Chum Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Ngn som vet vad denna typ av anemon heter? Långa jämntjocka tentakler i brunt/beige... Citera
Guest Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Condylactis gigantea, Heteractis magnifica någon av dessa va det väl som slog mig med troligt Heteractis magnifica men denna blir brum brum stor Citera
Chum Postat 25 januari 2013 Författare Postat 25 januari 2013 Tackar för förslag... Letar ngt liknande men finner bara anemoner med korta tunna tentakler. Vill gärna ha långa tjocka... Citera
Manks Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 Heteractis magnifica är den som är i finding nemo. lite bilder. http://www.marinelifephotography.com/marine/cnidaria/heteractis-magnifica.htmvet dock inte hur svår den är att ha eller hur stor den blir... Citera
Guest Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 Den blir rejält stor ganska änkel för att vara anemon. Jag har sätt live en som va 60cm + kan säkert bli enu störreAnemonia viridis är ju kanon snygga finna vit/rosa variant som är ruskigt snygg ej så jätte stora men jag har sätt har väl varit runt 20cm kan säkert bli lite större en så långa feta tentakler Citera
Chum Postat 26 januari 2013 Författare Postat 26 januari 2013 Det bästa med detta forum är att alla verkar så hjälpsamma och villiga att ge råd o tips - alltid lika trevligt att komma hit Jag hittade en bättre bild på vad jag menar och en del av era tips liknar verkligen. Magnifican kommer jag dock inte kunna ha - i synnerhet inte nu när jag bytt ned mig från 900 liter till 250 liter. Är inte s förtjust i den "röda påsen" som den lever i heller. Men det är ngn sort med just jämntjocka tentakler jag är ute efter. Som den första bilden här.. Den andra bilden visar att de tydligen finns i små versioner. Tredje bilden visar hur de flesta dock brukar se ut i butik, där tentaklerna är tunnare och smalare i spetsen vilket får den att påminna mer om Eyphyllia eller rent av en stor glasros :-P Citera
Maglofster Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 Condylactis gigantea kommer väl från karibien och där bor inga clowner. Har för mig att det inte är ovanligt att Condylactis gigantea käkar upp en clown lite då och då. Citera
Manks Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 här har du en serie på hur en BTA lever under 5 år. http://www.melevsreef.com/pics/bta/bta.html Citera
Guest Postat 27 januari 2013 Postat 27 januari 2013 Finns även en flakväxande korall som har tjocka lägre polyper Heliofungia actiniformis och Rhizotrochus typus tex Sorry för OT Citera
stigigemla Postat 27 januari 2013 Postat 27 januari 2013 Man bör tänka på att Heliofungia är för känslig för att hållas tillsammans med Clownfiskar. Citera
Piraterna Postat 27 januari 2013 Postat 27 januari 2013 låter som en BTA utan bubblor som du vill ha, dessvärre gör de som de vill med bubblandet. Citera
Chum Postat 27 januari 2013 Författare Postat 27 januari 2013 Nybörjare som man är så trodde jag att en BTA alltid hade korta polyper med bubblig topp... men tydligen inte. Ser man på länken som Manks lade upp så skiftar de både storlek och form med allt från korta till långa polyper, smala som tjocka, med eller utan bubblor... fascinerande och ännu mer förvirrande, hehe. Kommer nog aldrig finna sådan sort som jag söker Citera
ADESTAM Postat 27 januari 2014 Postat 27 januari 2014 är den ??? jag stoppade i en idag.. är du säker ? Citera
Manks Postat 27 januari 2014 Postat 27 januari 2014 Nekrofili på hög nivå. Vad menar du, adestam? Är den vad?Syftar du på stigs inlägg? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.