mikoto Postat 1 maj 2013 Författare Postat 1 maj 2013 Det händer lite här, även om det gått lite segt. Jag är klar med målningen av sidorna och baksidan nu iaf! Det får torka bara. Sedan ska jag skära till frigolit och silikona på, hoppas mitt koncept fungerar bra... Det målade blev riktigt bra iaf. Jag måla med biltemas väggfärg. Gick på 44 kronor för färgen. Fick måla 5-6 lager men sedan täckte det riktigt bra. Samarbeta med maskeringstejpen med. Enda trista var att färgen var mer brungrå än svart. Men jag tror det kommer fungera ändå...LED rampen går lite segt med också. Mitt fel, men jag har fått hem drivaren med nu, det enda som saknas är fläktar och några dioder. Majoriteten av dioderna har jag redan, men Stig i gemla verkar inte tro på varmvita dioder så jag får skaffa de på annat håll :-) Här är den nuvarande dioduppsättningen jag tänkt satsa på:Uppsättningen är baserad på Maxspect Razors 8000K variant: http://www.maxspect.com/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=21#SpecificationsDe blå är 460 nm så de är lite högre än de vanliga RB dioderna... Exakt varför det är bättre vet jag ej, Maxspect har ju faktiskt en 10-20 nm högre. Men man får testa. Jag tror de vita dioderna täcker upp spektrumet bra ändå. Jag kan inte så mycket om växter och därmed även algers ljuskrav så jag snor ett fungerande koncept tänkte jag :-) Många andra växt LED projekt har ganska många olika dioder men min erfarenhet är att det blir bara svårare och svårare att få ett trevligt ljus desto fler olika typer av dioder man har. Speciellt röda kan ge väldigt konstiga ljuskoner i vattnet...Jag är även lite osäker på hur jag ska lösa det med fläktarna men jag tror jag placerar två 92 mm fläktar brevid varandra mitt på rampen så får jag se hur det fungerar. Är osäker på hur man bäst löser luftflödet annars men det verkar vara standardlösningen här på guiden om man kollar byggen baserade på alu-profiler. Citera
mikoto Postat 8 maj 2013 Författare Postat 8 maj 2013 Lite mer gjort, då sidorna är målade har jag börjat isolera karet till slut!Först måla jag baksida och kortrutorna som jag redan beskrivit. Jag maskera områden där ingen färg skulle vara.Där det var maskerat applicera jag sedan svart silikon och spred ut den till en tjock rand som täckte det maskerade området. Sedan pressa jag fast frigolit där. Resultatet verkar bli bra, tyvärr matcha inte min färg och silikonet helt perfekt men jag tror inte det kommer sticka så hårt ändå i ögonen. Jag har ordnat baksidan och ena kortsidan än så länge. Ska ordna undersidan och andra kortsidan snart med. På undersidan får jag ta bort pappen som satt från fabrik. Förhoppningsvis ska det här täta ordentligt och bra! Jag måste köpa hem mina två Tunze 6015 med bara så att jag kan fästa magneterna. Jag får göra två hål helt enkelt och lägga i tunnare frigolitbitar i botten från baksidan. Hoppas det går med 10 mm frigolit där. Annars får jag arbeta lite med den tills magneterna suger åt sig men det är ju starka magneter. Sedan måste jag fixa min skummare med. Jag är fortfarande inne på att bygga en luftdriven. Jag måste bara hinna... Jag tror en motordriven kommer bli för stor för karet med rätt kapacitet och den skulle tillföra en hel del värme. Citera
mikoto Postat 13 maj 2013 Författare Postat 13 maj 2013 Nu är alla frigolitskivorna på plats! Det blev nog helt ok det, känns bra. Fick lite pengar idag med så nu kan jag nog beställa det sista i cirkulationsväg och LED...Jag har tänkt lite med dubbelglaset med. Jag har funderat på att strunta i att köra på glas och istället köra på plexi. Biltema har plexi för fördelaktigt pris. http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/1200x800 är visserligen mer än jag behöver men då kan jag göra ett bra täckglas av det med och ha till andra projekt. Ett problem är ju att silikon inte fäster bra på plexi men jag tror anlagsytan blir tillräckligt stor och slät för att det ska fungera ändå. Och hur jag än gör så kommer jag vara tvungen att fästa glas mot icke glas pga att jag behöver ett mellanlägg mellan akvarierutan och yttre dubbelglaset. Eventuellt kan man även få en liten fördel av plexits ökade isoleringsförmåga mot glas. Jag skulle bara behöva något bra plexi lim, så kan jag göra isoleringsmellanlägget av plexi med... Citera
