Gå till innehåll

Aquacare 1000V skummare


Jocke

Rekommenderade inlägg

HUR E DE MED INNER RÖRET DÅ SKA DE SITTA FAST PÅ NÅGOT VIS känns lite tjatigt de här men hade varit skoj om nån som vet hur de e med det där kunde säja typ ja eller nej. Om svar ja = Hur då ?????

*skratt* skam den som ger sig :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe Ja man kan väl säga ett jag var något frustrerad när innerröret vispade runt i skummaren och jag bara ville få skummarn att funka någorlunda så jag kunde sluta försöka mej på att släppa på vatten o luft bara för att se samma sak hela tiden. Men nu fungerar skummaren perfekt och jag förstår inte varför jag inte köpte en 1000V för länge sen. Min förra skummare var jag också riktigt nöjd med men denna har producerat en tredjedels kopp på ett dygn. Det måste man ge Aqua Care 1000V en eloge för. Till sist tack igen Niclas jag sov riktigt gott inatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har den manualen som jag länkade till så visar den med en pil på figur I var vattennivån skall vara, jag har även pratat direkt med Tyskland om det så jag är rätt säker på det. En för hög nivå är inte bra alls säger de, dessutom så ska man sträva efter att hålla en så jämn nivå som möjligt för bästa resultat enligt dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då kör jag på det, men om det var så noga så borde det väl stå, det är ju bara ett streck på bilden, inga siffror eller så alls..... Men runt 20cm blir det, det var mest för jag vill ha lite större vattenvolym och plats till LS i sumpen, som jag funderade på lite högre nivå. Blir skummare i första facket, LS i andra och returpump o. dyl i tredje. Nitratfilter och uvc vilket fack passar det bäst i (kanske lite fel tråd...)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratfiltret kan du ha i vilket som, men UVC gör ingen nytta i sumpen. För att få en UVC att fungera så bra som möjligt så ska den suga från botten av akvariet (för parasiterna är dåliga simmare o håller sig därnere) och utloppet sätter du vid/under vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 veckor senare...

nu har jag haft igång skummaren ett tag och börjar få ordning på inställningarn, men jag tycker den låter lite mycket. Pumpen (är väl Eheim på alla, eller?) burrar och har sig, finns det nått sätt att tysta den? Jag funderar på om man ska fixa till nån gammal sugkopp eller nått som den kan stå på så den inte står direkt på plattan, kan det hjälpa?

Vad har ni andra med skummaren gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte ett skvatt på att uvet skulle vara verkningslöst i sumpen, om parasiterna är så dåliga simmare virvlar dom med vattnet oavsett vart i akvariet du tar det ifrån,

jag har kört uvet från sumpen dom senaste 10 åren, och har aldrig haft ett parasitutbrott, trots att jag är så korkad att jag kör utan karantän

Mattias, prova att få tag i sorbotan-fötter att ställa pumpen på, används i Hi Fi sammanhang för att leda bort vibrationer (och i tunna knäskydd för hantverkare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Ta upp pumpen och titta på hålet för axeln i impellern. är det det minsta ovalt så böir en ny impeller tystare.

Är gummipluttarna i änden på axeln hårda blir pumpen tystare om man byter dem.

Bubblor i sumpen är vanligt. Man brukar ha flera fack i sumpen för att få bort dem. Och ofta täckglas på sumpen för att inte få saltavlagringar i underskåpet från att bublorna brister. Gör man täckglaset i Plexi eller Frigolit kan man fixa till formen så att det passar skapligt till alla grejor som sticker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...