Gå till innehåll

Ni som har välvt Juwel akvarium...


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara hör hur ni har satt era streamers? själv har jag dem på kortsidorna riktade mot varandra en över "revet" och en nerifrån snett upp mot ytan (mitten av akvariet). sjäv tycker att jag får lite för långsam vatten rörelse på vatten ytan i ena sidan så ville få lite inspiration på hur ni andra har satt era.

ga5abusy.jpg

Ursäkta min cyano invasion jag jobbar på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dig

Jag har ett exakt likadant kar som ditt, jag har Malawi i det nu och har haft i ca 3 år. Men nu är jag lite sugen på att göra om det till saltkar istället... De flesta säger dock att det är bättre att köpa ett nytt kar som redan är klart för salt. Men vad tycker du?

Själv tycker jag att karet är så himla snyggt i sig, alltså hela möbeln! Så jag skulle vilja ha kvar det fast bygga om till salt. HELST ville jag så klart ha kvar det och köpt ett till men det har jag inte plats för så jag måste välja.

Hur har det funkat att göra om det tycker du? Har du några tips och råd?

/Bondmoran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det fungerar hur bra som helst. Det enda jag egentligen önskar är att det var lite djupare så att man hade lite mer yta att göra sin aquascaping på. Annars ser jag inga problem med det. Jag tycker att du ska köra med ditt kar och om du i framtiden vill ha ett annat byta upp dig. Du kommer att kunna använda utrustningen som du har till dit Juwel till ev nästa kat om den är mindre än tänk på att över på att överdimensionera skummaren.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara hör hur ni har satt era streamers? själv har jag dem på kortsidorna riktade mot varandra en över "revet" och en nerifrån snett upp mot ytan (mitten av akvariet). sjäv tycker att jag får lite för långsam vatten rörelse på vatten ytan i ena sidan så ville få lite inspiration på hur ni andra har satt era.

ga5abusy.jpg

Ursäkta min cyano invasion jag jobbar på det.

Jag hade satt pumparna högre upp.

Ett par varianter att testa:

En pump på vardera kortsida som du har idag med skillnaden att dom ska sitta högt upp.

Den till vänster riktas neråt mot revet.

Den till höger riktad lite så den blåser rakt ut längs ytan, då puttar den bort ytvattnet mot skummaren.

Eller båda pumparna på högersidan, en riktad längs ytan den andra riktad neråt mot revet.

Det är ett par konfigurationer jag hade provat till att börja med.

Oavsett så hade jag inte satt pumparna så långt ner, tycker det ser ut som f.. rent ut sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även sätta dem på amma höjd uppe vid ytan riktade lite omlott mot varandra. då kommer det bli turbulent och vattenvirvlarna tvingas nedåt och ger bra drag i det hela. Hur jag skulle göra skulle bero på vilka djur jag skulle satsa på. Jag har ju ett litet problem jag jobbar med i min burk det är att jag har lite väl bra för LPS och bra för sps. svårt att få till det till olika sorters djur. Du kommer säkert få ändra pumparna en del ggr för att det skall passa till djuren du har i karet.

Det är viktigt att få drag genom stenen så det ej blir någon död punkt där. Att det är vält är inget problem i sig med dessa nya fina pumparna. Är lite vätte med dem gamla som man ej kan vinkla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dej.

Vi har gjort om vår juwel 260 l. Från discus akvarium till saltvatten för 1,5 år sedan.Utan problemer.

Vi använde vår Eheim ytterfilter 2078 proffessionel från ett "gammalt" 720 l`s kar till sump.Att detta ytterfilter har wave funktion gör det inte sämre.

Köpte Juwel skummare 3.0 Funkar perfekt, men lita inte på limet och ta en kopia på malen som följer med ifall skummaren flyttar på sig.Vi har klagat på präcis detta problem.Juwel skickar os ny lim och mal och de skall vist också ha ändrad på limet.

Dessutom har vi 1 stream pumpa monterad högt uppe.

Dom gamla T8 rör blev till T5 rör med ny ljus ramp.Tänka på det är bara juwel eller Sera som säljer rör som passar juwels ljus ramp.

För att få extra ljus finns det en typ koplingsbox med upphäng till flera ljus.Det blir jättefint.

Ja det är et så himla snyggt möbel,med saltvattens fisk :du ångrar dig inte.

Hoppas våra tips kan hjälpa och lycka till.

Ursäkta det inte perfekta svenska,vi är danska.

Hälsningar Kai och Ninell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1200-1500 för streamers. 1500-3500 för skummare beroende på vilken samt ny eller beg. Stor spann salt 700. 20kg levande sten från2000-4000 beroende vad du köper det. Levande sand. Ca1500. tester ca 500 för det nödvändigaste. Refaktrometer. Ca 350-500. Nya rör ca 400 men du kan bara ha mjukisar med det ljuset. Det som är dyrast är tålamod och att lära sig vänta. 😄

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det är svårt att svara på.

Det dyraste är grus och sten.Vi kollade på nätet och köpte fina sten billigt.

En skummare måste man ha.Juwel 3,0 kostar ca.1200 kr.Fungerar perfekt om man får satt i den rätt.Obs.Limet funkar inte.Bättre at låta den stå på några stena.

T8 rör funkar om man inte vill ha koraller.

En anemon och tre clowner är bra att börja med.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...