Gå till innehåll

Vattenbyte


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Hittade följande "poll" på http://saltaquarium.about.com Siffran inom parantes är antalet röster

How often do you perform water changes in your saltwater aquarium?

A Small Percentage Several Times A Week (160)

2%

Once A Week (1264)

21%

Twice A Month (1188)

20%

Once A Month (1597)

27%

Every Couple Of Months (450)

7%

Only When Necessary (259)

4%

Hardly Ever (266)

4%

Don't At All (176)

3%

Don't Have A Tank Yet (478)

8%

Total Votes: 5838

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Lejonkungen jag har samma bokserie och jag har även läst detta i The reef aquarium av J.charles Delbeek och Julian Sprung.

Many people think that water changes are designed to lower the nitrateconcentration. Whitle this may occur to some extent, the real reason is to lower the DOC (dissolved organic carbon) content in the water. Since the nitrate and DOC concentrations are sometimes directly related, and nitrate is easy to measure, it is often used as a yard stick to determine when to make a water change on a standard saltwater fish aquarium. In reef aquariums DOC may accumilate while nitrate not, because of denitrification and utilization of ammonia by algae, corals and clams. If we could remove much of the DOC before it accumilates or becomes converted into ammonia, we could reduce the need of water changes, lower the load on our filter, lower nitrate levels, and improve the growth and health of our organisms. These are the primary reasons behind the use of chemical filtation. At this point we would just like to clarify that we are not saying that if you use chemical filtration, water changes will no longer be necessery. First of all chemical filtration is not 100% efficiant. secondly water changes provide other benifits besides removing and diluting DOC, such as providing Ph control, a balance of the trace elements, and replenishment of other elements such as calsium that are lost to chemical filtration or biological processes. Even in the best maintained aquariums, the affects of a water change on the inhabitans can be quite stunning.

sedan hänvisas man till en sida för recomendation av vatten byten där de står att Adey rekommenderar inget vatten byte alls eller ett vatten byte på 2 % per månad där tas också upp ett exempel på hur Smithsonian Reef exhibit (3000 gallon) byter 5 gallon per dag direct med vatten från persiska gulfen det blir 5% i månaden. Sedan rekommenderas det senare i boken att ett vattenbyte på mellan 10 och 25 % varje månad. Vidare står det Yes, its possible to maintain a healthy aquarium for very extended periods (years) without water changes, but the value of this practice appears more a sence of dogmatic mental satisfaction than anything else, and to recommend it, especially to beginners who are less able to destinguish a situation witch dictates the need for water change is irresponsible, in our opinion.

Så jag kan verkligen förstå folk som vill byta sitt vatten. Många använder inte kemisk filtrering alls. Och jag förstår verkligen oron över att inte nåt ska må sitt bästa i akvariumet. Men alla har olika sätt att sköta sina djur och jag tror ingen vill dem illa. Jag tror inte heller att Delbeek och Sprung skulle råda Dr Adey, Loveland och Fossö och Nielsen att göra på deras sätt utan alla har sitt sätt Dr Adey och Loveland var tidiga med sitt sätt att inte byta vatten och Fossö, Nielsen har endas anget detta i sin nyaste bokserie alltså före o efter Delbeek o Sprung. Borneman anser att vattenbyten är nödvändiga. Jag anser att vatten byten är nödvändiga när det behövs utifrån vilket sätt man driver sitt saltvattens akvarium. Tänker fortfarande inte hälla ut något förrän jag märker att något far illa eller att något annat går snett. Men tänker inte byta vatten för att ett gäng amerikaner gör det. Utan ugår bara från min egen erfarenhet och vad jag själv anser vara det rätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni refererar till en del böcker som är väldigt gamla. Det har hänt väldigt mycke de senaste åren vad det gäller hållning av bl.a. stenkoraller. Koraller som man såg i enstaka böcker för några år sen och man knappt trodde att det var sant, kan man med framgång hålla i sina akvarier idag. Det tror jag beror mycket på nyfikna och engagerade akvarister som för utvecklingen framåt. Själv tillhör jag den nyfikna skaran som hela tiden söker nya vägar för det perfekta akvariet, om det inte blir perfekt så blir resan lite roligare, inte stangerat och tråkigt. Man ändrar lite här och lite där för att se om det blir bättre. Det jag ville få fram med mitt tidigare inlägg är synsättet på vattenbytet, man byter inte vatten längre bara för att få ur näringämnen utan för att tillföra ämnen på ett kontrollerat sätt.

