Gå till innehåll

Vad är detta för gröna bollar??


jacs

Rekommenderade inlägg

post-7223-14468928154832_thumb.jpg

Såg dessa på en sten jag köpte i förra veckan. Har för mig jag läst inlägg för ett litet tag sedan om en annan medlem som har dessa med men hittar ej med hjälp av sökfunktionen tyvärr. Tror det skrevs att man skulle slanga ut dessa med en liten slang typ vattenbyte.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]89962[/ATTACH]

Såg dessa på en sten jag köpte i förra veckan. Har för mig jag läst inlägg för ett litet tag sedan om en annan medlem som har dessa med men hittar ej med hjälp av sökfunktionen tyvärr. Tror det skrevs att man skulle slanga ut dessa med en liten slang typ vattenbyte.

//Jonas

var försiktig såg en filmsnutt på youtub om dessa bollarna innehåller sporer få bort de hela så de inte sprider sig .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man skölja i vanligt kranvatten lr är det en bytta saltvatten detta måste göras i och sedan hälla ut?

Nej det skulle man visst inte enligt någon på 3reef.com, spräcka och skrubba samt skölja med saltvatten i en bunke var visst tricket.

Det vart ju inte direkt rocket sience att få bort dessa, satt inte alls hårt fast utan en tunn skruvmejsel samt sköljning omvart annat så försvann de. Tror inte att skivorna uppskattade denna behandling iofs men men.

Stort tack för era kommentarer för mig nybörjare.

Ändrat av jacs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon av er verkligen upplevt att de sprider sig när bubblor går sönder? Jag har vid flera tillfällen testat att mosa dem och tittat på vätskan i mikroskop (är gymnasielärare i biologi). Jag har aldrig lyckats hitta någonting i den vätskan.

Kan det vara så att det är en skröna och att det som egentligen kan medföra spridning är om småfragment kommer ut i vattnet och sätter sig på annan plats i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon av er verkligen upplevt att de sprider sig när bubblor går sönder? Jag har vid flera tillfällen testat att mosa dem och tittat på vätskan i mikroskop (är gymnasielärare i biologi). Jag har aldrig lyckats hitta någonting i den vätskan.

Kan det vara så att det är en skröna och att det som egentligen kan medföra spridning är om småfragment kommer ut i vattnet och sätter sig på annan plats i akvariet?

Det är inte utan att jag håller med dig. Jag har råkat ut för någon snabbspridning iom att någon bubbla gått sönder. Snarare har jag upplevt denna makroalg som ganska sakta växande alg (i jämförelse med andra mer primitiva alger).

@ Penstermon - har du ngn länk?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tyvärr inte ett youtub klipp

Det är inte utan att jag håller med dig. Jag har råkat ut för någon snabbspridning iom att någon bubbla gått sönder. Snarare har jag upplevt denna makroalg som ganska sakta växande alg (i jämförelse med andra mer primitiva alger).

@ Penstermon - har du ngn länk?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...