Laggeman Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Funderar på att införskaffa lite fjärilsfiskar i samband med en inriktningsändring till mer fisk och mindre koraller, och har spanat lite på fjärilsfisk.Har någon praktisk erfarenhet de vill dela med sig så hade jag varit tacksam, jag funderar lite på vilka koraller som man inte ska fundera på alls i samband med fjärilar.I dagsläget så har jag lite av följande i karet:SPS:Acropora formosaAcropora milleporaMontipora digitataMontipora foliosaPocillopora verrucosaStylophora pistillataLPS:Acanthastrea echinataCaulastrea furcataEchinophyllia echinataEchinophyllia echinoporoides (tror jag det är)Euphyllia paraancoraFavia (tror jag det är)Hydophora exesaPavona cactusPavona decussataGorgonier:Pseudopterogorgia sp.Rumphella sp.Kolonianemoner:Protopalythoa sp.Zoanthus sp.Mjukkoraller:Lobophytum sp.Skivanemoner:Discosoma sp.Rhodactis sp.Ricordea floridaRicordea yumaMusslor:Tridacna maximaTridacna squamosaVilka av dessa koraller/musslor bör anses vara i farozonen?Vilka fjärisfiskar har ni haft, och vad har de ätit, förutom eventuella koraller/musslor i era kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Det har ju en del med vilka fjärilar du tänkt ha - med tanke på antalet arter så är det kanske lättare att välja modell först och sedan ställa frågan Rent generellt skulle jag väl säga att ur det startfält du radat upp kommer LPS, kolonianemoner och musslor ryka först Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mickosch Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Musslorna ligger tyvärr inte bra till./Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 jag har en Forcipiger flavissimus, den skall vara en av de mest revvänligaste. har gått bra i mitt SPS / musselkar utan några issues. Skall även vara en av de mindre känsliga pincettfiskarna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Forcipiger hade jag, den var på mina acanstreor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Forcipiger hade jag, den var på mina acanstreor.Nu har jag inte många, men mina låter min bli iaf Dock som alltid skiljer det från fisk till fisk, till och med gula kirurger kan ibland ge sig på koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xxxperxxx Postat 1 februari 2013 Dela Postat 1 februari 2013 Det har ju en del med vilka fjärilar du tänkt ha - med tanke på antalet arter så är det kanske lättare att välja modell först och sedan ställa frågan Rent generellt skulle jag väl säga att ur det startfält du radat upp kommer LPS, kolonianemoner och musslor ryka först+1Om det inte gäller "pincettfjärilar" (så klart inte till 100%), så ryker som sagt nog allt ovanstående, och SPSer ligger nog rätt pyrt till. Jag har haft Chaetodon collare (2 sep. ex.) i "juv." - "intermed." tillsammans med ett gäng olika mjukkoraller utan problem, så det är nog ett säkrare kort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 1 februari 2013 Dela Postat 1 februari 2013 Hade en kopparbandad för länge sedan den dyrkade SPS i alla former. Rörmask va favorit. Men som sagt är ju som kejsare mm går det så går det man kan ej säga bu eller bä. Men mjukisar och euphyllia fick vara ifred. Den testa några ggr på euphyllia men rystade bara på skallen och lät dem vara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 16 mars 2013 Dela Postat 16 mars 2013 Chelmon rostratus som jag har nu har inte rört någon koral alls bara glasrosor. Snackade med folket på korallfiskenm Dom sa väl att det är ganska sällan dem ger sig på fullt friska koraller men är dem dåliga av någon anledning så luktar dem sig till den skadade korallen och mumsar. Tydligen så skickar skadade koraller ut en doft som gillas av Chelmon rostratus.Det stämmer ju med mitt föregående inlägg tror ej dem sps vi hade va tipp topp alla ggr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.