Va lite öppensinnig, prova att byta vatten det kan bli bättre och man vet aldrig forän man provat.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne jag vet inte om du läste vad jag skrev eller om det inte skrevs tydligt nog att The reef aquarium är äldre än the modern reef aquarium och att Dr adeys bok är äldst.

Vidare skulle det vara trevligt att veta vilka djur du håller ditt akvarium som inte finns med i modern coral reef aquarium. Jag skrev också exakt vad du nu tog upp att man tillför en hel del vid ett byte inte bara tar bort. Jag har haft saltvattens kar sen man hade ett par döda skelett i karet å nån anemon och några fiskar. Utförde då vattenbyten varje månad. Kunde bara referera från ett par böcker tyvärr det har ju skrivits fler. Tog bara några få utdrag av vad jag trodde kunna vara värt att ta upp här på guiden. Jag är helt öppen för förslag och vettiga förklaringar över hur man ska sköta sitt kar här på guiden det är därför jag överhuvudtaget är med i diskussionen. Jag tror inte mitt sätt ska vara allas sätt utan bara ett sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Håller med Janne, vattenbyten är inte så tokiga att göra, då och då. Mitt vatten brukar färgas lite åt det gulaktiga hållet över tiden (förmodligen fenoler, indoler och dyl) och man kan säkert filtrera bort en del med aktivt kol och så. Rent generellt kan man säga att det är svårt att kontrollera innehållet av spårelement när vattnet åldras, även ständig tillförsel av färskvatten kan ju så småningom ackumulera diverse föreningar, grundämnen mm. Ibland gör jag några stora vattenbyten +50% när jag ser att vattnet blivit för gult och korallerna inte längre verkar trivas lika bra, hjälper i princip varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas. Inget illa menat. Ville bara påvisa att vissa författare av korallrevsböcker inte heller byter vatten. Hur kommer tungmetallerna in i akvariet om man inte själv tillsätter dem. Är det så enkelt med korallrevsakvarium att den som byter mest vatten har det finaste karet och mest välmående djur och fiskar eller finns det något annat också som påverkar resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekommenderade Dimorb att göra så pass mycket vattenbyten tidigare, men det var i ett läge när han hade problem med algtillväxt, sjukdomar och kraftiga svängningar i akvariumet. Vattenbyterna blir då som någon skrev tidigare ett slags "reset" där man nollställer vattnet på bra nivåer igen.

Att byta så mycket hela tiden är nog lite överdrivet, men kan hjälpa för att komma över problem.

Själv hade jag problem med ett antal Acropora som långsamt dog från toppen och neråt. Efter rekommendation från en tysk korallodlare så bytte jag då 10-20% om dagen i 2 veckor. Koralldöden avtog efter ett par dagar och sedan har det bara sett bättre och bättre ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många sätt att nå framgång inom den här hobbyn. Det finns inte bara EN rätt väg. Jag tycker det är positivt att man provar olika lösningar.

Pekpinnarna tycker jag man ska försöka skippa om det inte är något som är uppenbart galet och riskerar våra djurs välmående... men man kan komma med råd och även tala om hur man själv gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit i kontakt med Bengt på Marinakvariet och han rättade mej. Jag har missupfattat honom. Han har haft igång akvarium i 3,5 år utan några större vatten byten. Och enligt hans mening skall givetvis vatten bytas om djuren dör. Men så länge ett system är igång och fungerar som det skall så räcker byten enligt The Modern Coral Reef Aquarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne jag vet inte om du läste vad jag skrev eller om det inte skrevs tydligt nog att The reef aquarium är äldre än the modern reef aquarium och att Dr adeys bok är äldst.

