Sluden Postat 12 juni 2013 Dela Postat 12 juni 2013 Jag får inte loss huven vid timern. Något tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heske Postat 12 juni 2013 Dela Postat 12 juni 2013 Sitter en sprint på båda hållen från skummarluckan, "bara" att dra ut dom så är luckan lös i bakkanten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sluden Postat 12 juni 2013 Dela Postat 12 juni 2013 Tack. Det gick nu. Tack tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sluden Postat 12 juni 2013 Dela Postat 12 juni 2013 Har testat med alla tre sladdar. Fläkten vägrar gå igång :-( Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sluden Postat 12 juni 2013 Dela Postat 12 juni 2013 Förlåt förresten att jag skriver i din tråd, tänkte inte på det. Det var fläkten som var sönder. Fick igång fläkt nummer två.. Orka gnälla om en söndrig fläkt från Hong Kong..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 16 juli 2013 Författare Dela Postat 16 juli 2013 Äntligen dags att byta ut originalskummaren. Låter som en elvisp och ger flera grader extra temperatur. Valet på ersättare föll på Hydor Slim Skin nano. Ska bli intressant att se hur den funkar. Känns gedigen och av hög kvalité, men manualen verkar vara för en äldre variant. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 25 juli 2013 Författare Dela Postat 25 juli 2013 Mycket nöjd med skummaren. Bra att kunna justera nivå på skummaren (i motsats till originslskummaren). Ljudnivån är nu behagligt låg på hela karet, fläktar bytta, nya Eheim compact 600 cirkulationspumpar och sista (?) uppgraderingen en tystare skummare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 25 juli 2013 Författare Dela Postat 25 juli 2013 Glasrosorna började sprida sig, har använt varmt vatten i spruta för att bränna bort dom hittils, men kändes som en evig kamp så köpte en Filfisk (Acreichthys tomentosus) förra veckan. Första dagarna var den väldigt skygg och gömde sig, men nu har den kommit igång. Äter det mesta (flingor, artemia, spirulina) och har rensat bort alla glasrosor. Men idag har han ätit upp en mindre koloni med knappar och har även börjat nafsa på min Duncan korall, som tur är så är korallen snabb på dra ihop sig. Ska försöka mata oftare och se om det hjälper. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hermanbrute Postat 25 juli 2013 Dela Postat 25 juli 2013 Jag som hade tänkt att åka och köpa en jag med!Får nog bli pepparmintsräkor om jag får tag på några istället för glasrosorna har börjat bli endel nu! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
toompa Postat 26 juli 2013 Dela Postat 26 juli 2013 Så den skummaren passar alltså i rsm Någon bild på hur det blev? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 27 juli 2013 Författare Dela Postat 27 juli 2013 Så den skummaren passar alltså i rsm Någon bild på hur det blev?Den passar (hydor slimskim 140). Den monteras med kombinerade sugpropp/magnet fästen som kan fästas på kortsidorna i sumpen. Problemet är att sätter man den på sidan mot eluttagen så blockerar den avrinnigen, och på andra sidan blir det problem att använda magneterna (svårt att komma åt). Funderade på att beställa intanks media basket och fästa skummaren på men tog fram sticksågen och delade orginsl skummaren istället, så nu kan skummaren sitta i mitten av sumpen.Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
toompa Postat 30 juli 2013 Dela Postat 30 juli 2013 Okej ja det funkar ju det också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 14 augusti 2013 Författare Dela Postat 14 augusti 2013 Månadens inköp av levande blev misslyckade.Först tappade jag en Hysterix i golvet, låg fortfarande i påsen men i princip alla grenar gick av. Sen försvann en Gramma loreto efter en dag i karet och har inte synts till på två veckor. Har antagligen blivit mat till sniglar och ormsjöstärnan.Ska göra ett nytt försök med en Gramma loreto, fantastiskt fin fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 14 augusti 2013 Dela Postat 14 augusti 2013 Får se det positivt, du har många fraggar att byta med=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 29 oktober 2013 Författare Dela Postat 29 oktober 2013 Hade ett kortare strömavbrott igår. Skönt att veta att batteribackupen till cirkulationen funkade. Grymt nöjd med Ecotech vortech mp10 pumpen trots det höga priset. Har ett 12v batteri anslutet och ska komplttera med en CTEK laddare för underhållsladdning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 14 november 2013 Författare Dela Postat 14 november 2013 Barnen har somnat och min fru är bortrest. Dags för lite kvalitetstid. 