Gå till innehåll

Mannes Dreamchip Bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Finns det några andra "magic moments" på korten som man inte känner till ?

Mvh Manne

Haha, nej det tror jag inte (du har ju även testat den lilla specialaren som finns för att fixa firmwaren om man rör till det, rycka temp sensor och sätta dit en bygel på rätt ställe).

Håller på med en ny version av firmwaren och klientprogramvaran som ska underlätta en del, men jag är inte riktigt i mål än.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nej det tror jag inte (du har ju även testat den lilla specialaren som finns för att fixa firmwaren om man rör till det, rycka temp sensor och sätta dit en bygel på rätt ställe).

Håller på med en ny version av firmwaren och klientprogramvaran som ska underlätta en del, men jag är inte riktigt i mål än.

MVH

/Janne

Inga fler roligheter då.. Ser dock fram emot uppdateringarna , alltid kul.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne - det var väl bra att det var du som var testpersonen den här gången :)

MVH Lasse

Absolut.. Å det funkade perfekt.. O det var ju tur att du beta testade den dränkbara varianten :) , funkade ju sådär.. ;) , skämt o sido.. Ganska kul pyssel men drar iväg lite på kontot..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ska den bara över burken oxå -shark_smiley

Få upp den så fort du kan o spana in ljuset , sen åker den inte ner sålätt igen ;)

Kör den lite på halvfart o se så tempen blir vettig i programmet.. Så du inser om något i bygget blivit galet..

Kul att du fick inspiration att bygga upp en kanon tillslut.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom andra tre kommer att flyga ihop när du fått upp den första.. Eller ska jag säga två ?..

Mvh Manne

har bara grejor hemma till 1 till så de e lugnt, fattas både drivare o kylare och det har inte vatt en rolig månad denne :censur: så det dröjer till nästa löning, men då ska det beställas ialla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har bara grejor hemma till 1 till så de e lugnt, fattas både drivare o kylare och det har inte vatt en rolig månad denne :censur: så det dröjer till nästa löning, men då ska det beställas ialla fall :)

Då flyger en till ihop.. Sen blir det stop.. Det där med ekonomi.. Det lider nog vi alla av i denna hobby.. Kan inte se sambandet alls ;).. Till vår hobby.. Vissa får ju börja om flera gånger.. Det tar hårt, men som tur är så har vi alla ett extremt stort Tålamod ... Eller..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg detta idag och tänkte direkt på ditt dreamchip här är en product som hade troligtvis fungerat ypperligt för att kyla ner leds:en.

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/09/02/koolance-cold-plates/1

Att kyla med vattenkylning har varit uppe, men då måste man ha något som kyler vattnet istället, så man tjänar inte något på det tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte det mer som att ha någon med låg profil alla kanske inte vill ha något stort över karet medans för andra spelar det mindre roll.

Idéen har varit uppe någon gång.. Vet ett par som spekulerat vidare i ämnet.. Även jag tittat en del.. Men allt har fallit tillbaka på vanliga standard prylar tillslut.. Vi som kör med jannes kort blir ändå ganska låsta till en viss storlek då drivkortet måste sitta ganska direkt nära själva LED chipet då tempsensorn är den begränsande faktorn ,, sladden där är väldigt kort , och skulle säga att alla som har jannes kort använder tempsensorn garanterat.. Funktionen som den ger vill man inte vara utan.. Vet ej om Janne själv spekulerat att göra den längre.. Men annars hade jag gillat idén om en extremt liten klump över karet som levererar extrema mängder med ljus.. Hade varit stilrent som tusan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller kabeln till temperatursensorn så är det faktiskt bara att kapa och skarva. Lämpligen med en partvinnad kabel med två par, t.ex. två ledningspar från en CAT5 kabel.

Dock bör man även köra med partvinnade och helst skärmad ledning för matningen till själva LED-slingorna när det blir lite längd på dem. Så det är ju ändå inte helt enkelt att flytta ut kortet.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom vattenkylningen någon skrev tidigare så kom tanken direkt till att ha den att värma upp vattnet så slipper man kanske att ha doppvärmare i, mot slutet blir det kanske ändå att köra med kylning i akvariet istället. Nu snurrar det i skallen så man kanske borde jobba istället för att läsa inlägg på SVG.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom vattenkylningen någon skrev tidigare så kom tanken direkt till att ha den att värma upp vattnet så slipper man kanske att ha doppvärmare i, mot slutet blir det kanske ändå att köra med kylning i akvariet istället. Nu snurrar det i skallen så man kanske borde jobba istället för att läsa inlägg på SVG.

//Jonas

Om det hade varit styrbart, dvs kunna leda värmen till två kyl alternativ så visst.. Första alt via uppvärmning på karet , alt två , en fläktradiator som vanligt..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke från en som inte vet mycket om detta; kan man inte typ ha ett "T" på inloppet till en kylare och leda vattnet från lampan genom den tillsammans med vatten från akvariet?

Du måste tänka på vad som ska hända när akvarievattnet inte ska värmas mer.. Då måste något stängas på något sätt.

Sen måste du på något sätt säkerhetställa att "vattnet" som går i kylsystemet absolut inte kan komma ut i akvarievattnet..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...