Gå till innehåll

Ang stora fiskar i akvarium!!


osby0479

Rekommenderade inlägg

Det jag tycker är viktigt att peka ut i dessa trådar är att det är skillnad på litet kar och liten öppen yta!

Ett 200L kar kan ha mer simytor än ett 650L med massor med sten!

Man måste ta mycket annat än bara storlek i beräkning när man köper fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut måste det finnas gömställen, men det kan ju finnas lika mycket gömställen i ett 200L kar som i ett 600L kar...

Min kritik/fundering är riktad mot de generella "Du behöver minst 500l för den fisken" när så många andra faktorer än storlek spelar in!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt visst är det så

1 se till fiskens krav

2 lös detta

3 fundera en gång till

4 fundera är denna fisk något för mig kan jag tillgodo se dennas behov

5 Hur gammal blir fisken kan jag ha den när den är vuxen

6 hur gammal blir fisken hur snabbt växer denna

7 har jag råd att tillgodo se behoven

8 kommer jag ta ansvaret för djuret tills detta djur dör av ålder

9jag kan inte tänka jag säljer den när den blir för stor då är man fel ute hur vet man att den går att sälja och gör man så med en hund tex många fiskar är smartare en vad man tror

10 Passar den med övriga invånare.

Har man tänkt igenom detta köp fisken och avnjut den i många år. Happy keeper happy fish

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas och tror att rekommendationerna om minsta akvariestorlek kommer från erfarenhet.

I de flesta fall med en hel del sten i karet. Sällskapet är också mycket viktigt. Vi lär oss också undan för undan.

Förr sade man att en mandarin behövde 50 kg levande sten förr att hålla sig välnärd. Och det är sant om den är hänvisad till att bara äta levande den plockar ur stenen. Men nu vet vi att de klarar sig gott på frysfoder och pellets om omgivningen är så lugn att den hinner plocka maten på botten utan att vara störd av andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är faktiskt över 600 liter även om sidan bara är 85 cm. Det ser litet ut för fiskarna trots volymen. Jag är övertygad om att både vi och fiskarna skulle uppleva ett standard 540 som betydligt större.

Intressant att se i början på filmen är en Pseudanthias evansi? som suger i sig en mysis och sedan inte klarar av att svälja den så länge filmen går. Det är nog den fisken som äter minst av alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När hepatusen börjar simma i bestämda mönster gång på gång t.ex åttor efter framrutan är karet definitivt för litet.

Var är änden på ett gummiband? Det ser man inte förrän bandet gått av.

Jag har sett detta i mitt kar med en hepatus. Kändes grymt. Aldrig med en hepatus. Slutade aldrig att växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 st kirurger och nu mera rätt stor erfarenhet av dom och jag är rätt säker på att dom inte mår dåligt (Ca.1000l) men jag skulle aldrig tillåta att dom gick till ett 500 liters kar då jag är rätt säker på att det inte skulle funka.

Alla har sin sovplats på natten.

Dom blir inte uppsteressade när någon okänd kommer in i rummet utan simmar nyfiket omkring.

Dom simmar lugnt runt bland stenen och söker föda ingen av dom simmar runt stressat i ett och samma mönster hela tiden.

Jag är övertygad om att det som någon skrev tidigare, den fisk som behöver störst utrymme ska karet vara anpassat efter sedan kan fler fiskar simma i det utrymmet så länge det inte rör sig om revirhävande fisk då blir förutsättningarna en annan.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...