Gå till innehåll

Ang stora fiskar i akvarium!!


osby0479

Rekommenderade inlägg

Har sett att det finns folk som stoppar ner kirurger i 100-120l akvarium och folk gnäller!

Har sett en som stoppat ner en baracuda i ett 100l akvarium!

I veckan har jag varit i kontakt med en kille som slår allt vad det gäller att stoppa ner stora fiskar i akvarium.

Killen i fråga har haft 6 st 7-9cm zebrasoma xanthurum, 2 zebrasoma flavecens, 2 clowner samt lite annan småfisk i ett RSM 130 som det flesta vet hur det ser ut!

Detta tillsammans med ca 25-30kg sten.

Ett RSM har en volym på 130l, minus sten mm så jag tror inte att det är 100l i ett sådant kar.

Denna killen ska nog vara evigt tacksam att han inte hänger på SVG för då hade han inte haft det lätt!

Saken är den att han hade det såhär i a 7-8 månader utan problem, men gjorde sig av med fiskarna och ska nu lägga ner.

Så det finns alltid någon som är värre än den andra, oavsett om han/hon hänger på på SVG, tänk på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade man haft 4-5 hundar i en bur av motsvarande storlek så hade man blivit anmälld som djurplågare. Är bara pga okunskap som det inte händer inom våran hobby. Tycker dock att det är helt rätt att de hängs ut då det är fel oavsett vad folk säger.

Tror säkert att en människa hade klarat sig inlåst i ett rum på 10kvadrat ett halvår så länge den fick mat och vatten, men hur frisk skulle den vara efter den perioden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken kompliceras dock av att crowding är en fungerande strategi för att hålla aggressiva fiskar. Tar man alltså ett vanligt akvarium och sätter i en eldstjärt så går det bra, sätter man i två eller en handfull så kommer de att slåss tills det är en kvar. Sätter man i stället i femtio så kommer det att fungera, det blir helt enkelt så rörigt så att ingen fisk riktigt vet vem man skall slåss med och ingen riskerar att bli hackkyckling. Den här metoden används för många ciklider, Malawi t ex hålls ofta i akvarier som kan uppfattas som rätt överbelagda men där det är en förutsättning för att hålla ner aggressionerna, det skulle inte fungera med färre fiskar, då skulle de bara slåss.

Öser man ett akvarium fullt med kirurger så kan det alltså vara så att det fungerar inte trots att det är överbelagt utan snarare tack vare att det är så. Om det där sen är ett acceptabelt sätt att hålla djur från djurskyddssynpunkt tål ju väl att diskutera. Fast ibland kan man ju se det som att det kan vara bättre att fiskarna har det trångt än att de plågar ihjäl varann. Därmed inte sagt att det som beskrevs hör ovan är ok, däremot att det ibland kan vara rätt svårt att säga vad som är bra och inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea max 130 har en displaydel som rymmer 110L, har vi i 30kg sten kanske det är runt 80L(?) vatten i display delen som eventuellt går att simma på. Åtta kirurger betyder att varje fiska har runt 10L, det är väl ändå okej?

De kirurgerna hade det nog minst lika bra som de åtta barnarbetare jag har i källaren. De bor och arbetar på en yta av 13 kvadratmeter, jag har haft dem där i 7-8 månader nu och de arbetar på bra fortfarande. Jag funderar på att göra mig av med dem nu, är det någon som är intresserad? De är riktigt duktiga på att bygga LED armaturer.

När jag tänker på det kanske jag borde tagit det här i köp och sälj, någon moderator kanske kan hjälpa mig och flytta det här inlägget om ni tycker det ligger fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men bara för att det finns värre någon annanstans gör det ju inte ok. Det kommer alltid finnas värre än det man tidigare sätt men här inne på svg kan man nå ut mycket enklare och sprida sin kunskap.

Alla tycker vi olika och vissa kanske inte ser felet i att ha 8 kirurger i ett 100l kar men då tycker jag personligen att det är oerhört konstigt att man inte kan tänka längre än vad näsan räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej precis, och bara för att jag skriver det så betyder det att jag tycker det är ok?

Och vad har folk för erfarenhet, finns nog dom som aldrig skulle ha en kirurg i ett kar under 700l medans det finns dom som inte skulle tveka en sekund för att ha en kirurg i ett 100l, alla är vi olika, alla gör vi våra val av innehåll!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina erfarenheter säger att två kirurger i ett 120l i 2 år som mådde enligt mig prima inte är ok enligt andra? Det får ju stå för dem, för vill jag ha 2 kirurger i ett 120l så köper jag 2 kirurger oavsett vad folk säger!

