Gå till innehåll

Tester, varför är Salifert bäst?


Petter N

Rekommenderade inlägg

Sitter just och funderar. Jag har använt tester av olika fabrikat (Tetra, Salifert och Red Sea) och utan tvekan sklijer sig värderna åt. T ex tycker jag att KH är högre på Red Sea än på Tetra. Just nu använder jag Red Sea till de flesta mätningarna. Jag vet att den allmänna åsikten på forumet är att Salifert visar mest exakt, men var kommer denna idé ifrån? Oftast verkar det som t ex om Red Sea visar ett annat värde än Salifert, så utgår man ifrån att Salifert visar rätt.

Frågan är således varför tycker vi att Saliferts tester är mest pålitliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också använt mig av olika märken och även testat mot referensvätska ett antal gånger. Min slutsats är att salifert är att lita på förutom fosfat som är bökig när man kommer ner i värden - där är Hanna betydligt bättre. Min lokala akvariebutik rekommenderar även salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan inte annat än hålla med björn!

Salifert är mycket bra när jag jämför mina tester mot referensvätska, förutom fosfat. där rekommenderar jag Hanna checker eller D&D, om du kör stenkoraller.

en polare kom över med sin stora JBL-lab väska och vi jämförde. kunde konstatera att det var bättre att gissa än att använda JBL:S labbväska. dock vet jag inte om hur gammal den var....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också använt mig av olika märken och även testat mot referensvätska ett antal gånger. Min slutsats är att salifert är att lita på förutom fosfat som är bökig när man kommer ner i värden - där är Hanna betydligt bättre. Min lokala akvariebutik rekommenderar även salifert.

Varför jag undrar är på grund av att butiken jag handlar på rekommenderar Red Sea. Jag hade funderingar på Saliferts Magnesiumtest, men detta kritsierades hårt. Har du även testat magnesiumtestet från Salifert mot referensvätska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag undrar är på grund av att butiken jag handlar på rekommenderar Red Sea. Jag hade funderingar på Saliferts Magnesiumtest, men detta kritsierades hårt. Har du även testat magnesiumtestet från Salifert mot referensvätska?

Japp har testat Mg mot referens - har en avvikelse där som jag räknar bort. Har läst här på forumet att det tydligen har funnits en del dåliga batcher på just saliferts Mg test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som handlare rekommenderar Salifert, just för att de oftast stämmer bäst - däremot är Salifert värdelöst ur affärsynpunkt, eftersom marginalerna är usla :)

Om man har behov av nogrann avläsning av fosfat i det lägre området, så bör man dock uppgradera till mer professionella tester, typ Rowa/Merck, Hanna checker, FaunaMarin elller Mackeray&Nagel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill även jag ge ett ord till massan. Fick just hem Salifert Mg-test det visade 1320(om jag minns rätt möjligen 1340) men Red Sea visade 1500 och har gjort så längre tid. Jag bara gissar här även om Salifert verkar rimligare ska testa ännu en gång för att se om det verkligen är så olika på Mg-värdena. På övriga förutom PO4 som jag bara kört Red Sea visar Red Sea snarlika värden som Salifert men Salifert kostar bra mycket mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går mot strömmen lite och tycker väldigt bra om fauna marins KH test. Tycker det är det bästa och enklaste, tyvär dyraste med.

Sen är det rowa för fosfat.

Men sen tycker jag salifert funkar bäst för resten :).

Men sen är ju det viktigaste att låra sig läsa av testen med och det görs inte alltid i en handvändning hehe. Mycket mätfel beror nog på det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går mot strömmen lite och tycker väldigt bra om fauna marins KH test. Tycker det är det bästa och enklaste, tyvär dyraste med.

Sen är det rowa för fosfat.

Men sen tycker jag salifert funkar bäst för resten :).

Apropå enklaste hur funkar FM Kh test? RS så mäter man upp mängd vatten sen titrerar man 1ml till färgomslag och läser av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå enklaste hur funkar FM Kh test? RS så mäter man upp mängd vatten sen titrerar man 1ml till färgomslag och läser av.

Man tar 5ml akvarievatten och sen droppar man i tills färgen skiftar. 1 droppe är 1KH. Så har man 7 i KH så blir de 7droppar. Vill man ha nogrannare så tar man 10ml akvarievatten och då är varje droppe 0.5KH.

Jag kör balling så jag läser bara av om det drar iväg och då räcker det med hela steg för mig. Vilket jag tror de gör för dom flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tar 5ml akvarievatten och sen droppar man i tills färgen skiftar. 1 droppe är 1KH. Så har man 7 i KH så blir de 7droppar. Vill man ha nogrannare så tar man 10ml akvarievatten och då är varje droppe 0.5KH.

Jag kör balling så jag läser bara av om det drar iväg och då räcker det med hela steg för mig. Vilket jag tror de gör för dom flesta.

Då är RS noggrannare med ungefär samma principer, nu har jag inte kollat FM-tester men antar de är bättre rent ekonomiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lokala handlare är lite frälst av Red Sea Så just den biten med att just Red Sea är bäst vet jag inte. Men jag vet att dom kör hela kittet med Red Sea vet inte om det är så att Red Sea är det bästa eller om det har med bra avtal att göra. För det är mycket Red Sea där och med deras erfarenhet/rykte av att vara kunniga känns det kostit om dem skulle vika sig för just Red Sea. Dom produkter jag har som är Red Sea överlag håller jätte hög kvalite men just tester kör jag på Saliferts dock kan dem vara knepiga att läsa av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...