Gå till innehåll

Noriblad


Taggen76

Rekommenderade inlägg

Har en liten undran som jag hoppas ska kunna få svar på. Jag har köpt noriblad i zoobutiken vilken inte var särskilt billigt :snurrig:. Sen kom jag att tänka på att de säljer ju faktiskt noriblad i vanliga matbutiker som man använder när man gör sushi och till ett helt annat pris. Skulle man inte kunna använda detta likaväl?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har matat mina kirurger med Nori från matbutiken i ett år nu speciellt under vintern sommaren brukar jag även ge dom maskrosblad dock bara 1 gång i veckan.Men en varierad kost är ju bäst så om jag har mycket macroalger i mina andra kar slänger jag ner det i det stora karet så får dom även i sig marina alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att man ska försöka hitta Nori som inte är rostad. Själv brukar jag dock använda dessa: http://www.drakfisken.se/foder/1362-omega-one-super-veggie.html

Jag fäster det i algklämma på rutan. Typ en sådan här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=256

Jag brukar ta en bit typ 4x8cm till mina 2 kirurger. Men de äter även frysfoder som mysis, krill, artemia samt pellets ibland.

Mina kirurger äter friskt, men även chromis, dvärgkejsare och clowner brukar vara framme och ta småbitar som löses upp och lossnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att man ska försöka hitta Nori som inte är rostad. Själv brukar jag dock använda dessa: http://www.drakfisken.se/foder/1362-omega-one-super-veggie.html

Jag fäster det i algklämma på rutan. Typ en sådan här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=256

Jag brukar ta en bit typ 4x8cm till mina 2 kirurger. Men de äter även frysfoder som mysis, krill, artemia samt pellets ibland.

Mina kirurger äter friskt, men även chromis, dvärgkejsare och clowner brukar vara framme och ta småbitar som löses upp och lossnar.

har hört samma, men aldrig riktigt fått en källa på varför... jag misstänker att det är info som spridits av butiker / distributörer så de kan ta ut dessa löjliga priser på nori... Kostar i min lokala kina affär 35kr för 30skivor... 1/10 av min LFS...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag är helt ny här då jag återupptäckt detta intresse efter 25 år i träda. Mitt intresse väcktes åter efter att ha dragit igång ett par hummerbaljor på 3000 liter var i samband med nyår, jag jobbar inom "färsk-fisk-branschen". Vad betalar ni för Noriblad i handeln? Jag har möjlighet att fixa det i konsumentpack (= 10 blad) alt restaurangpack (=50/ 100 blad) till förmånliga priser. Eftersom de inte väger något blir frakten låg. Intresse? Ni får mitt inpris + moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju intressant, ska ha det i åtanke. Tror de jag såg kostade typ 25 kr och jag tror det var 10 blad och rätt stora ca 25 * 15 cm.

/Magnus

Hej! Jag är helt ny här då jag återupptäckt detta intresse efter 25 år i träda. Mitt intresse väcktes åter efter att ha dragit igång ett par hummerbaljor på 3000 liter var i samband med nyår, jag jobbar inom "färsk-fisk-branschen". Vad betalar ni för Noriblad i handeln? Jag har möjlighet att fixa det i konsumentpack (= 10 blad) alt restaurangpack (=50/ 100 blad) till förmånliga priser. Eftersom de inte väger något blir frakten låg. Intresse? Ni får mitt inpris + moms.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hört samma, men aldrig riktigt fått en källa på varför... jag misstänker att det är info som spridits av butiker / distributörer så de kan ta ut dessa löjliga priser på nori... Kostar i min lokala kina affär 35kr för 30skivor... 1/10 av min LFS...

Vet inte om det är därifrån, men en liknande tråd om Nori har tagits upp tidigare på guiden och då kom folk fram till att det var bättre med icke-rostat, har för mig att det också togs upp att det gick att få tag på det i naturlivsbutiker.

Det jag kan tänka mig kan vara till fördel är väl att, allt som rostas förlorar självklart en den näring. Har själv aldrig lagt större vikt i det jag matade med rostat i min gamla burk och i min nuvarande matar jag med oceannutritions alger(blandar ofta-röd-lila-grönt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...