83 sidor produktkatalog från Tunze ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 17 november 2013 Författare Dela Postat 17 november 2013 Länge sedan jag hade någon bild på akvariet.9 månader efter uppstart. Intresset för saltvatten har bara ökat och planerar för uppgradering. Ska bara hitta något runt 500liter med fin finish som kan stå i vardagsrummetm kanske ett Elos eller RSM S-serie. Som nybörjare har jag som många andra haft svårt att hålla fingrarna bort från omflyttning och pillande i akvariet, men nu ska det få vara ifred minst någon vecka. Även barnen har blivit engagerade och det är värt lite repor i glaset (vild algbekämpning, ofta med hjälp av kompisar). FiskarOkinawagoby (Gobiodon okinawae)Eldgoby (Nemateleotris magnifica)Salarias fasciatus2 x Clownfisk (Amphiprion ocellaris)Sixline Wrasse (Pseudocheilinus hexataenia)Filfisk (Acreichthys tomentosus)Sandhopper Blenny (Parapercis sp.)Midas Blenny (Ecsenius midas)Dvärgkejsare (Centropyge loriculus)KorallerRicordea floridaTrumpetkorall (Caulastrea furcata)HjärnkorallAcroporaDuncan (Duncanopsammia axifuga)Echinophyllia echinoporoides)StjärnpolypTeknikEcotech MP10 (80% reef crest)2 x Eheim Compact 3002 x T5 55w lysrörActinic Truelumen LED strip2 x Truelumen Lunar LED Hydor slim skin nano skummareKemiKranvatten + askorbinsyra mot kloraminRowaphos fosfatremoverSalifert All-In-OneAktivt kol20 liter (15%) vattenyta per vecka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 17 november 2013 Dela Postat 17 november 2013 Skarapar du bakruta, inte en alg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 18 november 2013 Författare Dela Postat 18 november 2013 Skarapar du bakruta, inte en alg?Ja, försöker hålla den ren. Har provat att låta algerna växa fritt, men tycker en ren bakruta känns bättre estetiskt. Brukar slarva lite bakom stenarna så Salarias fasciatus har något att äta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 10 december 2013 Författare Dela Postat 10 december 2013 Har letat efter en orginalbänk utan framgång. Akvariet står på en ikea bänk med tveksam bärighet med påföljande mardrömmar. Hade egentligen bestämt mig för att inte uppgradera mer utan köpa ett större akvarium, men nu har jag iaf köpt ett komplett RSM från Majki med LED (rapidled + typhoon dimmer) och får en bänk på köpet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 23 december 2013 Författare Dela Postat 23 december 2013 Igår glömde jag skära bort svålen på julskinkan när jag mest beundrade min nya anemon. Min fru måttligt glad.Idag bättrade jag på situationen genom att berätta att saltvattensakvariet var det bästa på många år. Hon påminde mig om att vi även fått två barn.Tur att man köper julklappar till sig själv nuförtiden (tunze osmolator). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 28 mars 2014 Författare Dela Postat 28 mars 2014 Fick riva all hela scaped idag för att få tag på min Sandhopper Blenny (Parapercis sp.). Beter sig ungefär som en gädda och idag fick det vara nog. När jag kom hem idag satt han med en goby i munnen och min pisolräka blir inte glad att mista sin kompis. Lyckades få honom att släppa gobyn som verkade överleva. Sandhopper blennyn får fortsätta sitt liv i extrakaret i förrådet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 19 maj 2014 Författare Dela Postat 19 maj 2014 Tillbringare "Uppenbar" från IKEA. 49kr, gummikanter så står stabilt och att hänga på kanten !http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10134971/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MagnusJ Postat 19 maj 2014 Dela Postat 19 maj 2014 Trevlig tråd och ett fint akvarium! Mvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fredrikDalby Postat 25 maj 2014 Författare Dela Postat 25 maj 2014 Clownfiskarna får verkligen en personlighetsförändring när dom blir med anemon. Innan var dom som två förvirrade hönor, och nu fullt upptagna med att målmedvetet pyssla om sin anemon. Fantastiskt att få se dom dras till anemonen, och sakta närma sig den och nu helt uppslukade! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.