Postat 15 mars 201312 Är Undrar om mer cirkulation lÀngs med botten kan minska alger i sanden? Vill inte ha nÄgon goby dÄ jag redan provat och den skitade ner nÄt fruktansvÀrt.MVH
Postat 16 mars 201312 Är Mot cyano och dinflagellater fungerar det utmÀrkt."Vanliga" alger tror jag inte det gör nÄgon nytta.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).
Postat 16 mars 201312 Är men om jag inte misstar mig sÄ finns det vÀll sniglar som vÀnder i sanden? alternativt sjöstjÀrna som vÀnder pÄ sandenjo hÄller med om att fisken e duktig pÄ att kasta runt sand;)
Postat 16 mars 201312 Är Har sÄdana sniglar. Dem Àr nog bra att ha men dom gör inga underverk. Men sjöstjÀrna som sagt, Jag har haft enValenciennea strigata som jag upplevde som dig att den sket ner som tusan.finns vÀll nÄgra fiskar som Àr lite lugnare men ÀndÄ gör ett bra jobb.Med vÀnlig hÀlsning Mathias Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 16 mars 201312 Är Författare Tack.tror inte det Àr cyano men den lÀgger sig lite som ett tÀcke om den fÄr ligga ett par dagar sen blir det syrebubblor i den. Brukar röra om lite med en pinne men det kommer tillbaka pÄ nÄgra timmar. Har sandsniglar men som sagts tidigare gör dom inga mirakel. Funderar pÄ sanderemiter eller vad dom heter, har sett att triton har dom. SjöstjÀrna tror jag kommer svÀlta ihjÀl sÄ kÀnns inte rÀtt att köpa en sÄn.Den algen Àr det, Àr det en sÄn Marko nÀmer? HjÀlper isf en tunze 6015 i mitt kar dÄ eller ska det vara en starkare pump?MVH
Postat 16 mars 201312 Är dra pÄ med lite ös eller sug upp det sÄ blir det nog bra. Ser ut som cyano stör det sÄ mycket som möjligt
Postat 16 mars 201312 Är Det vore kul att fÄ veta alla dina vattenvÀrden. Oftast Àr det bÀttre att ÄtgÀrda rootorsaken.
Postat 16 mars 201312 Är Författare Det vore kul att fÄ veta alla dina vattenvÀrden. Oftast Àr det bÀttre att ÄtgÀrda rootorsaken.Belysningstiden Àr ca 10 tim, minska till 8-9?Salt 1025PH 8.1KH 8.0Nitrit 0Nitrat 0Fosfat 0,03Magnesium 1320Calcium 492
Postat 16 mars 201312 Är 8 timmar i belysningstid Àr nog de flesta som har. 10 till och med 9 timmar lÄter mycket om det Àr fullt ljus sÄ börja med att sÀnka belysningen till 8 timmar och se vad som hÀnder, annars ser ju vÀrdena bra ut men vad mÀter du med? Algerna tycker jag ser ut som kiselalger fast kiselalger brukar inte ha bubblor utan det lÀgger sig mer som ett damm, kommer ofta i nystartade akvarium.
Postat 16 mars 201312 Är Belysningstiden Àr ca 10 tim, minska till 8-9?Salt 1025PH 8.1KH 8.0Nitrit 0Nitrat 0Fosfat 0,03Magnesium 1320Calcium 492Jag gillar inte att du har 0 i nitrat och 0,03 i fosfat. Rekommenderar dig att testa nitrattillsÀttning ett tag. Om det stÀmmer att du verkligen har 0 i nitrat sÄ Àr det helt ofarligt att testa med det.
Postat 16 mars 201312 Är Författare Ska testa att sÀnka lystiden till 8 timmar. MÀter calcium och fosfat med hannachecker, resten med salifert och refraktometer. Brukar inte ha 0 i nitrat hade för ett par veckor sen 50 i nitart och samma alger. Har nu kört med no3po4 frÄn red sea, skulle tro att om jag mÀter nitrat imorgon efter kvÀllens matning sÄ Àr den över 0. Vad tillsÀtter jag för att höja nitrat en aning, Àr 2 ett bra vÀrde?
