Gå till innehåll

Nico nya 980L optiwhite - planerad uppstart 2013


niki68

Rekommenderade inlägg

Ja - du skall stänga av ozonet nu av den anledning som Peter säger. Med din ORP mätare - finns det inte en kontroller som sätter på och av din ozongenerator?

Som det verkar nu så har Nicola en aktivkolfiltrering i sumpen och jag är därmed rädd att ozonet inte kommer att göra den nytta det skall. Vitsen för mig med ozon är att man får det att verka inne i karet också - därför är jag ingen förespråkare för att använda aktivkol till vattenrening samtidigt som man använder ozon. Jag säger inte att din guru har fel - det är bara två sätt att använda tekniken på. Med den uppställning som du har blir ozonet verkan jämfört med UV-C - det fungerar bara på det som kommer in i reaktionskammaren. Fördelen med ozon för mig är att det kan fungera på parasiter inne i karet också. Givetvis får man vara försiktig om man kör på mitt sätt och jag använder inte ozonet 7/24 utan när jag behöver det eller för en vecka vid nyintroduktioner. Jag använder i huvudsak tre indikationer för att köra ozonet.

1) en ORP mätare som samtidigt stänger av ozonet om det blir för högt. Kan också säga att jag ligger väldigt sällan (i ett inkört akvarium) på en redox över 300. Det brukar vara min gräns när jag kör ozon. Många förespråkar 360 men jag lägger mig under detta.

2) Näsan - luktar det ozon så stänger jag av

3) Mina buble tip anemoner. Det har visat sig att de reagerar när det blir lite för mycket av det goda

När du kör ozon så tycker jag inte att du skall ligga över 300 i ORP-potential

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade köra ozonen på i 1 timme på max .Kontrollen visar nu 285 , innan jag startade dosera hade jag den på 276.

Problemet är att den visar mindre när ozonen är på sen efter man stänger den börjar öka ,vi få se vart den stannar.

Kommer prova imorgon också i flera timmar när barnen är på förskola.

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nere i 276 nu, tidigare skrev du att värdet var 370-375...?

*efter kalibering var 275.

*startade ozonen på kl:11( i 15 timmar) den gick ner till 263.

*stängde igen ozonen gick upp till 278.

*startade igen ozonen på max i en timme efter jag stängde den började gå upp, efter 5-6 timmar visar 291 jag ville ha 300 från början.

Imorgon om det visar sig 290 kan köra en gång till på max i halv timme vi få se om det går till 300.

Har aldrig skrivit att den gick upp till 370.

Vill testa också köra igenom min skummare lite grand vi få se hur den svarar.

Fråga är kan det vara bakventilen som är lite för trögt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*efter kalibering var 275.

*startade ozonen på kl:11( i 15 timmar) den gick ner till 263.

*stängde igen ozonen gick upp till 278.

*startade igen ozonen på max i en timme efter jag stängde den började gå upp, efter 5-6 timmar visar 291 jag ville ha 300 från början.

Imorgon om det visar sig 290 kan köra en gång till på max i halv timme vi få se om det går till 300.

Har aldrig skrivit att den gick upp till 370.

Den var kalibrerat förra veckan tror på Fredag till 300.

(3-4 dagar visade 370-375) sen när jag startade ozon visade max 378 och imorgose 363.

Ok, kommer stängas i några dagar.

Där står det 378;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju en kontrollenhet på din redoxmätare. Enligt Tunzes bruksanvisning skall den kunna ställas upp till 300 mV. Ställ den på ca 270 nu och koppla in ozonreaktorns plugg i kontakten på Tunzes styrplugg. Vad jag förstår så är den kontakt du skall stoppa i vägguttaget från Tunze försedd med en honkontakt på ovansidan. Där skall ozongeneratorns strömsladd kopplas in. Sedan sköter Tunze på och avkoppling av ozongeneratorn med det inställda värdet. Står det på 270 så är generatorn urkopplad när redoxmätaren visar över 270 och påkopplad när den visar under. Jag tycker inte att du skall driva upp redoxpotentialen högre än 270 - 300 mV. Ställ också ner mängden ozon till ett minimum till en början. Klarar du då inte att hålla det inställda värdet så vrider du upp mängden försiktigt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du starta balling nu?

