Gå till innehåll

Det här med carpet anemoner...


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Ja jag har länge suktat efter en men jag har inte hittat någon som fallit mig för smaken och inte riktigt vågat. Så hur vanligt är det att de tar fiskar? Jag kommer ju ändra min inriktning på fisk till mindre fiskar och jag kommer bland annat ha fiskar som gillar att hänga på sanden/stenar så som scooter blenny så hur stor är chansen att fiskar blir uppkäkade? Jag har ju te.x. en Salarias som gillar att se över akvariet genom att ligga över skivor osv, och om han skulle göra samma sak med en carpet skulle det vara kört då eller är fiskarna smartare än så och inte går i närheten utav carpets?

Gärna lite svar från människor som har egna erfarenheter utav detta också.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två carpets i mitt kar.. Jag vet inte till 100% att någon av dom plockat fisk.. Dock kan jag tveklöst säga att kommer in firre så den bara nuddar "ovansidan" så sitter den fast.. Klibbigt så in i vassen..

Dock är mitt bästa tips.. Ska du ha en anemon så ha ett "Par" som bor i den.. Då bör paret hålla resterande fiskar borta från anemonen , men det finns ingen som kan garantera att den inte klipper en fisk om chansen är framme.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De carpets jag haft har inte tagit någon fisk som varit frisk, däremot åkte en sjuk kopparbandad pincettfisk in i min första carpet, men i övrigt har clownerna hållit alla andra fiskar borta.

Det ska kanske förtydligas att jag haft Stichodactyla haddoni med clowner, S. tapetum har inga clowner som värddjur, däremot kan man ha Thor amboinensis ("Sexy Shrimp") som symbiosdjur med dessa små anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy: Vad för clowner har i din haddoni?

Tapetum äter väl inte firrar, de livnär sig väl på zooplankton samt ljus eller har jag helt fel? För tapetum står också på listan i vill ha men dom har jag inte direkt varit orolig för då de inte blir speciellt stora..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas: Haha när jag köper en carpet (inte bestämt mig för vilken art av de större modellerna ännu) så kommer jag nog inte heller röra den - Inte utan handskar så de blir nog att köpa sådana i samband med anemonen^

Men de låter bra, jag kommer nog våga ge mig på en för de är så jäkligt fina!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgan: Okej kul att höra att du har ocellarisar som går i den för det är just de jag funderar på eftersom det är av de mindre clownerna som finns och som jag gillar mest.. Har själv de fiskar du skriver så det känns ju bra!

Hoppas nu man kan hitta en carpet som man faller för bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog dem 5 månader innan de bosatte sig i den, men nu lämnar dem den aldrig, ser dem sällan mer än några centimeter från Haddonin .. Honan gosar ner sig på natten så den veckar sig som en filt runt henne och bara huvudet sticker fram, ser väldigt farligt ut , men verkar fungera bra .. hanen håller sig mest på undersidan av haddonin,..,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...