MartinForsström Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Jag skulle säga att mätosäkerheten är oerhört hög. Om du gjort två mätningar som diffar med 20 ppm så indikerar det ju en viss spridning i testet. Jag skulle ha gjort en mätserie med kanske fem-tio mätningar och tagit ett medelvärde av dessa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Jag tror mer på att det är revkeramiken som läcker, vad är det för sort, hemmagjord, fabrikat?/JanneSkickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hawkmoon Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Reefers best, men jag har inte haft mer. Det måste vara nåt som löser ut.Hur farligt är det? Kan det bli för mycket ca?Högt Kalcium sänker KH samt att vattnet kan bli mättat och en vit utfällning av Kalciumkarbonat som inte är upptagligt av djuren i karet kan bli följden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 6 januari 2013 Författare Dela Postat 6 januari 2013 Det är korallen zucht, så det ska vara kvalitet... Därmed inte sagt att den inte kan läcka... Vad göra? I med spser och förbruka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Börja med att prova dina tester mot en referensvätska - så du kan ringa in "problemet"!För övrigt håller jag med Kjelle att vattenbyten knappast är nödvändiga i nuläget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hawkmoon Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Vad har du för salthalt? kör du med refraktometer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MartinForsström Postat 6 januari 2013 Dela Postat 6 januari 2013 Jag skulle säga att mätosäkerheten är oerhört hög. Om du gjort två mätningar som diffar med 20 ppm så indikerar det ju en viss spridning i testet. Jag skulle ha gjort en mätserie med kanske fem-tio mätningar och tagit ett medelvärde av dessa.Förlåt. Jag läste fel. Jag lyckades läsa att du hade mätt 520 vid något tillfälle. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 6 januari 2013 Författare Dela Postat 6 januari 2013 Jag kör med refraktometer. Saltet är 1025,0.Jag gjorde vattenbytet idag ändå, vattnet var blandad och jag ville suga upp lite bös och trådalger ur sanden.Ska kolla värdena till kvällen igen (om frun inte hotar med grava konsekvenser, har pulat med burken hela helgen.Referensvätska ska jag skaffa pronto!Dagens hanterk är uppgraderin på ventilfronten. Gate valve på plats samt avstängning av retur. Nu kan man stänga av alla flöden på en sekund Även förlängt siliconslangen till returpumpen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 16 januari 2013 Författare Dela Postat 16 januari 2013 Åtta veckor med sten och de första fläckarna av kalkalger börjar synas på min revkeramik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 Tycker du borde höja din salthalt.Hälsningar Kjelle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 Snygg ny kran Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 16 januari 2013 Författare Dela Postat 16 januari 2013 Har faktiskt sänkt lite. Varför skall den vara högre än 1,025? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 Rikmärken:Atlanten 36-37Indiska Oceanen 34-36Stilla Havet 34-35Röda Havet 41Om man enbart håller korallfiskar brukar det inte vara några större problem och ha lägre salhalt. Handlarna har oftast det för det verkar hålla tillbaka sjukdomsangrepp bättre. Däremot koraller kan det med en för låg salthalt få en motsatt verkan. När vi utgår från mätvärden är ju kalciumvärdet 420 mg/l precis där vid 3,5%. Så ligger du på 3,3% så måste du det i åtanke när du mäter ditt kalcium.Hälsningar Kjelle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 16 januari 2013 Författare Dela Postat 16 januari 2013 Mhm...Får blåsa upp det lite då kanske.Det skumma är att affärens sötmätare mätte mitt vatten till 1.028, min till 1,025, Identisk refraktometer... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 Har du kalibrerat din refraktometer med osmosvatten? När du sedan kollar så vänta 30 sekunder innan du gör avläsningen. För du har väl ingen billig opålitligt Hongkong refraktometer?Hälsningar Kjelle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 Skumt något som inte stämmer. kalibrering av båda mätarna ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 16 januari 2013 Författare Dela Postat 16 januari 2013 Det är en riktig, kalibrerad med dest.vatten tom, och jag väntar 30.Hurbida den andra var kalibrerd kan jag inte svara på....Men min fundering är om funktionen hos dem är sådan att de kan tappa stinget? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 Mät ditt eget och lita på det. Det är nog bäst i slutändan.Hälsningar Kjelle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 16 januari 2013 Författare Dela Postat 16 januari 2013 Den är ju flong ny, så ja litar på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 16 januari 2013 Dela Postat 16 januari 2013 min är 5 år gammal och mäter lika bra nu som när den köptes. Jag köpte en billig rackare och den mätte inget vidare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Den är ju flong ny, så ja litar på denStår det 20/20 på skärmen, ATC ingraverat och av glas där du lägger vatten droppen är den ju rätt ok.Hälsningar Kjelle Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 17 januari 2013 Författare Dela Postat 17 januari 2013 Det står ATC utanpå iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 Hur länge fick du vänta tills ditt kar hade cyklat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 17 januari 2013 Författare Dela Postat 17 januari 2013 Fortare än jag trodde tror jag. Hade aldrig nån noreit-topp.Tror du kan stoppa i en fisk och dosera bakterier. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 17 januari 2013 Dela Postat 17 januari 2013 (ändrat) Det är en riktig, kalibrerad med dest.vatten tom, och jag väntar 30.Där är problemet, det enda du kan vara säker på när du kalibrerar med destilerat vatten är att 0 är 0. Det kan bli mycket fel på vägen till 1.025. Kalibrera med referensvätska som ligger på samma salthalt som du önskar ha i akvariet. Läs följande artikel av Randy Holmes-Farley på reefkeeping.com:http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.phpJag vet inte varför det ges råd om att kalibrera med saltfritt vatten. Ändrat 17 januari 2013 av ormet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.