Gå till innehåll

Koka?


Aquaguy

Rekommenderade inlägg

Jag har ett pico akvarium där jag gör vatten byten var tredje dag. Jag har inte köpt någon osmolator än. Men om jag kokar vattnet blir det då bättre? Använder just nu kravatten är därför jag frågar.

De flesta ämnen man vill ha bort kokar väl vid bra mycket högre temperatur än 100c, alltså är det bara vatten som kommer att försvinna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koka inte!

Vad är det för vatten i Mariestad? Från Vänern antar jag.

Jag letade på kommunens hemsida men fan ingen information om vattentester. Det verkar dock vara ett vatten som du troligtvis kan använda, frågetecken gäller klorering och om du har några kopparproblem i ditt hus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokning lär väl bara hjälpa mot att ha ihjäl bakterier och liknande i vattnet? Det ska förhoppningsvis inte behövas... Ens i Mariestad ;-)

Stefan på Exotic Zoo i Mariestad använder kranvatten till saltvattensakvariet i deras affär där, jag vet iofs inte om han brukar byta så jättemycket vatten men fiskarna däri ser knappast döende ut iaf så helt fel är nog inte Mariestads vatten. Om det är sps fina värden är nog en annan sak förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokning lär väl bara hjälpa mot att ha ihjäl bakterier och liknande i vattnet? Det ska förhoppningsvis inte behövas... Ens i Mariestad ;-)

Stefan på Exotic Zoo i Mariestad använder kranvatten till saltvattensakvariet i deras affär där, jag vet iofs inte om han brukar byta så jättemycket vatten men fiskarna däri ser knappast döende ut iaf så helt fel är nog inte Mariestads vatten. Om det är sps fina värden är nog en annan sak förstås.

Är snarare att ju mer vatten du byter ju sämre kan kranvattnet vara :) största problemet med kranvatten är att det bygger upp från vattnet som avdunstar

För att visa ett snabbt exempel hur matten blir. Säg att man har ett akvarium på 100liter och 250liter vatten avdunstar per år det skulle innebära att (om man nu förutsätter att ingen fosfat tillkommer från andra håll) att man har fosfaten från 350liter kranvatten i ett 100liters kar (350% av fosfaten man finner i 100liter kranvatten) .

Om man istället tar den andra extemen att varje vattenbyte är 100% och man inte fyllde på med osmos skulle fosfaten stanna vid nivån kranvatten hade :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den mängd vatten som du behöver, finns det ingen butik/akvarist som kan sälja dig det vattnet. Det blir ju inte många deciliter varje gång. Hade jag bott i mariestad hade du fått det av mig, men lite långt att åka för att lämna det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...