Gå till innehåll

Goby försvunnen i pico akvarium


fredrikDalby

Rekommenderade inlägg

Köpte ett etablerat par av pistolräka och black ray goby idag på zoogiganten Lomma tidigare idag till mitt picoakvarium Dymax IQ3 på 8 liter. Pisolräkan började direkt gräva en grotta under en sten och snart hade även goby gömt sig i grottan. Provade att lägga i lite artemia efter en timme men lyckades inte lura fram goby. Efter några timmar blev jag fundersam var gobyn tagit vägen och hittade den inte någonstans. Tillslut plockedejag ut allt i akvariet och den är helt borta.

Akvariet har inget lock så misstänker att den hoppat ut. Men kan inte hittade någonstans utanför akvariet heller...

Kan den ha fastnat/gömt sig inne i någon sten ?

Är goby kända för att hoppa ut ?

Mvh

Fredrik Brumme

post-7421-14468928634532_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobys är kända för att hoppa ur akvarrium men om du inte hittade den utanför akvariet så är det mycket möjligt att den gömt sig i en sten (har du hund eller katt kan den ju vara uppäten om då är fallet att den hoppas ut men tvivlar lite på det). Gobys kan vara ganska rädda av sig och det kan ta ett tag till de vågar komma fram, sluta stressa den genom att plocka ut stenar och leta efter den du köpte ju den precis, vill den komma fram kommer den göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du letat noga och inte hittat den på golvet är den nog i akvariet och gömmer sig i en sten eller i en gång under sanden som Lasse säger. :)

Om dina stenar är på sanden skulle jag göra om scapingen/stenarna så att de ligger på glasbotten om du inte redan gjort det då pistolräkan eller firren definitivt annars kommer gräva sig under vilket inte kommer sluta lyckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken är återfunnen inne i akvariet !

Trodde ett tag att vår 1 åring hade plockat upp den då den inte fanns att hitta på golvet. Men nu på eftermiddagen kunde jag se en svart randig fiskstjärt sticka ut ur grottan. Stackaren hade väl blivit vettskrämd av min "räddningsaktion".

Tack för alla svar och tips !

@Stigigemla: Ja, det är en "Stonogobius nematodes". Hade planerat att köpa en "gobiodon okinawae" som verkade mest lämplig för ett pico, men fanns ej i butiken och fick förslaget att köpa paret pistolräkan och "Stonogobius nematodes" istället. Skulle dubbelkollat med litteraraturen. Jag får påskynda inköpet av större akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...