Gå till innehåll

Fråga om vattenbyten


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Skulle vilja höra med er hur ofta och hur stora vattenbyten ni brukar göra? Jag kör just nu 10% i veckan men mitt kar är precis uppstartat och jag har än så länge bara sniglar och några koraller i det. Kanske inte behöver byta så ofta, eller?

Jag har ett 275 liters akvarium med mjukkoraller och LPS samt ett dussin fisk. Jag byter normalt ca 35 liter varannan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Wiking: Som du säger så tar ju sten, sand och utrusning en del av den totala volymen, men hur räknade du ut vad din faktiska volym är? Mitt kar är ju 120x60x60 vilket motsvarar 432 liter... sen är det 90 liter i sumpen. Jag har 45 kilo LS, två påsar (18kg) sand och ca 3 cm "luft" till toppen av karet... jag bytte igår ca 45 liter. Kommer nog göra som ni säger att lugna ner mig lite med vattenbytena men sen när det väl kommer behövas bytas, tycker ni då 45 liter känns vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen regel egentligen. Men 10% (ca 45l) i veckan är kanske en bra start. Efter ett tag så känner & ser man om det behövs mer. Eller mindre. Det beror på vilken last man har.

Jag byter 5% i veckan. Mest för att jag vill slamsuga sanden & städa ur sumpen & rätta till salthalt. Är beredd att gå upp till 10% om jag ser några tecken på att det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall ju inte krångla till det i onödan, men när jag doserar något i mitt kar så går jag ju alltid efter den volym vatten som jag faktiskt har, annars blir det ju fel.

Först och främst så mäter vi ju våra kar alltid utvändigt och utgår ifrån det. Sedan tar all sten upp plats, liksom sand, koraller, pumpar, skummare osv. Sedan har vi ju aldrig vatten ända upp till kanten på karet, så det går bort en hel del. När jag fyllde mitt kar första gången så hade jag bra koll på hur mycket vatten jag hällde i.

Min bästa gissning är att du har 460 - 470 liter vatten i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...