Ska vi alla följa reeflex rek så kan ju folk börja tömma sin kar omgående, för det är ju väldigt sällan en fisk rek till mindre än 5-700l och en kirurg ca 1000-1500l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 clowner, 2 fröken fiskar, 2 bengaiier, 2 chromisar, en gul kirurg och en plattet kirurg i mitt 120 liters lido och alla fiskar mår hur bra som helst som äter och verkar gilla det hur bra som helst! kirurgerna är inte så stora nu de är kanske 5cm... men får ju så klart sälja de när de blir förstora och man märker att de itne trivs.

Håller helt med på det du skriver ken!

men 8 kirurger låter lite överdrivet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ken: Jag förstod ditt inlägg och jag tror jag förstod ganska bra i att du mena att 8 kirurger i ett 100l inte var speciellt smart..

Det är lite det som är grejen alla tänker vi olika men personligen tycker jag att 100l är att ta i medan ett 700l's kar gör att det finns bättre chans för fisken att må bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köpa kina led med kinesiska barnarbetare och ha dom i källaren tycker jag nog e elakare än köpa fisk till ett förlitet akvarium + På 10 000 höjd e det ju 60- stackars barn!!!

ps den led sattsen har jag missat !!

Kan ingen döda myten om att det är -60 i bagageutrymmet på 10 000m höjd nån gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 kirurger i ett RSM 130 är ju ren idioti, men jag har haft liknande fiskbestånd som wigge och det funkade hur bra som helst!

Är väl klart att man drömmer om ett 2000l kar men just nu finns varken tid eller plats för ett sådant projekt, kanske kommer i framtiden!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja dalhgren det har du rätt i för annas skulla allt inom saltvatten varit i iskuber när kommit hit..

Bra med stort akvarium, men vad jag fattar är det lika viktigt med inredingen ,,typ det ska finnas grottor som dom kan gömma sig i + bra ställen att sova i på natten.. Roliga fiskar men är det för sova eller för att gömma sig för nattlivet ( rovfiskar) ,dom har startat detta betende i det naturliga revet ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser långt ifrån alla trådar på guiden, men tycker diskussioner om vad som är djurplågeri osv, dyker upp oftare och oftare. Vilket är bra så att man kan ha någon relativt uppfattning av vad som är ok.

Men någon gräns får man dra också, att över huvudtaget hålla kirurger i akvarier är väl inte rättvist mot djuret. Kirurger täcker oftast flera Kilometer i naturen och de har inte heller någon möjlighet att reproducera och livstiden som de har i ett akvarium är oftast betydligt kortare än i naturen. Sen att det finns folk som håller kirurger/kejsare/tryckare etc etc och säger att de alltid tänker på djurets bästa är väl inte sant, utan man tar oftast hänsyn till sitt egna intresse/behov.

Visst vi kan erbjuda dem ett litet spa, eller kanske någon ute gård att vandra bland alla andra patienter istället för en isoleringscell eller ett livstid i häkte :)

Det finns djur som är bättre anpassade till fångenskap, clowner, sjöhästar etc som också går att föda upp.. vilket säger en hel del.

Själv har jag en Navarchus i ett 180 liters kar, men jag är beroende av denna hobby och älskar att läsa och experimentera samt, iaktta/studera i mitt lilla lab/akvarium där försöker jag vara så sund jag kan, men hela iden är galen :)

Ps att stoppa ner en kirurg i en annan inkörd kirurgs territorium är oftast som det låter "terror" ibland funkar det men ibland inte.. och när det inte funkar är det ganska hemskt. Varför är detta mer accepterat ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta gäller det att tänka till lite när man köper fisk grottor skrevor och liknande vill vissa ha andra "stora" simytor Men man ska ju så klart kika läget lite innan man köper en fisk så den får plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Alltså, det här är ju lite knivigt, då en fisk simmar som den ska och äter som den ska efter bästa förmåga i överlevnadssyfte. Get man den 2 kubikdecimeter försöker den fortfarande simma och äta... Men samtidigt, hur långt är ett snöre? Var man ska dra gränsen för vad som är okej och inte är väl något flytande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antalet ska man nog inte stirra sig blint på. En fisk som kräven 1500L med bra simyta låt oss säga att karet är 2m lågnt bara för man köper 2 behövs ju inte 3000L båda har ju samma simyta? som min 30 damasoni alla hade ju mer eller mindre samma somyta - volymen som fisken tar. Men en kejsare på 20cm i 200L kar känns knepigt för den får ej simma som den ska och kan tom paja matsmältningen ium detta om har man istället 700L så kan man lika väl ha 2 eller 5 stycken nu går ju inte just kejsare ihopa så bra men ni fattar vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...