Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Skulle snarare rekomendera en Seneye än den, då får du iaf utbytt patronen en gång per månad. Den där kommer inte kunna hålla i sig för alltid, dem tappar effektivitet med tiden.

Om det inte är för att mäta amoniak / nitrit under inkörningsfasen endast är den onödig.

Seneye däremot har en PAR mätere, temp mätare, PH mätare, och har möjlgihet att skicka SMS aviseringar vid problem etc :)

Ammonia kommer bara till inkörningsfasen !

Ska titta på en seneye men det blir inte köp ,har redan beställd en Tunze Ph kostade över 2000 kr få den nästa veckan med pumpen , temp finns men den är billigt variant,svårt hitta bra /proffs temp med batteri.

post-5479-14468931428366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den döda stenen läcker näring, har koncentrationen i vattenkolumnen ökat? Jag tycker det är synd att stoppa i något levande i karet så länge stenen ej är kurerad, slå av lyset om du inte vill odla alger. Använder du någon absorber så är det kanske dags att byta den, den billigare varianten är att laka ur stenen med sötvatten, det är inte försent än.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar inte svära på det, jag är bara en glad amatör. Men jag hade i sniglar dag 2. Dock hade jag koll på mina värden och tillsatte startbakterier. Jag vill inte förstöra något för dig i uppstarten av det här, så jag lämnar över det till de mer belästa att rekomendera åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vågar inte svära på det, jag är bara en glad amatör. Men jag hade i sniglar dag 2. Dock hade jag koll på mina värden och tillsatte startbakterier. Jag vill inte förstöra något för dig i uppstarten av det här, så jag lämnar över det till de mer belästa att rekomendera åtgärder.

Imorgon är fjärde gånger jag dosera special blend .

Lungt kan ta några sniglar hoppas kan lite hjälpa till !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i.o.m att det är inte nitrit nivån som är viktig, utan mer om du du har nitrit i karet så fungerar salifert fint. har du nitrit skall du inte ha i något, men har alger börjat växa så har du med all sannolikhet ingen nitrit då nitrifikationsprocessen har börjat. alger behöver nitrat för att växa, för att få nitrat måste nitrit brytas ner, så har du ingen nitrit har allt omvandlats till nitrat helt enkelt. då har du iaf tillräckligt med amoniak nerbrytande ämnen för att klara av en liten städpatrul iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol är ju till för att ta bort gifter från koraller tex. Mig veterligen så har du ju inga koraller än så kol bör du klara dig utan. Det är amoniak och nitrit som sniglar är känsliga mot. Men iom att du kör konstant med bakterier så skall det inte va ett problem. När karet är tomt kan man ju verkligen ösa i fosfatabsorber för att laka ur stenen då du inte behöver bry dig om levande organismer så som koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur många timmar per dygn du har igång din belysning? Men jag hade dragit ner antal timmar per dygn om jag fått den algexplosion du verkar ha fått.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Nu kör Bali program med min pacific sun ca.10 timmar på 25% , började på 5% för 3 veckor sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir galen på den media reakltor som köpte på royal.Nu det är andra gången som jag har byt fosfat remover 350 gram och släppte igen tillbaka i sumpen när jag startade den .

Den klara bara aktiv kol ?-

Kör som deltec fr509 med två runda svampar upp och ner,hur är med Deltec får ni samma problem ?

Kan jag köra en tunna strumpa fyllt med fosfat remover i reaktor ?

http://royalexclusiv.net/Dreamboxes/Dreambox-media-filter/Dreambox-media-filter-O-125mmx330mm-3-5-liter-Volume::1199.html

2 x http://royalexclusiv.net/Dreamboxes/Dreambox-media-filter/Dreambox-media-filter-inlay-for-O-125mm-3-5-liter-Volume::1133.html

*test på fosfat:0,11/0,08/0,09.

post-5479-14468931569428_thumb.jpg

post-5479-14468931569623_thumb.jpg

post-5479-14468931569788_thumb.jpg

post-5479-14468931569962_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa kan du med fördel bara hänga i en strumpa i sumpen där vattnet kommer ner från karet. Lägg i 2dl typ och byt var fjärde dag tills nivån är på 0,02. Jag tar min filterpåse i handen och blandar runt mediat lite varannan dag ca. Jag tror inte rowa är lämpad för att ha i en sådan reaktor.

Jag har min media i en damstrumpa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa kan du med fördel bara hänga i en strumpa i sumpen där vattnet kommer ner från karet. Lägg i 2dl typ och byt var fjärde dag tills nivån är på 0,02. Jag tar min filterpåse i handen och blandar runt mediat lite varannan dag ca. Jag tror inte rowa är lämpad för att ha i en sådan reaktor.

Ok, men aktiv kol kommer funka ?

*men om jag kör en tunn små filter påse i reaktor är ok ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...