JonasW Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Har fått tips om att lägga raster under och det verkar ju smart. Dock lite dyrt. Men många verkar bara lägga stenen direkt på glasbotten.Är det direkt på glaset som gäller? Vill bara göra rätt på en gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Jag kör på glaset. är det stora pelare kanske någon plexi under. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 1 mars 2013 Författare Dela Postat 1 mars 2013 Ok!Men får jag inga andra bud, då kör jag nog direkt på glaset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 I mitt stora kar (med härdat glas i botten) har jag lagt 1mm polykarbonat på bottenglaset. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Jag har 70kg sten rakt på bottenglaset hehe kanske skulle valt en skiva mellan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 (ändrat) Det ska till många kilo sten innan något händer de flesta kar. Även om du ställer en pelare på sin sets så ska det inte hända något ifall man har akvariet på en ordentlig ställning, vikten kommer ändå att fördelas ut på ett större område. Det är först om man lagt stenen på sand tex, och denna undermineras av grävande djur och stenen dimper ned på glaset som man kan få bekymmer.Självklart ska man göra det som känns bäst för en själv, men vill man skydda glaset mot repor eller stötar kan man också dra ett par strängar med silikon på glaset innan man börjar stoppa i sten och vatten i karet. Ändrat 1 mars 2013 av Laggeman stavfel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 jag rekommenderar stenen direkt på glaset! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 1 mars 2013 Författare Dela Postat 1 mars 2013 Då kör vi direkt på glaset.Men sen blev jag lite förvånad av Juwel-karet vi köpt. Det har en tjockare rum runtom undersidan med ett mittstag. Så glaset tar aldrig i bänken. Jag som tänkte köpa liggunderlag och lägga under. Det känns som bortkastat då? Det viktiga blir väl bara att bänken står rakt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zanders Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Man bör alltid eftersträva att karet står plant och stabilt på en tunn akvarieduk (typ tunnare sittunderlag) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne68 Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Då kör vi direkt på glaset.Men sen blev jag lite förvånad av Juwel-karet vi köpt. Det har en tjockare rum runtom undersidan med ett mittstag. Så glaset tar aldrig i bänken. Jag som tänkte köpa liggunderlag och lägga under. Det känns som bortkastat då? Det viktiga blir väl bara att bänken står rakt?HejJuwel akvarium (i alla fall alla större jag sett) är byggda med en bottenram gjorda för att ställas direkt på bänken utan något "mjukt" mellan.De har ett bottenglas som "hänger" i sin ram som även har stöd på mitten. Det är dimensionerat för detta så du behöver inte oroa dig.MVH/JanneEDIT: Jag tror till och med det står i manualen att du absolut inte får lägga typ frigolit eller dyligt mellan! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 1 mars 2013 Författare Dela Postat 1 mars 2013 Då kör vi direkt på glaset.Men sen blev jag lite förvånad av Juwel-karet vi köpt. Det har en tjockare rum runtom undersidan med ett mittstag. Så glaset tar aldrig i bänken. Jag som tänkte köpa liggunderlag och lägga under. Det känns som bortkastat då? Det viktiga blir väl bara att bänken står rakt?Man bör alltid eftersträva att karet står plant och stabilt på en tunn akvarieduk (typ tunnare sittunderlag)Plant ska det stå, helt klart. Dock så kan man inte använda akvarieduk som sagt på detta kar. Blev lite snopen.HejJuwel akvarium (i alla fall alla större jag sett) är byggda med en bottenram gjorda för att ställas direkt på bänken utan något "mjukt" mellan.De har ett bottenglas som "hänger" i sin ram som även har stöd på mitten. Det är dimensionerat för detta så du behöver inte oroa dig.MVH/JanneEDIT: Jag tror till och med det står i manualen att du absolut inte får lägga typ frigolit eller dyligt mellan!Det verkar onekligen vara så Tyvärr så fick jag inte med någon manual, men det löser sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 1 mars 2013 Dela Postat 1 mars 2013 Det är byggt för att hänga - det kan vara kontraproduktivt att fylla ut utrymmet mellan bottenrutan och listen med något. Däremot kan listen stå på något mjukt. Det är listen som tar upp det vertikala belastningarna och överför dessa till underlaget. MVH LasseDenna gång var Janne68 snabbare:woooow: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.