Vidare skulle det vara trevligt att veta vilka djur du håller ditt akvarium som inte finns med i modern coral reef aquarium. Jag skrev också exakt vad du nu tog upp att man tillför en hel del vid ett byte inte bara tar bort. Jag har haft saltvattens kar sen man hade ett par döda skelett i karet å nån anemon och några fiskar. Utförde då vattenbyten varje månad. Kunde bara referera från ett par böcker tyvärr det har ju skrivits fler. Tog bara några få utdrag av vad jag trodde kunna vara värt att ta upp här på guiden. Jag är helt öppen för förslag och vettiga förklaringar över hur man ska sköta sitt kar här på guiden det är därför jag överhuvudtaget är med i diskussionen. Jag tror inte mitt sätt ska vara allas sätt utan bara ett sätt.

Modern Reef Aquarium del 1 har 10-års jubileum nästa år, inte så modern.

"Jag är helt öppen för förslag"

"Tänker fortfarande inte hälla ut något förrän jag märker att något far illa eller att något annat går snett. Men tänker inte byta vatten för att ett gäng amerikaner gör det"

"Byta vatten är säkert bra men behövs bevisligen inte så jag tänker inte sätta igång med en sån vana. "

Några reflektioner på ditt svar som talar för sig självt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

En liten undran, ni som inte byter vatten eller väldigt lite, till sätter ni mera spårämnen? (tror det heter så). Byter man vatten ofta så tillförs ämnena via det nya saltet?. Och i sådant fall, är det så att det handlar om att få rätt balans av spårämnen?.

Alltså!

Mycket vatten byten = liten mängd tillsats av spårämnen?

Inga eller sällan vatten byten = en större mängd tillsats av spårämnen?

Bara lite funderingar från mig, rätta mig gärna om jag är ute och flummar för mycket…

Med vänlig hälsning/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tidigare bytte vatten regelbundet fick jag tillsätta mer Ca, I, Sr o s v. Vad som är spårämnen är ju också en definitionsfråga. Men jag antar att du menar både mineralsalter och spårämnen och det tillsätter jag i små mängder 2 ggr/dygn men i mindre mängd än tidigare och variationerna/fluktrationerna i koncentration är mindre nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märks att du varit duktig reporter på annularis Hehe lösrykta repliker ur mina inlägg helt utan påvisningar av vad som framgick av helheten i de jag försökte säga. Men ok Janne vad tycker du själv du vill alltså att jag anser The modern reef aquarium som föråldrad information, letar reda på något mer nypåbörjat alster och går ner å byter 40 % av mitt vatten i mitt välfungerande akvarium för att Janne tycker det hahaha nä du ta du ett nummer av annularis läs dej trött på de för jag är bara med i detta forum för att utbyta meningar med andra akvarister som gör de här för att det är en rolig hobby. Läste du band 1 för 10 år sen så får väl du vifta med en flagga då men för mej är iallafall informationen där i kontakt med vad som anses vara riktigt idag. Vad jag menade med att jag var öppen för förslag var inte att jag behöver någon som säger till mej vad jag ska göra utan kan tänka mej att höra andras ideer å förslag helt enkelt. Att jag inte går ner å byter vatten PGA någon röstning på en amerikansk site må väl hända vara dumdristigt men de e ju ändå mitt kar å mina djur som jag har hand om å jag tycker inte att jag plågar dom och ingen som varit hos mej å sett mitt kar har nämnt något om djurplågeri utan oftast tyckt att de jag försöker med är helt ok. Till sist om att vatten inte bevisligen behövs bytas och att jag inte tänker schemalägga detta. Nä de tänker jag inte utan som sagt byter jag vatten när jag själv anser att de behövs. Förlåt mej Janne om det gör dej upprörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig varit reporter på Anularis, däremot så har jag varit medlem i föreningen som utgav Anularis. Det finns säkert mycket som stämmer i The modern reef aquarium, men det har runnit mycket vatten ur akvarierna de senaste 10 åren. Så jag tycker man kan ta till sig nyare metoder och forskningsrapporter, inte stirra sig blind på vad som var aktuellt för tio år sen och Band 1 har säkert 20 år på nacken.

