Gå till innehåll

Lägga något mellan LS och glaset?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Det ska till många kilo sten innan något händer de flesta kar. Även om du ställer en pelare på sin sets så ska det inte hända något ifall man har akvariet på en ordentlig ställning, vikten kommer ändå att fördelas ut på ett större område. Det är först om man lagt stenen på sand tex, och denna undermineras av grävande djur och stenen dimper ned på glaset som man kan få bekymmer.

Självklart ska man göra det som känns bäst för en själv, men vill man skydda glaset mot repor eller stötar kan man också dra ett par strängar med silikon på glaset innan man börjar stoppa i sten och vatten i karet.

Ändrat av Laggeman
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör vi direkt på glaset.

Men sen blev jag lite förvånad av Juwel-karet vi köpt. Det har en tjockare rum runtom undersidan med ett mittstag. Så glaset tar aldrig i bänken. Jag som tänkte köpa liggunderlag och lägga under. Det känns som bortkastat då? Det viktiga blir väl bara att bänken står rakt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör vi direkt på glaset.

Men sen blev jag lite förvånad av Juwel-karet vi köpt. Det har en tjockare rum runtom undersidan med ett mittstag. Så glaset tar aldrig i bänken. Jag som tänkte köpa liggunderlag och lägga under. Det känns som bortkastat då? Det viktiga blir väl bara att bänken står rakt?

Hej

Juwel akvarium (i alla fall alla större jag sett) är byggda med en bottenram gjorda för att ställas direkt på bänken utan något "mjukt" mellan.

De har ett bottenglas som "hänger" i sin ram som även har stöd på mitten. Det är dimensionerat för detta så du behöver inte oroa dig.

MVH

/Janne

EDIT: Jag tror till och med det står i manualen att du absolut inte får lägga typ frigolit eller dyligt mellan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kör vi direkt på glaset.

Men sen blev jag lite förvånad av Juwel-karet vi köpt. Det har en tjockare rum runtom undersidan med ett mittstag. Så glaset tar aldrig i bänken. Jag som tänkte köpa liggunderlag och lägga under. Det känns som bortkastat då? Det viktiga blir väl bara att bänken står rakt?

Man bör alltid eftersträva att karet står plant och stabilt på en tunn akvarieduk (typ tunnare sittunderlag)

Plant ska det stå, helt klart. Dock så kan man inte använda akvarieduk som sagt på detta kar. Blev lite snopen.

Hej

Juwel akvarium (i alla fall alla större jag sett) är byggda med en bottenram gjorda för att ställas direkt på bänken utan något "mjukt" mellan.

De har ett bottenglas som "hänger" i sin ram som även har stöd på mitten. Det är dimensionerat för detta så du behöver inte oroa dig.

MVH

/Janne

EDIT: Jag tror till och med det står i manualen att du absolut inte får lägga typ frigolit eller dyligt mellan!

Det verkar onekligen vara så :)

Tyvärr så fick jag inte med någon manual, men det löser sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är byggt för att hänga - det kan vara kontraproduktivt att fylla ut utrymmet mellan bottenrutan och listen med något. Däremot kan listen stå på något mjukt. Det är listen som tar upp det vertikala belastningarna och överför dessa till underlaget.

MVH Lasse

Denna gång var Janne68 snabbare:woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...