Postat 16 mars 201312 Är Ska testa att sÀnka lystiden till 8 timmar. MÀter calcium och fosfat med hannachecker, resten med salifert och refraktometer. Brukar inte ha 0 i nitrat hade för ett par veckor sen 50 i nitart och samma alger. Har nu kört med no3po4 frÄn red sea, skulle tro att om jag mÀter nitrat imorgon efter kvÀllens matning sÄ Àr den över 0. Vad tillsÀtter jag för att höja nitrat en aning, Àr 2 ett bra vÀrde?Följ Lasse's recept: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53513-Allt-blir-brunt-!!!-HjÀlp&p=518393&viewfull=1#post518393Jag tycker allt mellan 1 - 5 Àr ett bra vÀrde.
Postat 16 mars 201312 Är Författare Ska absolut testa detta, tack för tipset. LÀste att nÄgon fÄtt bort sÄnt hÀr genom att tillsÀtta kalkvatten för att höja ph, kan det vara en lösning eller Àr det bara tillfÀlligt?
Postat 16 mars 201312 Är Ska absolut testa detta, tack för tipset. LÀste att nÄgon fÄtt bort sÄnt hÀr genom att tillsÀtta kalkvatten för att höja ph, kan det vara en lösning eller Àr det bara tillfÀlligt?Du har ett bra PH sÄ det behöver du inte labba med.
Postat 16 mars 201312 Är Författare Ok, nej ska börja med att tillsÀtta lite nitrat. Matar vÀldigt försiktigt och hÄller koll pÄ nitrat och fosfat medans jag doserar no3po4 har jag lÄga vÀrden en dag sÄ doserar jag inte osv men ser att sÄ fort jag hoppar över det en dag eller 2 sÄ sticker bÄde nitrat och fosfat upp direkt. Vad beror det pÄ och kan det ha med algerna att göra nÀr vÀrdena tycks hoppa upp och ner? Lite svÄrt att hitta en balans dÀr. Kanske ska minska dosen nÀr jag hittat ett bra vÀrde att ligga pÄ för att hÄlla det dÀr istÀllet för att dosera rek dos nÀr nitratet och fosfat ökar?
Postat 17 mars 201312 Är Författare MÀtte min nitrat nyss och den Àr nu uppe i 2, kanske var mÀtfel igÄr, ska jag nu testa och dosera en lite mÀngd no3po4 kanske 0,5 ml för att försöka hÄlla den nivÄn?
Postat 17 mars 201312 Är Författare För mig ser det ut som kiselalger. Har du silikatfilter pÄ osmosen?Yes det har jag. Har ocksÄ gÄtt i tankar om det finns silikat i karet, kanske ska köpa ett test? Har iaf minskat belyning till ca 8 timmar sÄ fÄr se om det hjÀlper.Kan det bli alger pga lite hoppiga vÀrden?
Postat 18 mars 201312 Är Författare Det brukar inte vara ett lÄngvarit problem. NÀr startade du karet?slutet pÄ november eler början pÄ december minns inte exakt.
Postat 11 april 201312 Är Författare Algerna Àr nu puts vÀck. Vet inte vad jag gjort riktigt eller snarare vilket som gav effekt. Minskat lyse frÄn 10 till 8 timmar.HÄller jÀmnare nitrat och fosfat ca 2-3 och 0.03-0.05Doserar en jÀmn mÀngd av no3po4 varje dag 0.5 mlHÄller KH jÀmt med buffert ca 1 ml varje dag.
Postat 12 april 201312 Ă„r Ăkade du flödet nĂ„t? Jag hade troligen dinos, först i sanden, men nĂ€r jag stoppade i en goby sĂ„ flyttade dom till stenarna. Sen satte jG i en kraftig streamer ytterligare, och nu Ă€r det mesta borta, har fĂ„tt hjĂ€lpa till med en tandborste pĂ„ nĂ„gra stĂ€lllen.
Postat 12 april 201312 Är Författare har 150w MH. Nej jag har inte ökat cirkulationen, Àr det jag skrev som jag har Àndrat. Har rört om sanden ett par ggr nÀr jag har grejat med karet men inget annat. Hopppas det hÄller sig sÄ nu
Postat 12 april 201312 Är SÄ hÀr illa Àr det hos mig (i sanden) https://www.facebook.com/photo.php?v=10151407357978391&l=4365617335306780092
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.