zacke Postat 11 december 2019 Postat 11 december 2019 (ändrat) Snyggt! jag skulle satsa på en stor med utgrening för att koppla på fler saker. Börja med ett T och kran på returrör, sedan från T så sätter du 2-3 st T till med kran. Så får du en flexibel setup för att koppla på och ur saker där du kan styra flödet enkelt. Skulle jag göra om jag drog om min retur. Ändrat 11 december 2019 av zacke 1 Citera
wrang Postat 12 december 2019 Författare Postat 12 december 2019 Enda som kan vara så att om man vill ha ett Speciellt flöde upp till karet å öppnar en kran i källaren så får man ställa in huvudkranen igen. Men absolut kranar längs med en huvudstam Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
wrang Postat 13 december 2019 Författare Postat 13 december 2019 (ändrat) Refugium lampa gammal klassisk 400watt mh sfiligoi eller 150watts geismann Ändrat 13 december 2019 av wrang Citera
wrang Postat 15 december 2019 Författare Postat 15 december 2019 Limmat lite sump idag Blir totalt 186liter vatten i alla fackenFack 1 Förberett för rullfilter, Fack 2 refugium 110liter Fack 3 skummare / Kolfilter / Phosfat filter Fack 4 returpump/Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera
wrang Postat 21 december 2019 Författare Postat 21 december 2019 (ändrat) Köpt en kraftig pump för att köra allt på samma men funderar om jag ska ha delflöden eller ett å samma med kranar se bild1 delflöde bild 2 samma för karet håller tätt å facken är täta Ändrat 21 december 2019 av wrang Citera
Slanten Postat 21 december 2019 Postat 21 december 2019 Jag skulle föredra rördragning enligt bild 2. Då får man ett högre tryck vid de individuella ventilerna och därmed kan du plocka ut ett högre flöde. Kör du enligt bild 1 tappar du ganska mycket tryck redan i första förgreningen ut till ventilpaketet. 1 Citera
wrang Postat 26 december 2019 Författare Postat 26 december 2019 Testar att bygga ett rullfilter skaffat PP plast ska bara leta efter dimensioner på filterrullarna Citera
pehog Postat 26 december 2019 Postat 26 december 2019 Jag använder theiling compact 1 Filterrullen är 100 mm bred. Ytterdiameter ca 130 mm Inner diameter 39-40 mm Kanske för klent för din burk. I min 300 liters burk håller filtret mellan 3 och 4 månader. Citera
wrang Postat 26 december 2019 Författare Postat 26 december 2019 2 timmar sedan, pehog sa: Jag använder theiling compact 1 Filterrullen är 100 mm bred. Ytterdiameter ca 130 mm Inner diameter 39-40 mm Kanske för klent för din burk. I min 300 liters burk håller filtret mellan 3 och 4 månader. Tack kör på nån storlek större från Theiling. fler bud på storlekar Citera
wrang Postat 30 december 2019 Författare Postat 30 december 2019 Theiling rulle 45m inhandladDen är 75mm invändigt och 175mm utvändigtHåller på att såga till rullar i PE plasten som ska hålla filter rullen Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
mikoto Postat 30 december 2019 Postat 30 december 2019 Vilka monster till skivor! Det ser ju ut att vara 1-2 cm tjocka. De måste du knyckt någonstans, de kan inte vara billiga nya Spännande! 1 Citera
wrang Postat 30 december 2019 Författare Postat 30 december 2019 (ändrat) 37 minuter sedan, mikoto sa: Vilka monster till skivor! Det ser ju ut att vara 1-2 cm tjocka. De måste du knyckt någonstans, de kan inte vara billiga nya Spännande! Nja de ser större ut än vad det är. Fått från jobbet så de skulle slänga lite PP skivor när de byggde om en utav poolerna så blev det över och skulle slängas. De är 15mm tjocka. Vet ej vad de kostar men är billigare än PVC skivor säger dom. får se om jag limmar ihop allt med spec lim eller smälter ihop det med PP tråd Här är Ingen super super precition med special verktyg (3d skrivare /CNC fräs etc) utan vanlig klyvsåg, dremmel, handöverfräs/ sliptrissa design kommer om produktionen lyckas... Rullar färdiga Har ej bestämt mig hur filtret ska gå längs med gallret Ändrat 30 december 2019 av wrang 1 Citera
wrang Postat 2 januari 2020 Författare Postat 2 januari 2020 Ett steg närmare limmat returer samt till det andra karet. Citera
zacke Postat 2 januari 2020 Postat 2 januari 2020 Vill du ha några grejer printade så säg till, rullar etc går snabbt att rita upp bara man har måtten. Går väl snabbare för dig att såga ut dock om det inte är så petigt 1 Citera
