Gå till innehåll

Hur fort växer kirurger?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Min lilla erfarenhet av kirurgerna du pratar om är att den gula växer i ett lagom behagligt tempo. Om du köper ett exemplar på runt 10 cm eller mindre så är det kanske nästan en fråga om den kommer växa ut ur ditt kar öht.

Paletten däremot är helt vidrig på det viset, den kommer nog knappt fungera i ett år även om du köper ett yngel på ett par cm. Den växer i en helt fruktansvärd hastighet! Köp inte den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä den gula är jag nog rätt säker på, kanske får ta två sådana då...

Är de agressiva mot andra arter som introduceras efter? De hade små trevliga på leasing förra veckan... Vill ha, men har samtidigt rt att man skall sätta i dem sist av den besättning man vill ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min hepatus var ett par-tre cm när jag köpte den 2008. Ett år senare så tyckte jag att den hade växt ur mitt kar och ville bli av med den. Så de växer snabbt som attan. Märkligt nog så har jag kvar den fortfarande och han är ca 15-20 cm. Han är för stor för mitt kar och borde få ett annat hem, men visar inga tecken på att vantrivas eller så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läser man på reeflex så ska man ha 2500 liter för den men läser jag på animal planet så ska man minst ha 75 gallons ≈ 284 liter.

tycker reeflex har många fel när det gäller fakta rutan och menar jag kanske inte i detta fallet men andra som jag vet är helt upp åt väggarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en fullvuxen Hepatus som är åtminstone 30 cm och inte för sällan över är 2500 liter inte så tokig voym. Runt 1000 liter i alla fall med en ordentlig längd(ingen sketen kub) är nog det bästa för den här fisken. Eller åtminstone ett 60 cm djupt kar.

Men ja, reeflex är ganska mastiga ibland på både svårighetsgrad och liter angivelser. Jag tror problemet är att det är olika personer sätter ut siffrorna där och de har ingen standard för var siffrorna innebär och olika värderingar. Det gör att det blir riktigt konstiga siffror ibland.

Blåbert: Z.Scopas är en bra fisk, men kanske lite lik i form som flavescens. I princip alla Ctenochaetus fiskarna skulle fungera väl i ditt kar, av Acanthurus fiskarna är A.triostegus en väldigt akvarielämpad fisk och ganska tålig jämfört med övriga släktet(utom Sohal som är en stridsvagn men blir dessvärre även lika stor som en sådan). De är mycket finare på riktigt än de är på bilder så den är värd en kik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd, jag vill ha en kirurg i min burk med. Jag har hittat en kirurg som verkar perfekt i akvariesammanhang nämligen Ctenochaetus Flavicauda. Den blir max 12cm enligt Fishbase & Reeflex. Finns enligt fishbase från östra australien och ut till mitten av stilla havet. Aldrig sett i butik, finns på ganska få listor. Det som oroar mig är att en hel onlineförsäljare listar utbredningsområdet för flavescens som Afrika & Röda havet men där lever C. Truncatus. Truncatus, Flavicauda & Strigosus ser visst likadana ut som juveniler. De ser visst ut som en liten Flavescens.

Om nån vet nått om den så vill jag gärna höra det :)

Men låter annars gott att gul kirurg växer så långsamt, jag kommer uppgradera till rejält revkar nån dag så jag kan nog med gott samvete skaffa mig en riktigt liten gul om jag inte hittar Flavicauda.

Ändrat av ormet
För tidigt, blandade ihop Flavicauda med Flavescens
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spenderat en hel vecka med att försöka fånga en hepatus med fiskfälla. Den vänder i dörren och är helt omöjlig att fånga.

I natt tänkte jag att jag skulle fånga den med håv så jag drog på ljuset och ställde mig och höll håven strax bakom en klämma noriblad. Jag tänkte att snart vänjer den sig vid att håven är där och vågar sig fram. Efter två timmar gav jag upp då den bara hade vågat titta lite snett på mig och gömma sig igen.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd, jag vill ha en kirurg i min burk med. Jag har hittat en kirurg som verkar perfekt i akvariesammanhang nämligen Ctenochaetus Flavescens. Den blir max 12cm enligt Fishbase & Reeflex. Finns enligt fishbase från östra australien och ut till mitten av stilla havet. Aldrig sett i butik, finns på ganska få listor. Det som oroar mig är att en hel onlineförsäljare listar utbredningsområdet för flavescens som Afrika & Röda havet men där lever C. Truncatus. Truncatus, Flavescens & Strigosus ser likadana ut som juveniler.

Om nån vet nått om den så vill jag gärna höra det :)

Men låter annars gott att gul kirurg växer så långsamt, jag kommer uppgradera till rejält revkar nån dag så jag kan nog med gott samvete skaffa mig en riktigt liten gul om jag inte hittar Flavescens.

Jag har för mig att den var någon som råkade köpa en sån som såldes som en zebrasoma flavescens för ett tag sedan. Han anade oråd när han märkte att hans fisk saknade de vita fläckarna innan stjärtfenan.

[edit]

Jag hittade tråden och det var visst en annan kirurg. My bad.

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej blåbert jag var bara morgontrött och skrev helt fel. Jag tänkte Flavicauda men skrev Flavescens. C. Flavicauda skall det alltså vara jag letar efter, inget annat. Jag har redigerat mitt inlägg ovan så det inte ser helt knäppt ut. Tack ;)

MartinForsström du får gärna citera om så det inte ser så obegripligt ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spenderat en hel vecka med att försöka fånga en hepatus med fiskfälla. Den vänder i dörren och är helt omöjlig att fånga.

I natt tänkte jag att jag skulle fånga den med håv så jag drog på ljuset och ställde mig och höll håven strax bakom en klämma noriblad. Jag tänkte att snart vänjer den sig vid att håven är där och vågar sig fram. Efter två timmar gav jag upp då den bara hade vågat titta lite snett på mig och gömma sig igen.

MVH

Martin

Ta den mitt i natten, slå på fullt ljus när fisken sover som bäst, dom blir paralyserade.

Jag kunde ta min med handen på det sättet.

Funkar på dom flesta fiskar.

Går inte att vänta på att som ska simma in i håven, man måste ta dom ganska snabbt innan dom vaknar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan varmt rekomendera en acanthurus nigricans. De blir bra runt 14cm . jag har haft min i över 2 år snart 2,5 och han har kanske vuxit 1cm/ år lika så med min A.leucosternon som följer samma tillväxt takt. Hepatus.... ja den växer 1cm/ månad ungefär. Kanske borde koras till den minst lämpade akvariefisk bland kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta den mitt i natten, slå på fullt ljus när fisken sover som bäst, dom blir paralyserade.

Jag kunde ta min med handen på det sättet.

Funkar på dom flesta fiskar.

Går inte att vänta på att som ska simma in i håven, man måste ta dom ganska snabbt innan dom vaknar.

Problemet är att den jäkeln sover inmosad mellan två stenar. Jag kanske får ta fram grillpincetten. :)

MVH

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...