Gå till innehåll

Fredriks Nano Cocoon 15L


fredrikDalby

Rekommenderade inlägg

Efter 10 år utan akvarium startade jag för några månader sedan igång ett sötvattensakvarium med tanganyika ciklider.

Men varje gång jag besökte akvarieaffärer fastnade jag längre och längre på saltvattensavdelningen och ganska snart var jag fast i saltvattensvärlden. Oerhört spännande och så mycket att lära sig. Till och med grus och sand är ju kul, massa liv överallt.

Det krävdes lite övertalning av min frun för att få upp det första akvariumet (sötvatten) men har lyckats smyga in 2 nano akvarium med saltvatten, ett 8L Dymax IQ3 (LS + rörmaskar + snigel + eremit) och senast ett 15L Aquatic Nature Cocoon som jag tänkte använda denna tråden till.

Teknik

2 x Dymax LED 1,6w

1 x Aquatic Nature Solar Duo 13w

25w doppvärmare

Cirkulationspump 500L/h

Levande

3 kg LS

Goby Stonogobiops nematodes och pistolräka

Okinawa Goby

Zoanthus knappar ?

Ricordea

Stjärnpolyp

2 Turbosniglar

2 Eremitkräftor

post-7421-14468928797494_thumb.jpg

post-7421-14468928796297_thumb.jpg

post-7421-1446892879654_thumb.jpg

post-7421-14468928796771_thumb.jpg

post-7421-14468928797004_thumb.jpg

post-7421-14468928797246_thumb.jpg

Ändrat av fredrikDalby
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på om jag behöver en skummare. Verkar bara svårt att hitta bra skummare till små akvarium. Extrapris på salt 479kr för 22kg salt avgjorde saken. Jag kör med större vattenbyte istället.

Byter jag 1/3 (5L) av vattnet varje vecka klarar jag mig över 2 år (22kg -> 660L -> 132 vattenbyten på 5L) på spannen med salt.

post-7421-14468928810498_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder vatten från kranen som kommer från Vombsjön här i Skåne. Verkar vara lite högt nitrat ?

Vombverket (Vombsjön)

Parmater Median Enhet

pH 8,3

Total hårdhet 6,3 °dH

COD 2 mg/l

TOC 3,1 mg/l

Konduktivitet 38 mS/m

Alkalinitet 140 mg/l

Kalcium 35 mg/l

Magnesium 5,9 mg/l

Natrium 33 mg/l

Kalium 2,8 mg/l

Strontium 0,15 mg/l

Järn 0,01 mg/l

Mangan <0,01 mg/l

Ammonium 0,01 mg/l

Nitrit 0,010 mg/l

Nitrat 6,4 mg/l

Fostfatfosfor <0,005 mg/l

Fluorid 0,20 mg/l

Klorid 17 mg/l

Sulfat 43 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske redan vet detta men väljer att skriva detta ifall att du inte skulle veta:

Knapparna du har ser ut som protopalythoa och de sägs vara ännu giftigare än zoanthus, när du hanterat dessa ska (om du inte haft handskar på dig vilket e.g är att föredra) så ska du tvätta händerna extra noga med varmt vatten länge, giftet är också luftburet vilket också är värt att nämna och om du hanterat knapparna och sen torkat av dig på handduk ska denna tvättas i minst 60grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då har man 2 sorters gift i akvariet. Kloramin och Palytoxin. Tack för info !

@Marina: Visste att Zoanthidae koraller var giftiga, men inte att jag hade dom värsta protopalythoa. Har två småbarn som pillar på det mesta så dom korallerna får åka ut.

@Manks: Funderade på att skaffa osmosgrejer. Men det verkar ju inte hjälpa heller mot kloramin. Aktivt kol, askorbinsyra eller vattenberednigsmedel. Får undersöka vad som är bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Marina: Visste att Zoanthidae koraller var giftiga, men inte att jag hade dom värsta protopalythoa. Har två småbarn som pillar på det mesta så dom korallerna får åka ut.

Säg till om du vill bli av med dom, kan lämna nån kenyaträd eller nått annat i byte om du är intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har heske här på SVG tagit hand om protopalythoa knapparna och i byte fick jag två fina xenia.

[ATTACH=CONFIG]93766[/ATTACH]

Ser ut som fraggarna piggnat till lite, det är förresten Kenyaträd precis som mikoto säger. Ser ut som dom har lagom storlek på dom också, tur jag inte tog med dom stora bitarna iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info. Jag som trodde att kenya träd var en försvenskning av xenia :-)

Jag tror att det är en Ricordea. Mitt första inköp. Frågade efter två mjukkoraller och fick med mig den och protopalythoa (som dom inte nämde var giftig), men kom ej ihåg namnen.

post-7421-14468928951577_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va väldigt dåligt att dem ej nämnde att knapparna va giftiga ogillar sådant.

Jäkla fint kar. campnella för sig kanon där. Läste lite ang vatten innan du byter vatten låt det gå 24h i en hink i med lite c-vitamin så är problemet med kloramin ett minne blått :) Fungerar karet med kranvatten kör på det :) Skummare är bara bortkastade pengar i ett så litet kar. vattenbyte är melodin för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Patrick !

Detta är det minsta akvariumet jag haft, men saltvatten är fantastiskt, det kryllar ju av liv även i ett så här litet :-)

Jag har börjat använta Tetra aqua safe som ska fixa kloraminet och mycket annat. Askorbinsyra verkar ju annars väldigt enkelt, nästan så jag funderar på att blanda eget dricksvatten. Kloramin verkar riktigt otrevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag två större akvarium, ett 37 liter Aquatic Nature Evolution och ett RSM 130 liter.

Allt levande från detta kar och mesta av stenen fick flytta in AN Evolution karet. Lite överblivna småstenar fick flytta in i RSM 130 akvariet där det redan står 20 kg begagnad sten (smutsig från krachat kar) på "rengöring".

Går snabbt att fastna i saltvatten. Från 8 liter till 15 liter till 37 + 130 liter på några månader. Antagligen lika beroendeframkallande som heroin :-)

Det blir sjukt mycket smuts i sanden på någon månad. Har ändå försökt rengöra den vid vattenbyten.

post-7421-14468929042691_thumb.jpg

post-7421-14468929042472_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...