wrang Postat 2 januari 2020 Författare Postat 2 januari 2020 (ändrat) 9 minuter sedan, zacke sa: Vill du ha några grejer printade så säg till, rullar etc går snabbt att rita upp bara man har måtten. Går väl snabbare för dig att såga ut dock om det inte är så petigt Grymt tack ska fundera. Fastnat just nu hur filtret ska gå i enheten. men invändigt mått är 170mm. får bli någon lätt lösning som man stoppar in pappret rullar runt å sen klick ner vid motorn. Kollar lite på reddragon Dreambox hur man kan göra så ska testa att fräsa ut spår som man kan stoppa ner plexiglas skivor i och så sätt sträcka på filtret så det ligger slimmat mot rastret. tipps vart man köper kugghjul. Ändrat 2 januari 2020 av wrang Citera
KMG Postat 21 januari 2020 Postat 21 januari 2020 (ändrat) Läckert bygge! Glömde av rullfiltergrejen efter ledigheten. Ville du ha ritningar och/eller solider på min konstruktion? Klarar lätt 10 000 l/h och tar mindre plats än ett Theiling. Kugghjul i plast med lite större kuggar (modul) är det brist på. Finns mest smått med modul 0.5. Jag kör med direktsrift från en 12 V dc motor med växelhus. Kostar runt en hundring på eBay och orkar dra över 30 kg. Ändrat 21 januari 2020 av KMG 1 Citera
wrang Postat 27 januari 2020 Författare Postat 27 januari 2020 Går ett steg framåt Fraggkar/karantän/ Är en ytavrinning längs hela baksidan samt separat för karantän delen om man vill stänga av denna mot övriga systemet Funderar vad man ska ha för lampa över detta karet.En gammal sfiligoi x4 400watt 4x24 watt t5Geisemann nano 150watts mhT5 39watts Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
danne031 Postat 28 januari 2020 Postat 28 januari 2020 Hur får du det med bänkytor? Man vet ju hur det lätt blir förvaring oavsett om man planerar med hyllor och liknande.. 1 Citera
wrang Postat 28 januari 2020 Författare Postat 28 januari 2020 18 minuter sedan, danne031 sa: Hur får du det med bänkytor? Man vet ju hur det lätt blir förvaring oavsett om man planerar med hyllor och liknande.. Bänkytor har jag ej tänkt på ännu nått får man allt ha för avställnings möjligheter Citera
wrang Postat 1 februari 2020 Författare Postat 1 februari 2020 Lite test med lampa och limmat lite glas IdagGillar min gamla mh lampa Skickat från min iPhone med Tapatalk 2 Citera
zacke Postat 3 februari 2020 Postat 3 februari 2020 Bänkytor är kritiskt är min åsikt Gärna en diskho. Lite svårare att fixa än bänkar dock. Gärna ett par för olika behov. Då kan man förvara saker i anslutning till den plats där de används. Jag har en bänk för tester och tillsatser med skåp under, samt en bänk för fraggning och hantering av levande med "verktyg" hängande på väggen ovanför. Likaså avlopp och möjlighet att skölja saker. 1 Citera
KMG Postat 3 februari 2020 Postat 3 februari 2020 Grymt häftigt med ett separat sumprum som är ordnat för att tåla allt slabb. Living the dream 1 Citera
wrang Postat 3 februari 2020 Författare Postat 3 februari 2020 3 timmar sedan, zacke sa: Bänkytor är kritiskt är min åsikt Gärna en diskho. Lite svårare att fixa än bänkar dock. Gärna ett par för olika behov. Då kan man förvara saker i anslutning till den plats där de används. Jag har en bänk för tester och tillsatser med skåp under, samt en bänk för fraggning och hantering av levande med "verktyg" hängande på väggen ovanför. Likaså avlopp och möjlighet att skölja saker. Jag har en utslagsback i RF som kaninerna har just nu men tänkt till akvarierummet :) Tänkte få till nått praktiskt vid sidan av fraggakvariet där man kan slabba med blöta saker. På andra sidan rummet står det en byrå med 6 lådor med förvarings möjligheter. 1 Citera
wrang Postat 3 februari 2020 Författare Postat 3 februari 2020 1 timme sedan, KMG sa: Grymt häftigt med ett separat sumprum som är ordnat för att tåla allt slabb. Living the dream Ja det är en dröm jag haft sedan jag haft akvarium. Nu fanns möjligehetrna i detta hus att göra detta. Ev får de även inhysa poolstyrning och pumpar i samma rum :) Citera
danne031 Postat 3 februari 2020 Postat 3 februari 2020 5 timmar sedan, wrang sa: Jag har en utslagsback i RF som kaninerna har just nu men tänkt till akvarierummet Tänkte få till nått praktiskt vid sidan av fraggakvariet där man kan slabba med blöta saker. På andra sidan rummet står det en byrå med 6 lådor med förvarings möjligheter. En bänkskiva uppe på byrån låter som en vinnare, då kanske du kan vinna ytterligare bänkyta på sidorna om den? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.