Gå till innehåll

Minska alger med mer cirkulation?


Andreas84

Rekommenderade inlägg

Har sådana sniglar. Dem är nog bra att ha men dom gör inga underverk. Men sjöstjärna som sagt, Jag har haft enValenciennea strigata som jag upplevde som dig att den sket ner som tusan.finns väll några fiskar som är lite lugnare men ändå gör ett bra jobb.

Med vänlig hälsning Mathias

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

tror inte det är cyano men den lägger sig lite som ett täcke om den får ligga ett par dagar sen blir det syrebubblor i den. Brukar röra om lite med en pinne men det kommer tillbaka på några timmar. Har sandsniglar men som sagts tidigare gör dom inga mirakel. Funderar på sanderemiter eller vad dom heter, har sett att triton har dom. Sjöstjärna tror jag kommer svälta ihjäl så känns inte rätt att köpa en sån.

Den algen är det, är det en sån Marko nämer? Hjälper isf en tunze 6015 i mitt kar då eller ska det vara en starkare pump?

post-3331-14468928795135_thumb.jpg

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar i belysningstid är nog de flesta som har. 10 till och med 9 timmar låter mycket om det är fullt ljus så börja med att sänka belysningen till 8 timmar och se vad som händer, annars ser ju värdena bra ut men vad mäter du med?

Algerna tycker jag ser ut som kiselalger fast kiselalger brukar inte ha bubblor utan det lägger sig mer som ett damm, kommer ofta i nystartade akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningstiden är ca 10 tim, minska till 8-9?

Salt 1025

PH 8.1

KH 8.0

Nitrit 0

Nitrat 0

Fosfat 0,03

Magnesium 1320

Calcium 492

Jag gillar inte att du har 0 i nitrat och 0,03 i fosfat. Rekommenderar dig att testa nitrattillsättning ett tag. Om det stämmer att du verkligen har 0 i nitrat så är det helt ofarligt att testa med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa att sänka lystiden till 8 timmar. Mäter calcium och fosfat med hannachecker, resten med salifert och refraktometer. Brukar inte ha 0 i nitrat hade för ett par veckor sen 50 i nitart och samma alger. Har nu kört med no3po4 från red sea, skulle tro att om jag mäter nitrat imorgon efter kvällens matning så är den över 0. Vad tillsätter jag för att höja nitrat en aning, är 2 ett bra värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa att sänka lystiden till 8 timmar. Mäter calcium och fosfat med hannachecker, resten med salifert och refraktometer. Brukar inte ha 0 i nitrat hade för ett par veckor sen 50 i nitart och samma alger. Har nu kört med no3po4 från red sea, skulle tro att om jag mäter nitrat imorgon efter kvällens matning så är den över 0. Vad tillsätter jag för att höja nitrat en aning, är 2 ett bra värde?

Följ Lasse's recept: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53513-Allt-blir-brunt-!!!-Hjälp&p=518393&viewfull=1#post518393

Jag tycker allt mellan 1 - 5 är ett bra värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska absolut testa detta, tack för tipset. Läste att någon fått bort sånt här genom att tillsätta kalkvatten för att höja ph, kan det vara en lösning eller är det bara tillfälligt?

Du har ett bra PH så det behöver du inte labba med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nej ska börja med att tillsätta lite nitrat. Matar väldigt försiktigt och håller koll på nitrat och fosfat medans jag doserar no3po4 har jag låga värden en dag så doserar jag inte osv men ser att så fort jag hoppar över det en dag eller 2 så sticker både nitrat och fosfat upp direkt. Vad beror det på och kan det ha med algerna att göra när värdena tycks hoppa upp och ner? Lite svårt att hitta en balans där. Kanske ska minska dosen när jag hittat ett bra värde att ligga på för att hålla det där istället för att dosera rek dos när nitratet och fosfat ökar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det ut som kiselalger. Har du silikatfilter på osmosen?

Yes det har jag. Har också gått i tankar om det finns silikat i karet, kanske ska köpa ett test? Har iaf minskat belyning till ca 8 timmar så får se om det hjälper.

Kan det bli alger pga lite hoppiga värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Algerna är nu puts väck. Vet inte vad jag gjort riktigt eller snarare vilket som gav effekt.

Minskat lyse från 10 till 8 timmar.

Håller jämnare nitrat och fosfat ca 2-3 och 0.03-0.05

Doserar en jämn mängd av no3po4 varje dag 0.5 ml

Håller KH jämt med buffert ca 1 ml varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökade du flödet nåt? Jag hade troligen dinos, först i sanden, men när jag stoppade i en goby så flyttade dom till stenarna. Sen satte jG i en kraftig streamer ytterligare, och nu är det mesta borta, har fått hjälpa till med en tandborste på några ställlen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...