Gå till innehåll

Fler än en Chelmon (Rostratus)?


Chum

Rekommenderade inlägg

Kan man ha fler än EN Chelmon Rostratus i samma tank? Har ett mycket lyckat exemplar nu som äter som en häst, av allt jag matar med. Cyklops, plankton, mysis, artemia, räkmix, bäckfisk, mussla, mm. Den är aktiv och simmar omkring överallt. Men eftersom det är en av mina absoluta favoriter så är man lite nyfiken på om det skulle funka med två? Jag har 250 liter och detta är min 8:e fisk totalt, så det är inte överbefolkat än iaf. Eller är de som Flavescens att de inte gillar artfränder i mindre akvarier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag sett dessa i naturen har de oftast gått 2 och 2 så det vore nog inte omöjligt och de har inte så mycket de skada sin artfrände med (till skillnad från kirurger exempelvis). Jag vet dock ingen som har haft 2. Vore intressant att veta om någon försökt?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne på skaffa ett stim på 10-15st. Tyvärr fick jag bara tag på fyra st som mest så jag började med dem och det gick inte. Två stycken (ett par?) mobbade ut de andra två som aldrig fick chansen att börja äta ordentligt och dog ganska snart. Paret gick tilsammans ca en månad sen dog de båda utan att jag vet varför. De dog samtidigt trots att de åt ordentligt.

Det skulle vara läckert med flera stycken men överlevnadsstatestiken är lite för dålig för att jag skulle våga testa igen. De är ju inte direkt gratis. Kanske skulle funka om det gick 20st tilsammans i ett 300liters.

Lite som tänket med Tanganyikasjöns tropheusar som i naturen lever ensamma men alla som har dem i akvarium har dem i stim för att sprida agressiviteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - eller också behöver du 4 för att ha stor chans att ett par bildas såsom man brukar göra med Tanganyikasjöns Neolamprologusar :)

MVH Lasse

Absolut även om jag haft lite tur o sällan kört med mer än tre st. Med dem går det ju oftast att plocka ut par genom att kika på fenstrålarna ;)

Jag ville ju inte ha ett par utan ett stim, hade tänkt komplettera med fler men det gick j inte som planerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att fler tycker det är ett intressant ämne iaf =) Det är ju onekligen en fantastisk vacker fisk, och får man dem att äta så är man ju iaf halvvägs. Men vet inte om jag vågar riskera en till ifall det blir kaos. Är ju ganska svårt att fånga dem när de väl kommit ned i revet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att fler tycker det är ett intressant ämne iaf =) Det är ju onekligen en fantastisk vacker fisk, och får man dem att äta så är man ju iaf halvvägs. Men vet inte om jag vågar riskera en till ifall det blir kaos. Är ju ganska svårt att fånga dem när de väl kommit ned i revet..

Att få den att äta handlar ofta att det är lugnt i akvariet men ställ frågan hur många som har haft den i över 1 år så sjunker % mycket.

Min personliga åsikt är att butikerna endast borde ta hem till dom som beställer för dom flesta blir inte ens en månad gamla.

Va nöjd med den du har.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Chelmon är pärlan i karet, den äter direkt från min pincett när jag matar, både krill, mysis, artemia och ibland även musselkött, den blir väldigt uppspelt när jag lägger i ett musselskal med 2 borrade hål i som jag fyller med frysfoder och stänger igen med en gummisnodd samt lägger musslan på revet, då är han/hon sysselsatt ett bra tag framåt.

Jag har haft den i 2 mån nu och hoppas den får vara med länge till, hade gärna haft fler men jag tror det är bäst med en, har även en Mandarin och som Yodelking nämnde så räcker det med dessa två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går så bra så :ler:

En annan lustig grej har inträffat. Fick hem en superfin Flavescens härom dagen och vips så bildade de "par", dvs Chelmon och Flavisen. De simmar ihop nästan jämt och delar på maten, utan minsta lilla bråk. Är det vanligt? De är ju snarlika i formen, men tillhör ju inte samma släkte..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chelmon rostratus Kan fungera fungera att ha som par.Har själv haft det förut i en 720 balja. Hos min lokala handlare går den en hel dröse i samma kar och det värkar fungera bra dem har varit där ett bra tag nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...