Gå till innehåll

Anthias Matning


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

För ca en månad sedan köpte jag ett gäng Pseudanthias Flavoguttatus och som alla anthias så gillar dem att äta ofta.

Anledningen som jag har förstått det är att de endast tar in väldigt lite mat åt gången och tuggar innan de äter mer. Är detta hela sanningen?

I dagsläget matar jag 3 gången om dagen så de är tjocka och fina, Morgon, tidig kväll och precis innan ljuset släcker.

Min fråga är om man skulle kunna mata 3-4 gånger med en halvtimmas mellanrum, skulle det fungera lika bra? då de är ganksa dåliga på äta flingor / pellets i dagsläget blir det lite bökigt med frysmat hela tiden :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Man kan ju dosera tinad artemia/krill eller uppblött cyclopeeze med doserpump, bara att byta kopp en gång om dagen, eller var annan, om man stoppar maten i en liten frigolitlåda med kylklamp.

Man skulle annars kunna använda en mjölkkyl och förvara den upptinade maten i. Vissa går ner till nära 0 grader, då borde den hålla hyffsat länge iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mest poddar och de odlar sig själva bara de får vara ifred. alger, levande sten & sand är ett bra substrat för dem att föröka sig i. Men ska du odla poddar nog för att försörja ett stim anthias i en vecka så får du köpa större lägenhet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mest poddar och de odlar sig själva bara de får vara ifred. alger, levande sten & sand är ett bra substrat för dem att föröka sig i. Men ska du odla poddar nog för att försörja ett stim anthias i en vecka så får du köpa större lägenhet ;)

haha, så då är det arthmeia som gäller då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gick jag igång på det här.

Kan man inte köra konstant pod-odlig i ett refugium (24 l) och mata med phyton eller nåt bra über-preparat? Sen tar man en kanal från doserpumpen och pytsar 100-150 ml i visningsdelen 5 ggr per dag eller så?

- Skulle det gå att pumpa dem med doserpump?

- Blir produktionen för låg får 5-6 Anthias? (Man stöttar såklart med frysmat ett par gånger om dagen när man är hemma)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet blir väl att du pumpar i en massa phyto och eventuellt någon pod av olika slag. Du behöver ju se till så att du får i "rätt mat" i karet, inte bara vatten och phyto. Frågan är vad det gör för näringsvärdena.

Om man då kommer förbi problemet med att endast få upp maten i karet så kommer nästa bekymmer. Du har antagligen en massa inredning, koraller och annan fisk som också kommer att ta en del av dessa pods. Frågan är hur mycket som kommer att bli kvar till just dina anthias. :)

Då är ju tipset om fryst foder som tinar upp bit för bit bättre, kommer inte ihåg vem som gjorde en skiss på det, men idén bygger på att du fryser in osmosvatten och en del foder i en petflaska som du ställer upp och ner i ett pvc-T med öppning uppåt, sen en pump som pumpar vatten genom detta T konstant. Alternativt kan man hänga den upp-och-ned i sumpen så det droppar ut bit för bit under en dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet blir väl att du pumpar i en massa phyto och eventuellt någon pod av olika slag. Du behöver ju se till så att du får i "rätt mat" i karet, inte bara vatten och phyto. Frågan är vad det gör för näringsvärdena.

Om man då kommer förbi problemet med att endast få upp maten i karet så kommer nästa bekymmer. Du har antagligen en massa inredning, koraller och annan fisk som också kommer att ta en del av dessa pods. Frågan är hur mycket som kommer att bli kvar till just dina anthias. :)

Då är ju tipset om fryst foder som tinar upp bit för bit bättre, kommer inte ihåg vem som gjorde en skiss på det, men idén bygger på att du fryser in osmosvatten och en del foder i en petflaska som du ställer upp och ner i ett pvc-T med öppning uppåt, sen en pump som pumpar vatten genom detta T konstant. Alternativt kan man hänga den upp-och-ned i sumpen så det droppar ut bit för bit under en dag.

Den är inte så dum.

Men hur gör folk som verkligen vill ge sina Anthias levande då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns stor risk med homogen utfodring vilket är förkastligt är som att åta fiskpinnar 356dagar/år tror man mår lite sådär efter ett tag.

Ett dyrt men hållbart alternativ är en doserpump 3 kanaler aquasystem ligger på 1500 ink frakt tull och moms en minikyl runt 300kr så har du med 3 olika foderblandningar. Man skulle kunna ha en doserpump med 1kanal med anledningen till 3 kanaler är att alla fiskar kanske inte äter samma typ av foder.

Det foder alla fiskar äter kan man dosera mer osv. Dom flesta foder klarar sig 3-5 dagar i kylen.

Detta tror jag är en mer hållbar lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat med en Bubble Magus doserpump. När man kör manuellt går det bra. Ställde den så att den matade 8 gånger per dygn. Maten blev stående i slangen som kläggade igen. För att få det att fungera tror jag att man måste skölja igenom slangen efter varje matning. Har någon en bra lösning på det skulle det vara kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...