Varför?

Balling används för att kompensera för stenkorallers tillväxt. Om du har väldigt god tillväxt det vill säga. I början bör vattenbyten och en gnutta pulver då och då räcka.

Än så länge har du väl ingen förbrukning?

Finns ju ingen anledning att fylla på med något mha dyra maskiner när det inte saknas något.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste väl vara för att justera upp kh samt mg, annars är det ju precis som du säger.

Ska du starta balling nu?

Varför?

Balling används för att kompensera för stenkorallers tillväxt. Om du har väldigt god tillväxt det vill säga. I början bör vattenbyten och en gnutta pulver då och då räcka.

Än så länge har du väl ingen förbrukning?

Finns ju ingen anledning att fylla på med något mha dyra maskiner när det inte saknas något.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, och ännu mer om kalkalgerna får fart. Men enligt mätningarna verkar det ta ett tag till. Lite svårt stt ställa in maskinen innan dess?

Men att pytsa i magnesium vid behov är inte balling.

Jag har säkert missförstått vad grejjen är då jag inte följt tråden eller vad ni föredrar att använda för termer. Det var lite obetänksamt att lägga mig i.

Bortse från mitt inlägg och fortsätt med vad ni gör :-) Lycka till med ozonet och att du får död på hemskheterna i vattnet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lika bra att blanda ballingdunkarna med en gång, eller börja torrdosera pulver... Ditt KH är ju lite lågt och Mg kommer att falla som en sten så snart de lila kalkalgerna börjar växa... Den där Vertex-maskinen har väl trevliga mätningsmöjligheter även vid manuell dosering så det skadar ju inte att sätta upp den även om den dagliga dosen skulle vara noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, och ännu mer om kalkalgerna får fart. Men enligt mätningarna verkar det ta ett tag till. Lite svårt stt ställa in maskinen innan dess?

Men att pytsa i magnesium vid behov är inte balling.

Jag har säkert missförstått vad grejjen är då jag inte följt tråden eller vad ni föredrar att använda för termer. Det var lite obetänksamt att lägga mig i.

Bortse från mitt inlägg och fortsätt med vad ni gör :-) Lycka till med ozonet och att du får död på hemskheterna i vattnet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Haha.... Mobilen självändra balling

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två dagar efter jag stängde ozonen redox kontrollen visar 375.

Det räckte köra två serien på en timme på max.

Normalt sett vad är gränsen på redox ?

Balling är bra att träna lite innan jag kommer ha första korall (om två veckor) vet ej hur blir med nya recept och hur tänker nya dosering.

Det röda är för en blandning av 10 liter balling.Kommer dosera lika på alla tre pumpar (2 x 50ml/dag).

Behållare 1

2 liter osmosvatten Rött ger 10 liter

144 g Kalciumkloriddhydrat x5 ger 720gram

10 ml Strontium-Barium komplex 50ml

10 ml Heavy metal komplex 50ml

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat x5 ger 820gram

10 ml Iodine-Fluorine komplex 50ml

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt x5 ger 245gram

110 g Magnesiumkloridhexahydrat x5 ger 550gram

16 g Magnesiumsulfatheptahydrat x5 ger 80 gram

post-5479-1446893180247_thumb.jpg

post-5479-1446893180265_thumb.jpg

post-5479-14468931802828_thumb.jpg

post-5479-14468931802999_thumb.jpg

post-5479-14468931803176_thumb.jpg

post-5479-14468931803345_thumb.jpg

post-5479-14468931803521_thumb.jpg

post-5479-14468931803692_thumb.jpg

post-5479-14468931803859_thumb.jpg

post-5479-14468931804043_thumb.jpg

post-5479-14468931804212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...