Gå till innehåll

HJÄLP behöver vatten


Genne

Rekommenderade inlägg

Hjälp vaknade av att pumparna lät konstigt (Dom gick tort)

Finns det någon i mina trakter som har 50 liter saltvatten färdigblandat eller osmosvatten och kan tänka sig att ta en tur till Skillingaryd? (jag ligger och sanerar lägenheten)

Har fått ut över100 liter vatten på golvet, har för lite vatten i sumpen och inget osmosvatten kvar, överbräddningen har satt sig och allt vatten har åkt ut på golvet.

Kan inte starta systemet då och det tar för lång tid att göra nytt vatten med salt.

Om någon kan hjälpa mig ring 070 6385672

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte börja ringa folk alla redan, det var därför som jag skrev här nu om någon skulle vara vaken.

Jag har både LS, skivor och koraller som står ovanför vattenytan och jag kan inte flytta allt.

Måste jag åka en bra bit under dagen så kommer jag att göra det, men jag vågar inte köra riktigt ännu heller:ledsen:

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu hittat anledningen till förödelsen (inget kar läcker, skönt), en turbosnäcka hade tagit sig över till överbredningen i yngelkaret och fastnat som en plugg i röret.

Yngelkaret går på en egen pump från sumpen till det stora karet och när det hade blivit stopp i röret breddade det karet över, då hade det tömt 50 liter ur sumpen, 50 liter ur stora karet och 80 liter ur osmosen innan den sög luft.

Så jag saknar en del vatten nu.

Det kommer bild på banditen senare.

Vad har jag lärt mig av detta, jo det blir nivåvippa i båda karen som stoppar pumparna till respektive kar om nivån stiger av någon anledning.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch då. Fick sovmorgon idag å ska iväg m familjen om en liten stund. Har en massa osmosvatten i en stor tunna i ena garaget. Kan tyvärr inte leverera det, men om det är till nån hjälp så lämnar jag garaget olåst så du kan hämta. Ligger en stor pump i tunnan med slang på, så det går snabbt att fylla på dunkarna..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Samuel myket troligt att jag åker förbi på förmiddagen, har så pass mycket vatten i sumpen nu så att jag kan cirkulera det lilla karet lite det var där det var störst kris med korallerna.

Har fått upp allt fritt vatten från golven både i källaren och rummet med akvariet nu, ventilationen i rummet är startad och luftavfuktaren är igångkörd i källaren.

Ps frun blev inte ens förtvivlad när hon kom upp, fast vardasrummet såg ut som ett slagfält med alla handukar vi äger på golvet och möblerna stående i tv-rummet.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som förvånar mig mest är att du inte har någon marginal.

Hur vågar du ha det så.

Hälsningar Kjelle

Har stor marginal över allt utom just upp till yngelkaret, hade väll lite hjärnsläpp när jag satte in det. men nu blir det både hängsle och livrem där med.

Sumpen kan ta emot allt vatten som kan komma ner om alla pumpar stannar och osmosvattnet hänger sig, stora karet klarar att öka nivån med sumpen och osmosvattnets volym om överrinningen skulle hänga sig.

Men jag vet inte hur jag tänkte när jag monterade in det lilla karet.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, jag känner igen det där, inte alls kul...

Se till att våttorka golvet ett flertal gånger efteråt då du vill ha upp så mycket av saltkristallerna som möjligt för att de inte ska dra åt sig mer fukt längre fram.

Det är kanske en klen tröst, men så här har jag gjort på mina rör ner till sumpen:

post-1377-14468928001506_thumb.jpg

På båda rören sitter det en pvc-detalj som gör att ett utblåsgaller till Tunzepumparna passar där på. Dessa är dessutom lätta att plocka av och rengöra (vilket behövs på det ena som kan ses på bild) och sen sätta tillbaks igen.

I ditt fall, så om du sätter du ett T på inloppet så gör det inget om en snäcka sätter sig i ena hålet, då kan vattnet ta den andra vägen ner.

post-1377-14468928001028_thumb.jpg

post-1377-14468928001268_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt funkar nu som det ska och det sitter nu mera insugningsskydd på rören.

Det mesta verkar ha klarat sig, ett stort problem blev salthalten och avkylningen i karen när pumparna stannade och det kom i så pass mycket osmosvatten på en gång

Har även skaffat nivåvakter som ska stänga av pumparna om vattennivån stiger för mycket i något kar, så nästa helg blir det till att bygga elskåp.

Skall även sätta in ett tidrelä till osmospåfyllningen så den bara kan fylla på ett visst antal liter per timme om olyckan skulle vara framme, vet ju att det går åt max 12 liter på ett dygn och då behöver inte den pumpen kunna gå många minuter/timme om nivåvakten skulle hänga sig eller nivån i något av karen skulle börja stiga och det blir för lite vatten i sumpen.

MVH/Glenn

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...