Slanten Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 Plexiglas är detsamma som akryl, så acrifix funkar fint. Men akryl har ju den tråkiga egenskapen att det är väldigt repkänsligt. Så jag håller nog med Stefan att det blir betydligt bättre med glas. Citera
mikoto Postat 15 maj 2013 Författare Postat 15 maj 2013 Ok, då kör vi nog på glas ändå då. Enda riktiga nackdelen är väl att det är bekvämare att köpa akryl än glas men å andra sidan måste jag ju skära till det själv :-) Får lägga en beställning snart då, kan kapa till kabelkanalerna och testa silikona fast en mot lite spillglas så länge så märker jag hur det fungerar... Citera
norskfisk Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 SAN og akryl slipper gjennom fuktighet. Biltema SAN har UV filter som gjør det mørkt og uegnet til akvarium uansett. Citera
Bygert Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 Akryl släpper igenom fukt? Berätta inte det för de som har akvarier byggda i akryl...Knepigt det här med kondens, för det mesta har jag inte det som stör men nån dag om året så forsar det från rutorna. Förstår mig inte riktigt på varför men problemet är inte stort nog för att jag skall tycka att det är lönt att göra nåt åt det. Citera
freddi36 Postat 15 maj 2013 Postat 15 maj 2013 Väldigt fuktig luft de dagar som det bildas kondens? Brukar ju va ganska torrt inomhus i vanliga fall Citera
mikoto Postat 15 maj 2013 Författare Postat 15 maj 2013 Under normala delarna av året tror jag inte jag får några egentliga kondensproblem, jag siktar på 14-16 grader. Men jag tror jag borde få kondensproblem på vintern för jag siktar på att hålla iaf 8 grader på vintern om det går. När vi fyller på kallvatten i ett akvarium där så blir det kondens så det skriker om det tex. Akvariet står i en lokal där det känns som regnskogen ibland på sommaren :-)Jag vill mest ha dubbelglaset för dess isolerande verkan dock, rent tekniskt tål jag inte riktigt tanken på att ha isolerat alla sidor väl utom en som blir helt exponerad. Det känns galet. Sedan är det väl slutligen för att jag vill träna på att göra det själv så man har erfarenheten av saken och att jag antagligen kommer ångra mig och vara ilsk i efterhand om jag inte gör det.Jag funderar mycket, för jag är fortfarande ilsk på att det är besvärligt att montera dit dubbelglaset :-) Helst skulle jag ha glasstavar på 1x1 cm att limma mellan. Jag fundera även snabbt idag på om man kunde montera det extra glaset på insidan av akvariet istället för utsidan. Det hade varit ballt, bara krävt en glaslist ovanpå så hade det varit klart. Men det känns för enkelt... Antagligen är det superbesvärligt att installera det på ett snyggt sätt då man inte får ner handen mellan glasen... Citera
Bygert Postat 16 maj 2013 Postat 16 maj 2013 Montera på insidan blir ju knöligt, det glaset skall ju då tåla fullt tryck och det blir ju svårt att limma för det eftersom man bara kommer åt på baksidan efter nån ordning. På utsidan skulle det ju i princip fungera med bara en plastfolie om man kan få dit den tätt. Stjäl ju lite volym också att sätta inuti, inte mycket men dock.Det är väl vissa sommardagar det blivit kondens, antagligen när det är extra varmt och fuktigt. Citera