Christopher, du hade en liten fråga och fick många svar som var delade. Men jag tycker du skall fortsätta att byta vatten inte så mycket kanske, utan tätare som många föreslog. Det är ett enkelt sätt att bibehålla vattenkvalliten. I och med det så avslutar jag denna tråd.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger en intressant artikel på månadens reefkeeping mag. om hål i huvet-sjukan,där det finns en del i artikeln om vattenbyten som jag tycker "makes perfect sense" - samt teorier om aktivt kol/kemisk filtrerings eventuella medverkan i syndromet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"I perform and recommend to others that they do regular water changes, not as a method of maintaining iodine concentrations, but in an effort to dilute the myriad noxious compounds produced in reef aquariums that are not easily tracked by standard test kits (Borneman, 2003). As there are no accurate means of measuring all the forms iodine may take in aquaria (Holmes-Farley, 2003), and I am adamantly against adding anything to my display that cannot be measured accurately and consistently, I don't use iodine and don't encourage its use by most hobbyists"

"So what if the measured nitrate level is consistently low or nonexistent? What does that mean? Well, it means just simply what the test says, and that by itself implies nothing else about the tank's water conditions. Countless compounds that we cannot measure are constantly being produced in our aquariums (Borneman, 2003.) Just because the water quality appears to be in the proper ranges on standard aquarium test kits does not necessarily mean that the water is in perfect condition or that there are no foreign or deleterious dissolved compounds in the water"

Någonting att tänka över när man hela tiden testar sitt akvarium för att se om "värdena" är bra eller om man bör tillsätta mera spårämnen vid sidan om.

Blanda och byt salt skall väl vara de korrekta sättet för att exportera bort skit och ersätta det med välbalanserat nytt saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, fördelen med denna hobby är att man kan göra på så många olika sätt, till slut hittar man sitt egna sätt att sköta sitt akvarie, det finns inget rätt eller fel, ju längre man håller på med saltvatten ju mindre begriper man, det är helt personligt hur man driver sitt akvarie,det som kallas erfarenhet är hur man INTE gör, man behöver ju inte fördömma hur andra sköter sitt akvarie,största fördelen med att vara bakåtsrävare är att man vill ha akvariet i balans och om man ska göra något så tänker man efter,det fick man lära sig tidigt att man inte ska ha för bråttom ,det som skiljer en bra akvarist från en oturs akvarist är planering,den planerande kan åka till butiken och titta på en hel sändnig med djur och åka hem tommhänt,oturs akvaristen köper allt, kliar sig i huvet och undrar varför allt dog, det är inte bara störst skummare mest pumpar o störst lampa, utan bra vatten går det inte så bra,sedan om man byter hela akvariet per månad eller inget alls är personligt men båda sätten fungerar.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara prislappen som varierar ;-)

(samt att man, i brist på eftertanke, kanske har dödat en massa djur i onödan.....)

Hej, fördelen med denna hobby är att man kan göra på så många olika sätt, till slut hittar man sitt egna sätt att sköta sitt akvarie, det finns inget rätt eller fel, ju längre man håller på med saltvatten ju mindre begriper man, det är helt personligt hur man driver sitt akvarie,det som kallas erfarenhet är hur man INTE gör, man behöver ju inte fördömma hur andra sköter sitt akvarie,största fördelen med att vara bakåtsrävare är att man vill ha akvariet i balans och om man ska göra något så tänker man efter,det fick man lära sig tidigt att man inte ska ha för bråttom ,det som skiljer en bra akvarist från en oturs akvarist är planering,den planerande kan åka till butiken och titta på en hel sändnig med djur och åka hem tommhänt,oturs akvaristen köper allt, kliar sig i huvet och undrar varför allt dog, det är inte bara störst skummare mest pumpar o störst lampa, utan bra vatten går det inte så bra,sedan om man byter hela akvariet per månad eller inget alls är personligt men båda sätten fungerar.Mvh Stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...