Gå till innehåll

Mitt 240L (bilder)


houssami

Rekommenderade inlägg

Hej på er…

Jag startar denna tråd för att visa er hur jag gör med mitt första salt kar så att ni kan följa med, kommentera och ge råd. Tråden kommer att uppdateras så snart nya saker händer. Jag hoppas att med de erfarnas råd kunna undvika onödiga misstag.

Lite specs:

Karet är på ca 240 L. 110 L, 45 B, 50 D.

DIY bänk (dörrar saknas fortfarande).

Lyse: Arcadia serie3 MH 150 + 2 18W blå rör.

Deltec skummare MCE 600.

2 aqua clear 802, 1500 l/t.

HW TYP 75, osmos.

HW proffesional salt.

20 kg levande sten.

20 kg faxesten och några hålsten.

Några kg korallsand i botten.

Jag har också köpt en SCWD men kommer att koppla den senare.

Nu är det hela i uppstart fasen sedan 6 dagar, nitrit och nitrat är hittills omätbara. Säger det något? Lite levande har jag redan sett, tex sandanemone. Filtrerare, 2 krabbor, mask och annat som hoppar som loppor.

Här kommer lite bilder så ni ser vad jag gjort.

Kom igen och säg vad ni tycker...

MVH

post-1578-14468912136895_thumb.jpg

post-1578-14468912137022_thumb.jpg

post-1578-14468912137211_thumb.jpg

post-1578-14468912137333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Frågan är hur krabborna ser ut? Finns en del trådar där du kan se bilder på de krabbor som inte bör finnas i karet. Sök på krabba.

Ang. Nitrit och Nitrat så kan eventuellt värdena öka när du belastar karet mer. För min del har jag aldrig riktigt haft någon topp på värdet, så det är lite olika. Stenen kan ju ha varit rätt ren oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är snyggt, pumpen som driver skummaren pumpar den från botten? om det är så försök att undvika att ha pumpar som som driver något utanför akvariet så djupt,får du problem med bubblor ur skummaren kan du låta vattnet landa på en blå filtermatta.Mvh Stefan

Hej, pumpen sitter i botten på skummaren. Just nu så kommer lite bubblor i akvariet, det kommer en plast bit med skummaren som vattnet skulle rinna på den för att lösa detta problem men bubblor kommer in i alla fall. Jag kommer att skaffa en slang bit så att vattnet rinner under ytan.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du en spricka i skummaren så pumpar du ur hela akvariet när du har pumpen i botten. Annars ser det jätte fint ut.

Hmmm, har inte deltec tönkt på det?

Hur skulle man kunna lösa detta? Ett hål strax under vatten ytan i insuget kanske. Eller har ni andra lösningar?

Kom gärna med förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du en spricka i skummaren så pumpar du ur hela akvariet när du har pumpen i botten. Annars ser det jätte fint ut.

Nej pumpen sitter inne i skummaren på botten av denna på utsidan av karet. Om den nu mot förmodan skulle spricka (tror risken att akvariet spricker är mycket större) skulle den bara suga ut vattnet vid ytan där skummaren tar in vattnet (och ev vattenpåfyllet om detta är automatiskt).

Har själv samma skummare och den funkar kanon. Kan ge dig lite tips för att minska ljudet: Wrang kom med en jättebra idé att sätta på en kamerarulle fylld med ex bomull på luftinsuget, det tog bort det sörplande ljudet för mig. Sedan tog jag ut pumpen och klädde in denna i ett tunt lager filtermaterial vilket reducerade vibrationerna. Detta gör skummaren väldigt tyst.

Jag använder också filterfacket med rowaphos vilket funkar bra (jag har ingen sump). Luftbubblorna tycker jag brukar försvinna efter ett tag, det blir mer bubblor om du har för stor genomströmning (pumpen är ganska kraftig för en skummare av den storleken). Pilla lite med det så kommer de att försvinna nästan helt.

Ett annat tips är att ställa in vatteninsuget precis under vatten ytan så att den suger in ytvattnet lite då och då. Jag kör med detta iställer för ytavrinning och det funkar också jättebra.

Lycka till med ditt projekt, det ser redan bra ut!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter och tack för all info.

Jag kommer säkert att göra enligt dina tios för just nu så läter skummaren en hel del. Hur har du gjort med insuget? Sågat av den eller bara vinklat den så den hamnar strax under vatten ytan?

Ingen har komenterat vatten värden än :smiley5: . Jag slängde en frusen räka för några dagar sedan men inget hände (i nitrat / nitrit väg).

Nu försöker jag fånga krabborna i en DIY fälla så de kan identifieras, bra eller dåligt. Kommer snart med bild.....

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån liten räkbit behöver inte göra någon större skillnad i värden, men det kan ta en dag eller nåt innan man märker nåt.

Apropå din fälla: nu kanske funkar den här ändå, men dels så tycker jag att mynningen är för stor (utan att veta storleken på krabban du vill fånga förstås) och dels så har du kanske klippt den för långt in. För mig verkar det som att den som tar sig in kommer inte att ha några svårigheter att ta sig ut igen efter lite letande. Du kanske skulle klippa flaskans huvud lite längre ut så att dels blir den mindre och dels blir det större avstånd från "fällans botten" upp till mynningen. Men hoppas du kan fånga den du är ute efter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån liten räkbit behöver inte göra någon större skillnad i värden, men det kan ta en dag eller nåt innan man märker nåt.

Apropå din fälla: nu kanske funkar den här ändå, men dels så tycker jag att mynningen är för stor (utan att veta storleken på krabban du vill fånga förstås) och dels så har du kanske klippt den för långt in. För mig verkar det som att den som tar sig in kommer inte att ha några svårigheter att ta sig ut igen efter lite letande. Du kanske skulle klippa flaskans huvud lite längre ut så att dels blir den mindre och dels blir det större avstånd från "fällans botten" upp till mynningen. Men hoppas du kan fånga den du är ute efter...

Jag låter fällan står över natten och hoppas på det bästa, annars får jag göra om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med jakten. Hade själv en monsterkrabba i min LS som åt upp alla mina sniglar.

Angående insuget på skummaren vinklar jag den mot ytan vid behov (brukar ta några minuter för skummaren att få bort hinnan från ytan). Se bara till att vattennivån är konstant så att skummaren inte tar in för mycket luft (automatisk vattenpåfyllning är en förutsättning för att det ska fungera på sikt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...