Gå till innehåll

Mitt 240L (bilder)


houssami

Rekommenderade inlägg

Hej på er....

Vaknade imorse, ingen hade rört räkbiten i fällan. Jag såg de 2 krabborna äta från LS under natten, tydligen gillar inte de räkor. Skulle det gå bättre med krill kanske? förslag?

Hur som helst så låter jag fällan ligga i burken en dag till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har också en sån i karet och jag tror faktiskt inte att den gör någon illa. Den livnär sig mest troligen på alger men även annat gott den hittar på LS:n. Har själv inte haft anledning till att jaga min, men vill inte säga alltför mycket.

Har du en sump så kanske kan du lägga in den där och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan krabba själv som jag stoppade i sumpen, visste ej om den kunde göra något ont "Beather safe than sorry". Sen har jag två till, en som liknar den du visar fast utan hår. Han sitter mest och äter på LS´n på natten så har får stanna. Sen har jag en till med röda ögon ser den mycket sällan, verkar inte göra någon skada än.

Har även en pistol räka som sätt en gång sen dessa har jag bara hört den och sätt dess skal. Men har du sump släng i krabban där så behöver du inte slänga den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst det finns säkert endel krabbor som kan ge sig på koraller, men dom flesta är säkerligen ofarliga, kanske välter koraller osv... Tror nog inte du behöver oroa dig så mycket för krabban, har haft liknande och aldrig sett att dom rört några koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta bort den innan den blir för stor. Inte för att jag tror att den skulle ge sig på dina koraller utan snarare dina andra invånare när den vuxit till sig. Min hade hunnit bli nästan 7cm och då gick 6 sniglar åt på knappt 2 veckor.

Den var väldigt lik din krabba men det finns så otroligt många arter så jag tror inte någon kan ge dig en 100% id på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hrrrrrrr.... Igår när jag kollade efter de andra (vanliga) krabborna såg jag ett djur som fyllde ett stort hål i LS. Den bara kröp in sakta och försvann in i stenen när jag lyste på den med ficklampan. Den var mycket hårig (beige i färgen). Jag väntade på att den skulle visa sig igen men icke. Först det var totalt mörkt i rummet visade monstert några ben men inte mer. Jag gick o sov men vaknade mitt på natten, svettig och med ficklampan som enda vapnet gick jag framm till akvariet och då såg jag den ute på stenen långt från sitt hål. EN INTE SÅ STOR KRABBA, men ändå hårig och läskig. Nu står fällan vid det hålet, bilder kommer så fort krbban är fångad.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här ska vara en av de snällaste damseln, de andra fiskarna som jag tänker skaffa är a la Nemo filmen (barn ni vet) så det är 2 percula, 1 doris, 1 gul kirurg, några räkor, en blennie (en snadvändare kallas de också eller hur?) och en Morrish Idol (kanske).

Kom gärna med förslag och synpunkter

Hej så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moorish idol kan vara svåra att hålla. De är knepiga att få att äta och även när man har fått dem till det så kan de dö p.g.a. att de inte verkar tillgodose sig näringen i maten.

Men som sagt det är generellt sett. Naturligtvis finns det folk som håller den. Vad man bör tänka på är att den kräver en del "öppna" simytor eftersom den inte är 100% revbunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att du ska skippa Morrish Idolen. för det första behöver dom ett större kar och för det andra så e dom supersvåra att få att överleva.

Om du vill ha något som ser ut som en Morrish Idol så funkar nog Heniochus acuminatus bättre.'

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för inläggen

Ok, jag får väl läsa lite mera om Moorish idol. Jag kollade på Heniochus acuminatus (tack för förslaget) men denna fisk är inte reef säker, synd för den är mycket fin.

En fråga, min damsel försvinner natt tid, sover den? för jag har haft sötvatten fiskar ganska länge och de simmar nästan hela tiden. Första natten blev jag orolig när den försvann, lol.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...