mikoto Postat 21 maj 2013 Författare Postat 21 maj 2013 Ja, det är nog inte helt simpelt att sätta dit den på insidan... När karet är monterat iaf. Om man bygger akvariet från grunden eller är beredd att skära bort framrutan före installation så tror jag det kan fungera väl. Men jag tror det blir för bökigt så jag får nog klämma på rutan utifrån iaf...Jag håller på att testa vad kylaren klarar med karet vattenfyllt utan dubbelglas just nu, har inga resultat ännu dock då jag inte hunnit cykla iväg till karet. Blir kul att se vad den orkar, jag hoppas nästan att den ska klara ner till fyra grader när akvariet bara har vatten i sig. Men temperaturen är ganska hög där nere nu, åtminstone 25 grader i rummet så det motarbetar nog ganska väl.Jag har arbetat lite mer idag iaf, den här dagen med lysrampen. Jag har borrat!Borrat för 36 dioder och två fläktar. Dock inte borrat för fläktarnas skruvhål ännu. Men det tar jag när jag monterar fläktarna sedan. Det blev många borrhål för dioderna för jag hade får stort avstånd mellan hålen första gången. Jag stod där och tänkte "jag kanske skulle hämta en diod och pröva... Nej, det blir nog bra". Då blev det som det blev, men det var behagligt att att borra med pelarborren så det gjorde inte så mycket. Det besvärligaste var faktiskt att få ut aluminiumskivorna som blev där jag borra hål för fläktarna, det var inte alls kul! Undrar hur de andra grabbarna som byggt med LED gjort, för det brukar de inte nämna alls så de har säkert något hemligt jättelätt sätt att få bort de på...Nu ska jag få hem dioderna bara så ska jag nita, sedan kommer den tråkiga biten... Löda. Eller ja, lödningen är iofs rolig. Det tråkiga är att ordna alla eländiga sladdar. Hittar jag inte kabelskalaren den här gången så kommer jag tusan i mig köpa en för jag tänker inte handskala ett 80-tal sladdar... Citera
mikoto Postat 22 maj 2013 Författare Postat 22 maj 2013 Jag kika till akvariet idag, när jag lämna det sist satte jag kylaren på 12 grader. Det verka den inte ha några som helst problem med, då temperaturen på vintern är åtminstone en fem grader lägre i lokalen så ska det nog gå få ner det runt 7-8 grader med, det verkar mycket lovande :-) Så länge jag inte sätter in något som producerar monstruöst med värme.Men vad jag mer märkte till min förskräckelse var den syndaflod som skapades på framrutan, det blev ett våldsamt flöde från den redan vid 12 grader. Jag testa att sätta den på 15 bara för att se vad som fungerar men jag tror dubbelglaset blir ett krav om det här ska gå, speciellt på vintern när jag vill ha det så kallt jag kan.Jag funderar lite fram och tillbaka på pumpar med, troligtvis kör jag på två Tunze 6015, men det hade inte alls varit trist med en styrbar pump och vågor... Men det får nog vara, jag har tyvärr inte för mycket pengar just nu så jag får köra på alternativ jag vet fungerar. Jag kan nog byta i framtiden i värsta fall. Skummaren har jag tänkt fuska lite med, jag kommer nog få nöja mig med en 40 cm skummare iaf, tänkte kompensera det med att pressa på ordentligt med luft i den och ha en grov och bred stigarhals för att inte skumma över. Min design kommer tillåta att byta stigarhalsen ganska smidigt med mot en mindre variant vid behov. Jag känner att min mer avancerade skummare jag tänkt mig kommer nog inte bli av i första taget så jag kör något som jag vet får ihop först och sedan får väl det uppgraderas med isf. Citera
Barth Postat 22 maj 2013 Postat 22 maj 2013 Skummares kommer ge ganska bra värmebidrag! All Ulf som passerar igenom kommer värmeväxlas totalt med karet. Citera
