Gå till innehåll

Funderingar kring användning av fosfatreomover


kladd3

Rekommenderade inlägg

Har de senaste halvåret haft en rejäl tillväxt av gröna trådalger som inte vill ge med sig. Har nu i snart 4 månader använt mig av fosfatremover dock utan att bli av med skiten, detta leder mig till att tro att jag på något sätt går fel. Har testat både järn och alu remover och tycker att jag fått bäst resultat av att blanda dessa två fifty fifty och byta mediet varannan vecka. Använder mig anv Oceanakvariums "egna märke"

Detta leder mig till följande frågor som jag söker svar på.

1. Hur ofta behöver jag byta mediet använder ca 150 g till mitt 320 liters kar just nu kör jag bara järnbaserat eftersom alu är slut.

2. Vilken remover är bäst att använda för att bli av med gröna trådalger järn eller alu baserad.

3. Genomflödet, hur stort genomflöde ska jag ha använder mig av en filterbehållare ala ruwal filtrafos 10 enligt dess instruktioner så ska genomflödet ligga på ca 15-20 liter i timmen men är man ute på nätet lite så sägs det att mediat ska tummla runt och det gör det defenitivt inte med det lilla flödet.

Ska väl tilläggas att jag mäter inget fosfat i vattnet utan allt tar algerna hand om.

Är det någon som har en bra ide om hur man blir av med dessa alger så tar jag även emot dem det enda jag gör är att förutom använda fosfatremover så suger jag ut så mkt som möjligt vid minna vattenbyten som är antingen 25l/vecka eller 55/liter varannan vecka beroende på vad jag hinner med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just ang trådalger så vet jag inte. jag har 0.01 i phosphat och har lite trådalger dessa fick jag när förhållandet mellan nitrat och phosphat vart skevt.

Vad har du för värden nu ? phosphat absorber står ofta hur mycket dem kan ta upp för en viss mängd osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte det var omöjligt att bli av med trådalger (och vissa andra livskraftiga gröna alger) när de väl fick fotfäste i mitt förra nano. Jag använde syntetisk fosfatremover & doserade kolkälla.

Det krävs nästan att man manuellt tar bort alla alger och sedan förhindrar återväxt med låga näringsnivåer. Betande djur är det bästa.

Jag vet att NiXoN brukar berätta att han vann över algerna med hjälp av macro-algsrefugium. Men det hjälper kanske inte dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

järnbaserad remover ska väl helst inte köras i filter/tumlas eftersom det kan avge järn eller andra mindre bra ämnen då.... Järnbaserad ska väl helst användas hängande i strumpa typ. Har jag för mig iallafall

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mekanisk rensning, sjöborrar och kalkvatten!

En del av problemet är antagligen också att du får noll på fosfattest i vattenkolumnen, beroende på att håralgerna absorberar all näring och att derbresian ofta växer på substrat, typ stenar som läcker ut lite näring

Gula lampor och lågt Kh är andra bidragande faktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt kh ska man ligga på ligger just nu runt 7-8

Finns det någon extra bra sjöborre man kan införskaffar har haft en men den dog för nån vecka sedan, han åt vöäl ihjäl sig.

Har funderat på en Salarias fasciatus samt en ny sjöborre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En seriös laddning med olika snäckor, minst 1st / 10 liter.

Dom tar visserligen inte dom längre trådarna men hindrar nytt från att växa upp, samma med salariasen den tar inte gärna trådarna.

Manuell rensning på längre trådar är det som gäller, sjöborrar tar väl det mesta om man är beredd att ha några stycken dom kan ju sitta på ett ställe i dagar (lite beroende på sort då).

Kalkvatten är värt att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja som sagt så har jag haft en liknande episod som varade väldigt länge, provade dom flesta metoder som nämnts ovan.

-Snäckor, ingen verkan.

-Salarias, rör inte vissa algsorter.

-Lo vulpinus, nafsade på dom nyaste topparna.

-Sjöhare, selektiv rackare.

-Borrar, gjorde en del verkan men dom kom inte åt överallt och jag hade behövt köpa bra många för att verkligen så ut algerna.

-Remover, hände inte så mycket.

-Mörkläggning, ingen verkan.

-Kalkvatten.

-Mekanisk rensning i kombination med alla ovanstående, gav resultat ett tag.

-Algmedel(FM) tog livet av alla mina räkor och några fiskar.

-Matbegränsa, saktade in lite men inte någon lösning.

Refugiet trodde jag inte riktigt på men det fanns inte så mycket mer o prova så det var bara o testa en "blast from the past".

