Gå till innehåll

Mazarra eller Razor?


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Funderar lite grand på olika upplägg för LED och har följande alternativ jag överväger just nu till mitt 240 l – 120x40x50. Problemet är lite grand att täcka längden. Jag är rätt kluven….

Alt 1) 1x Maxpect Razor 160W kompletterat med 2x54W T5 för att täcka ut mot sidorna – pris 4800 (T5 finns redan)

Fördelar:

  • Billigaste alternativet
  • Bra PAR i mitten

Nackdelar:

  • Mycket ljus i mitten, dåligt längre ut. Lirar inte klockrent med scapen
  • Bra PAR i mitten
  • Ljuskonfigurationen är vad den är
  • Det blir rätt fult och trångt att kombinera med T5, gör dock inte så mycket inne i mitt skåp…

Alt 2) 2x Maxpect Razor 120W – pris 8000

Fördelar:

  • Bra täckning, dock liten lucka i mitten då linsklustren inte blir jämnt distribuerade (vad får det för konsekvenser?)
  • Bra PAR

Nackdelar:

  • Ljuskonfigurationen är vad den är
  • Dyrt
  • Blir tight att komma åt reglagen på sidorna om jag inte lyfter ur hela rampen – jag har täcksidor
  • Osäker på hur stadigt det blir att koppla ihop två ramper (nån som vet?)

Alt 3) 2x Maxpect Mazarra 60W plus 2x54W T5, plus ev 2x24W T5– pris ~8500 (T5 finns)

Fördelar:

  • Ljuset kan placeras där det behövs
  • Bra PAR där det behövs
  • Flexibilitet med utbytbara LED
  • Högre Ha-faktor
  • Fyra kanaler istf två.
  • Utbyggbart – kan komplettera med en tredje och slopa alla T5 lite senare.

Nackdelar:

  • Dyrt
  • Sämre PAR totalt
  • Meckig lösning med en massa olika T5-ramper. Det snygga i Mazarra lär förstöras – dock så syns de ju ändå inte….

Vill gärna höra för och emot 16.000 eller 10.000 Kelvin på Razor – lutar åt 16.000, men jag har inte tittat på dem live ännu.

Edit: Lägger in en bild över PAR på Mazarra och Razorpost-6894-14468927916921_thumb.jpg

Ändrat av Blåbert
Lagt till bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Jag har en Maxpect Razor 120W på en 80x35x41 burk och det är ett himmla drag i ljuset kör ljust nu på ett av deras förprogramrade ljusinställningarna P1 och det är följande kl 08:00 går ljuset på och stegras till max kl 12:00 till kl 16:00 börjar solen gå ner för att helt släckas kl 21:00 detta är mer än väl ljus snackade med en annan saltis när jag var hos Biotedmarin och han hadde skruvat ett eget skema för han tyckte och såg att det va väl mycket på ljus default inställningarna så man blir inte besvike på trycket i ljuset det är ett som e säkert.Det du säger om att täcka längden är ju helt rätt men det finns ju till exempel skivanemoner och koraller som inte vill sola he he och då plasrar man dom effter ljuset blir nice faktiskt.Maxpect Razor 160W 16000K är mycket mera blått ljus i så om man vill kan man ju blanda med en 10000K.men jag tror att en 160W till att börja med är okej.Dessa spåningar är bara en guidline en denna jungel.

Lycka til

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du inte har så djupt kar så kan du hänga upp lampan en liten bit så du får fint ljus över hela karet. Sen beror det lite på hur du tänkt möblera med. Man har ju oftast inte korallerna längst ute mot glaset. Man vill ju komma åt och skrapa och det. Sen kan man se till att ha dom mest ljuskrävande mer i mitten. Kan ha fel men har för mig att tex många acans och så trivs bättre i lite lugnare ljus.

Jag skulle ha satsat på en razor 160w för din storlek av kar.

Mazzaran föll inte mig alls i smaken. Varken med ljuset eller dess lite krångliga upphängning. Plus att razorn är tusen gånger snyggare.

Som alternativ nr 2 så finns pacific sun hyperion som i mina ögon har en väldigt snygg ljusbild och ett riktigt tryck i ljuset men är lite dyrare än razorn. Hade väldigt svårt att välja mellan dom till mitt nya kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningsångest? :)

Om du kommer ihåg hur det såg ut hemma hos mig så var det en Pacific SUN 3x150W som körde med Bali-programmet. Väldigt nöjd.

Jag funderade på razorn till mitt gamla akvarium som du också såg :) blev att jag beställde en Hyperion 2x150 men jag hann köpa nytt akvarium i väntan på leverans :)

Det hänger väl en razor över visningsbuken hos Greger.. Men jag tänkte att det kändes lite klent med bara en Razor över ett 120cm kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kommer ihåg, men då var den out of the league för mig, trodde 2x150 kostade 15k, men 9 är mer realistiskt. Men nu verkar ju kampanjen vara över... Eller?

Hittade detta påstående i en tråd:

Pacific Sun har förlängt sin kampanj med de billiga priserna till 15:de januari 2013... sen är det möjligt att priset går upp igen.

Sen på http://www.pacific-sun.eu/ verkar de fortfarande ha kampanj också, se bild.

Den 15e är i morrn......

Sent from my iPad using Tapatalk HD

post-6894-14468927925669_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en razor 160w, 16000 till mitt, 110 längd och snäppet djupare än ditt, o jag skulle villa tippa på att du skulle kunna skippa t5orna. Och om du skulle tycka att den inte skulle täcka riktigt helt ut på längden så kan du ju ha den snäppet högre upp.

Har inget negativt att säga om rampen direkt. Den är a o! Och mycket prisvärd.

Skulle även valt 16,000 istället för 10. Men det är ju jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte du kan köra 1x över 1000x800, isf får du ha den väldigt högt över karet om du vill ha belynsning ut på kanterna, täcker har två stycken och de täcker knappt mitt 1000x1000 trotts att armaturen sitter 80cm över sanden. (dvs en halvmeter över din vattenkant)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert: haha, ja, lirade dåligt med tråden men faktum är att funderar man på två razor är ditt val enligt mig klockrent med gällande kampanjpris.. Razorn må vara tunnare och snyggare enligt vissa men möjligheterna till inställningar är fler med ditt val. Och nä, man ändrar inte hela tiden, men man har större variationsmöjlighet att hitta "sitt" ljus och sedan låta allt vara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...