mikoto Postat 22 maj 2013 Författare Postat 22 maj 2013 Jo, jag misstänkte det med. Även om jag skippar att ha en pump i karet som man får med en motordriven skummare så är ju luften ett bekymmer. Undrar om det går kyla luften på något vis... Jag har en fundering som kanske kan gå... Den skulle gå ihop med en annan tanke jag hade om isolering av vägen till kylaren. Jag ska se om jag kan rita upp det på ett vettigt vis. Skummaren kommer vi ju inte ifrån oavsett, den känns ytterst nödvändigt i ett sådant här kar även om mitt kommer vara varmt jämfört med ditt :-)Jag såg nu för övrigt att Beijer bygg har fina 10x10 aluminium profiler så jag tänkte köpa två sådana och kapa till och strunta i plastkabelkanalerna. Det här blir bra... Citera
Slanten Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 @Barth:Jo du, han Ulf är en väldigt varmblodig person... @Mikoto:Aluminium har betydligt större värmeledningsförmåga än plast. Det kan finnas en risk att den bit av aluminiumlisten som vetter ut mot rummet kan bli så kall att det kondenserar. Jag misstänker att det är ganska hög luftfuktighet i akvarieföreningen, så det kan nog rinna en del. Fast jag kan naturligtvis ha fel. Citera
mikoto Postat 23 maj 2013 Författare Postat 23 maj 2013 Ja det tror jag med, att det kondenserar mot aluminiumet. Men jag har tänkt fylla på med silikon utmed hela profilernas utsida med. Precis som vår norska kumpan gjort här ungefär: http://www.jonolavsakvarium.com/planktonproject/201103/pproject201103.html och kanske proppa lite frigolit mellan profilerna också så får de en lite högre isolerande verkan. Citera
Bygert Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 Frågan är ju om man skall bry sig allt för mycket om varmblodige Ulf. Exempel (om jag nu räknat rätt):100 liter vatten 10 grader. Blanda väl med 1000 liter luft av normaltryck, 25 grader. Resultat: 10.04 grader. Vatten innehåller oerhört mycket mer värme än luft, därför blir det så där. Citera
mikoto Postat 23 maj 2013 Författare Postat 23 maj 2013 Det kanske är mest om man gör som Jonas och klämmer på en dunderfläkt på ett flöde över biobollar i en optimerad luftrumma som luftens högre temperatur börjar bli något att frukta :-)Jag kan ju egentligen testa att stoppa i en syresten i karet och testa vad det gör för skillnad. Men det blir nog inte helt likvärdigt, om luften sitter i en skummare jämfört med löst i karet. Om den sitter i karet så skulle den ju egentligen i mitt fall byta det isolerande luftskiktet mellan ytan och täckglasen. Citera
stigigemla Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 @Bygert: Var har du hittat siffror om luftens värmekapacitet. Jag har bara hittat "pröva" för att värmekapaciteten är så starkt beroende av luftfuktigheten. Citera
backstrd Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 Frågan är ju om man skall bry sig allt för mycket om varmblodige Ulf. Exempel (om jag nu räknat rätt):100 liter vatten 10 grader. Blanda väl med 1000 liter luft av normaltryck, 25 grader. Resultat: 10.04 grader. Vatten innehåller oerhört mycket mer värme än luft, därför blir det så där.Du har räknat rätt. Antar man dessutom att luften är mättad vid 25 grader och 10 grader så hamnar man på 10,12 grader. Cp för luft är ca 1,005 kJ/kg vid rumstemperatur och inte särskilt beroende på luftfuktighet, om det inte kondenserar men då ska man inte använda cp./Daniel Citera
stigigemla Postat 23 maj 2013 Postat 23 maj 2013 Tackar för siffran. Jag förlorar en hel del värme i ventilation vintertid. Jag har väl haft otur när jag Googlat på det. Citera
Slanten Postat 24 maj 2013 Postat 24 maj 2013 Om luften är mättad måste man räkna med att fukten kondenserar om luften kyls från 25 till 10 grader. Det blir nog en del värmetillskott. Citera
backstrd Postat 24 maj 2013 Postat 24 maj 2013 Om luften är mättad måste man räkna med att fukten kondenserar om luften kyls från 25 till 10 grader. Det blir nog en del värmetillskott.Det motsvarar skillnaden mellan 10,04 och 10,12 grader. /D Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.