Sen att det löste problemet för min del betyder inte att det ger dig samma verkan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm har alltid velat testat ett refugium men just nu så finns varken platsen i slumpen [kör med en öppen plastmatta] eller kunskapen så det bli väl i sådana fall att bygga om lite och läsa in sig på hur det fungerar.

Att köra källvatten känns även det lite vanskligt dock blir det nog att testa i första hand eftersom det kräver för mig minst anpassning av det nuvarande systemet. Det jag är rädd för är att överdosera kölvattnet att Kh och ca och Photoshop ska blir för höga men även här behövs det läsas in lite innan jag våga mig på det.

@ Nixon för man fråga hur du byggde upp ditt refugium storlek innehåll och belysning

@ Lasse har du några bra tips och råd kring källvatten ev någon bra artikel som kan läsas

En övrig sak som jag blivit avrådde att göra från två olika affärer är att plocka ut all sten och skrubba den ren och sen lägga tillbaka den igen. Varför skulle inte detta funka ? Samtidigt som man kör med renovera borde inte renovera ta hand om förlåten innan alperna börja växa???

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 Liter refugium med chaeto alger och röd led belysning 30w, hade nog räckt med hälften och säkert blivit bättre med lite blått.

Jag hade plats för ett separat litet kar med avrinning så det blev min lösning, sen finns det påhängsvarianter.

Hur bra det funkar verkar variera men det tog sig bra hos mig, efter nån månad så började reträtten och sen började algätarnas betande göra nytta samtidigt som jag tömde ut chaeto.

Jag har inte kört DSB eller lera som vissa andra gör i refugium utan endast alger.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Hade ungerfär samma problem som dig. Mitt grundproblem var att jag använde gamal sten och att den hade en hel del fosfat i sig. Detta gjorde att algerna fick fäste och sedan bidrog algmattan att skit samlades i algerna vilket gav dem ytterligare näring.

Eftersom jag också mätte 0 i fosfat i vattnet då algerna tog allt så hjälpte inte fosfatremover. Jag tror att algerna är snabbare och bättre på att ta upp fosfatet än vad removern är om man har rejäl algtillväxt. Remover fungerar bra om man har liten eller ingen algmatta för att hindra att man får en (min egen högst obelagda teori).

Vad som till slut knäckte mina alger var följande process:

1. Satte in fosfatremover.

2. Skrubbade stenen i karet med tandborste samt rörde om i sanden (försökte smala upp så mycket av det bortskrubbade som möjligt med en håv)

3. Steg 2 upprepaddes med en veckas mellanrum och byte av remover.

4. När karet hämtat sig lite efter skrubbningen men algerna inte fått nytt fäste skickade jag i MICROBE-LIFT/Gravel & Substrate Cleaner http://www.microbelift.com/products/home-aquarium/bacterial-products/gravel-and-substrate-cleaner/.

5. Vattnet blir helt svart och man får en svart belägning på stenen efteråt, men ca. 1 vecka efter så var alla alger borta och stenen i mycket bättre skick.

Sedan fortsatte jag med hög dos fosfatremover och lyckades dra när näringsvärdena för lågt vilket ledde till andra problem, men efter att ha gjort ett upphåll med näringsexporten ser nu karet ut att må bra. Så tänk på att inte trycka ner näringsnivåerna för lågt efter det att du blivit av med algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Att köra källvatten känns även det lite vanskligt dock blir det nog att testa i första hand eftersom det kräver för mig minst anpassning av det nuvarande systemet. Det jag är rädd för är att överdosera kölvattnet att Kh och ca och Photoshop ska blir för höga men även här behövs det läsas in lite innan jag våga mig på det.

Snappade upp detta! måste röka ut detta!...kalkvatten menas väl? alltså som påfyllning av dunsat vatten...det verkar som du har påhälsning av en hacker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra källvatten känns även det lite vanskligt dock blir det nog att testa i första hand eftersom det kräver för mig minst anpassning av det nuvarande systemet. Det jag är rädd för är att överdosera kölvattnet att Kh och ca och Photoshop ska blir för höga men även här behövs det läsas in lite innan jag våga mig på det.

Snappade upp detta! måste röka ut detta!...kalkvatten menas väl? alltså som påfyllning av dunsat vatten...det verkar som du har påhälsning av en hacker?

o fy sjutton. Nu fick man i alla fall sig ett grymt gott garv :), blev lite intresserad av tråden och när photoshop ramlade in så blev jag konfunderad minst sagt. JAG HAR KRAMP I MAGEN :). Tack!

Jag blir nog några år äldre nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...