Gå till innehåll

Hur fort växer kirurger?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Sedan växer väl fiskarna kanske lite efter utrymme. Har en hepatus som jag haft drygt 2-3 år och den är väl runt 8-10cm... Kanske kommer växa på sig nu i större akvarium..

Även flavencis kan ju bli mer eller mindre stora. Har 3 st varav en alltid varit mindre än de två andra som växt till sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan varmt rekomendera en acanthurus nigricans. De blir bra runt 14cm .

Den verkar trevlig. Du och Mikoto säger båda 14cm ... men enligt fishbase mfl så blir den 21-22cm. Blir lätt förvirrad. Har även läst att den inte är en nybörjarkirurg och att den är känslig för prick. Vad är dina erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fishbase säger även att leucosternon blir 54 cm :-) Maxlängderna på fishbase är i vissa fall extremer, längsta exemplar som kan vara en bit ifrån vad snittlängden är. Det är ju mer individuellt, sedan är det ju bara acceptera tyvärr att många fiskar växer inte lika bra i akvarium som i havet. Vad det beror på vet man ju inte alltid. Men fiskarna kan ju inte alltid leva identiska liv som de de skulle levt i havet i karen.

Hur som, av vad jag sett när jag kikar runt så verkar inte Nigricans bli så mycket större normalt sett. Däremot verkar den vara en ganska känslig fisk likt de flesta Acanthurus fiskarna. De enda från det släktet som är relativt tåliga egentligen är A.Sohal och A.triostegus.

Maxans erfarenheter är inte heller fel dock, det finns alltid individer som bryter mot normen. Men av vad jag upplevt och studerat så brukar paletter växa vrålfort och gula kirurger växa ganska långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man i Fishbase om leucosternon står det vanlig längd 19 cm. Om det är den längd de flesta har i havet tror jag inte vi skall vänta oss att de blir mycket större.

Men vissa fiskar blir betydligt större i akvarium än i havet.

För den vanliga mandarinen står det 6 cm i Fishbase men en del importer är nog över 7 och jag hade en gammal hane som blev 11 cm. Det är nog också så att vissa populationer är mer storväxta än andra.

Den vanliga Chromis virides blir nog dubbelt så stor i stora kar som i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så bra då passar jag på att fråga de gamla rävarna om den fisk som jag köpte som coletang(Ctenochaetus strigosus) men som visade sig vara en bristletooth Ctenochaetus tominiensis. Någon som har någon erfarenhet om hur fort de växer? (den är kanske 6-7cm nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...