Gå till innehåll

Höja upp t.ex skummare?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Hej, är det någon som har ett bra tips på vad man kan använda för att höja upp skummaren? För tillfället har jag använt PVC rör som ben. Problemet där är ju att det är svårt att få alla ben lika långa så den står väldigt instabilt. När jag kollat på amerikanska videos så brukar ju dom använda ägglådor av plast, finns dessa i Sverige?

En annan fråga jag har är var man får tag på mjukare silikonslang? När jag köpte slang från akvarieaffären så var den grön och ganska hård, vilket resulterade i att man måste klippa den väldigt exakt när man ska dra slang mellan skummaren och pumpen för att dem inte ska hålla på putta ifrån varandra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns muffar tex som håller samma mått, så slipper du kapa rör om du inte kan få dem lika långa.

Silikonslang har jag för mig ha sett på Bioted.

Dessa muffar, var får man tag på dem och hur ser dem ut?

Vidofner: Halva priset på silikonslang om du åker till Kuntze i västberga.

Tack för tipset! Synd att dem inte har öppet på lördagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här tex:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1009

Hur högt måste du höja skummaren?

Drygt 8cm

Jag använde en upp och nedvänd bestickkorg från Citygross för att höja en pump. Den hade också den stora fördelen att plasten var lite mjuk och tog upp vibrationer så pumpen blev ganska tyst.

bra tips! Kan ju svänga förbi ÖoB och kolla om dom har något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja undrar just hur mycket det bidrart till nitraten, det handlar nog mer om ökad nitrifiering men då jag redan tillsätter nitrat så klagar jag inte ;)

Jag har kapat bort en del filtermaterial för att skapa flöde under skummaren, detta bidrar till att det inte är ett aktivt flöde genom filtermaterialet.

Det blir inte så mycket som sätter sig i filtermaterialet när det är passivt, det fastnar mycket mer i sandbotten om man har det.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...