-14468931757774_thumb.jpg

post-5479-1446893175796_thumb.jpg

post-5479-14468931758165_thumb.jpg

post-5479-14468931758345_thumb.jpg

post-5479-14468931758531_thumb.jpg

post-5479-14468931758704_thumb.jpg

post-5479-1446893175888_thumb.jpg

post-5479-14468931759077_thumb.jpg

post-5479-14468931759273_thumb.jpg

post-5479-14468931759456_thumb.jpg

post-5479-14468931759631_thumb.jpg

post-5479-14468931759815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra det i skummaren är ju en sak, (hyffsat lång kontakttid iallafall), men jag uppfattar det som att han tänkt lösa upp det med en eheim pump som diffusor... Det blir inte mycket till kontakttid då innan vattnet är ute i sumpen... Man jag kanske missförstår, och han har för avsikt att skicka in det i skummaren mha Eheimpumpen???

Han använder en teknik till inlösning som jag provat ganska mycket, till och med direkt in i akvarierna. Denna pump och diffusor ger en mycket bra inlösning och kontaktyta samt kontakttid blir stor även i sumpen. Vitsen med att använda ozon är ju bland annat att en liten del skall ut i karet - åtminstone i de lägen när man skall bekämpa prick och andra sjukdomar. Jag kör inte mitt ozon 24/7 utan bara när det behövs. Jag har aldrig sett ditt schema där även det behandlade vattnet går igenom aktivt kol - bara sådana filterlösningar där överflöd ozon i luft går via aktivt kol

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bitarna börjar falla på plats, nu det sista är under kontroll.Tänker köra ozon till max 300 det Tunze redox controllen som tar allt hand om.

Nu har jag ingen aning om just hur blir med mina levande ,trots att man inte är bra på allt egentligen känner jag mig en aning duktigare -haj-

Jultomten kommer strax med mina presenter( montipora och Valenciennea wardii paret).

Kör utan ozon ett tag och se vad din redoxmätare stabiliserar sig på. Är det under 300 så höjer du försiktigt upp mot dessa 300. Läser du 250 så sätt kontrollen på 260 ett bar dagar - sedan 370 osv. Känner du ozonlukt - stäng av.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han använder en teknik till inlösning som jag provat ganska mycket, till och med direkt in i akvarierna. Denna pump och diffusor ger en mycket bra inlösning och kontaktyta samt kontakttid blir stor även i sumpen. Vitsen med att använda ozon är ju bland annat att en liten del skall ut i karet - åtminstone i de lägen när man skall bekämpa prick och andra sjukdomar. Jag kör inte mitt ozon 24/7 utan bara när det behövs. Jag har aldrig sett ditt schema där även det behandlade vattnet går igenom aktivt kol - bara sådana filterlösningar där överflöd ozon i luft går via aktivt kol

Schemat är lånat från en artikel i Reefkeeping av Randy Holmes Farley, en erkänt kunnig akvarist, (se länk). Exempel på ozon reaktorer som gör så är Avast Marine Mutiny I/II/III som jag själv använder...

Artikeln:

http://reefkeeping.com/issues/2006-04/rhf/index.php

Film på Mutiny I (utan kol i postreaktorn):

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör utan ozon ett tag och se vad din redoxmätare stabiliserar sig på. Är det under 300 så höjer du försiktigt upp mot dessa 300. Läser du 250 så sätt kontrollen på 260 ett bar dagar - sedan 370 osv. Känner du ozonlukt - stäng av.

MVH Lasse

Sander startades igår på kl:11.00 och kontrollen visade 375 nu efter ca.15 timmar körning kontrollen visar 263 är det normall ?

Nu har jag Sander på kl:12.00 dosera lite mera.

Ska jag prova vad du har skrivit stänga den i några dagar ?

Aktiv koll har jag min reaktor ca.2,2dl (bredvid Eheiem pumpen är ok )? eller menar du man ska ha en påse med aktiv koll i luften utanför sumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sander startades igår på kl:11.00 och kontrollen visade 375 nu efter ca.15 timmar körning kontrollen visar 263 är det normall ?"

Nej, startvärdet 375 är sannolikt falskt... Hur många dagar hade den mätt innan den visade det?

"Ska jag prova vad du har skrivit stänga den i några dagar ?"

Ja, definitivt. Annars vet du inte vad startvärdet var...

"Aktiv koll har jag min reaktor ca.2,2dl (bredvid Eheiem pumpen är ok )? eller menar du man ska ha en påse med aktiv koll i luften utanför sumpen ?"

Det Lasse menar nog att man filtrerar luften med ozon genom att tvinga luften som kommer ut från skummaren genom en behållare med aktivt kol... Fast kör man med pumplösningen som diffusor så går det kanske inte alls??? Jag förordar att man kolfiltrerar både luft och vatten enligt den omfattande artikelserien jag länkade till...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sander startades igår på kl:11.00 och kontrollen visade 375 nu efter ca.15 timmar körning kontrollen visar 263 är det normall ?"

Nej, startvärdet 375 är sannolikt falskt... Hur många dagar hade den mätt innan den visade det?

"Ska jag prova vad du har skrivit stänga den i några dagar ?"

Ja, definitivt. Annars vet du inte vad startvärdet var...

"Aktiv koll har jag min reaktor ca.2,2dl (bredvid Eheiem pumpen är ok )? eller menar du man ska ha en påse med aktiv koll i luften utanför sumpen ?"

Det Lasse menar nog att man filtrerar luften med ozon genom att tvinga luften som kommer ut från skummaren genom en behållare med aktivt kol... Jag förordar att man kolfiltrerar både luft och vatten enligt den omfattande artikelserien jag länkade till...

Den var kalibrerat förra veckan tror på Fredag till 300.

(3-4 dagar visade 370-375) sen när jag startade ozon visade max 378 och imorgose 363.

Ok, kommer stängas i några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är det nog inte mätfel utan beror kanske på att ditt akvarium är så nystartat... Hur som helst ligger du så högt att det kanske inte är någon bra ide att tillföra ozon just nu... Vänta tills fiskar och annat är i, så sjunker nog Orp-värdet som en sten... (förutsatt att du kalibrerat mätaren rätt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...