Gå till innehåll

Test att sänka fosfat med Salifert fosfatremover flytande.


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej vaknade idag och tittade till mitt akvarium.

Röda slemalger.

Mätte nitrat: ca 2 (red sea)

fosfat: 0.36 (red sea)

Ajaj, jag kör redan järnbaserad remover i min reaktor så gick till min lokala handlare i Tranås och införskaffade detta medel :post-6659-14468929156542_thumb.jpg

Jag tänker i denna tråd uppdatera och skriva om mitt icke vetenskapliga test som startar idag.

Min totala volym är 800l så jag hade i 5*8 = 40ml av medlet. Det skall man göra varje dag vid förhöjda värden. Det står på flaskan att det blir ingen mätbar sänkning de första dagarna, utan då urlakas inredning och sen kan det börja sänkas även i vattenvolymen. Men man skall se resultat på kraftigare skumning.

Så här ser min skummare ut 2h efter ilagt medel: post-6659-14468929156786_thumb.jpg Så något händer!

Återkommer imorgon med fortsättningen, då mäter jag igen och ger bild på hur skummaren ser ut 2h efter ilagt medel. (Jag byter 30lvatten dagligen också just nu och suger upp röda slemmet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan dagens dos av medlet: Jag testade för säkerhets skull fosfaten i vattenbytesvattnet, det var bra enligt testet (kanske 0 eller näst lägsta på red sea testet), skönt då är testet ganska ok i alla fall för tendensen om det går neråt.

Skummaren såg ut så här: post-6659-1446892916606_thumb.jpg

Efter detta så bytte jag mina 30l vatten och sög bort det röda "slemmet" jag såg. Det var väldigt lite, men lyset ej på ännu så troligen kommer det senare. (Fast man hoppas..)

Sen testade jag... Fortfarande 0.36 enligt testet. Så antingen urlakas nu stenen eller så är produkten ej fungerande så fort. Jag har medel för 12 dagar och kommer köra alla dagarna om inte fosfaten vilket jag hoppas på drastiskt går ner tidigare.

Skummaren började inte producera massor med skum direkt, vilket gör att jag har dragit upp den så att den skummar rejält igen. För fosfaten skummas ur enligt produkten. Skummar man inte bort det går det tillbaka till vattnet 24h senare, så utan effektiv skumning fungerar ej produkten.

så nu skummar det så här igen (fast ändrad inställning):post-6659-14468929166327_thumb.jpg

(Det är ganska grovt red sea testet på denna höga fosfat nivå, så det kan mycket väl gått ner utan att mitt test än ger något utslag)

Fortsättning följer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man aldrig lär sig. Skummaren fick fnatt fullständigt när jag ändrade inställning. Hela koppen överfull och massor med skum i sump. Ändrat tillbaka alla inställningar och den skummar rejält. Slutsatsen är att skumningen ökar rejält men hittills ingen sänkning av fosfathalt trots detta (i vattenvolymen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att man ska låta medlet verka en stund innan man skummar ut det?

Som det ser ut nu så verkar det som att medlet skummas ut direkt via skummaren och då gör det ju inte så stor nytta?

Men det är kanske snabbverkande så det drar med sig fosfat direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även med dessa mirakelmedel så måste man förstå vad man håller på med och att grundproblemet med fosfaten är att den lagras i sand och levande sten om man inte tar hand om den. Så när man upptäcker att fosfat är ett problem så har man lagrat upp en hel del som tar tid att bli av med och de oavsett hur effektiva metoder vi använder. Det finns alltså INGA genvägar, det finns många sätt att ta bort fosfat på och de fungerar, men man måste ha tålamod och välja en metod som passar för en själv så att man blir uthållig. Att återställa ett akvarie fosfatmässigt tar oftast lång tid beroende på hur illa det är ställt och hur lågt man vill gå, ett halvår och upp till ett år är inte ovanligt om det är illa ställt och man vill gå lågt. Jag tror att det är lönlöst att göra en sån här insats på ett problemakvarie om du inte vill köpa 50 flaskor. Men vad kan man använda det till, jo om du har ett fosfatfattigt akvarie och vill kapa några hundradelar så skulle det kunna fungera. Det bli ju extra intressant om man använder sig av biologisk näringsexport och har en skevhet mellan P och N. Kör på och rapportera, jag gillar alla entusiaster som kastar sig in och testar saker och jag har haft fel förr.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jo du har helt rätt Janne, jag mådde dåligt en tid och eftersatte akvariet. Så jag gör inte detta "vetenskapligt" och ändrar inte enbart denna parameter. Jag har dragit ner matningen av mina koraller kraftigt, från "lite då och då" med frysta kuber och flytande. Till strikt 3ggr/dag. Mina anthias behöver mycket mat för att må bra, därav har jag övermatat utan att kontrollera vad som skedde med fosfaten, var nöjd algerna under kontroll och korallerna levde under ett antal månader.

Så vad ändrar jag på totalt sett:

näringsimport: mindre mat

näringsexport: ökad skummning med hjälp av detta medel

ökade vattenbyten: 30l/dag - jag orkar inte göra större annars hade jag bytt än mer

byte av fosfatrmover i min reaktor varannan vecka.

En ATS är också på uppbyggnad.

När jag flyttar om 3 månader (1juli), kommer jag dessutom att slänga sanden, nu suger jag upp vid varje vattenbyte så det blir mindre och mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens test: fortfarande samma värde, som sagt var: det skummar bättre så det fungerar troligen men frälsningen finns det inga genvägar till (i alla fall inte 150kr/flaskan) ;-)

edit: nitraten är nu "nollad" efter mina ändringar, ajaj man ändrar och så blir annat dumt. Får börja tillsätta nitrat :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Janne om tålamod med fosfaten. Jag kämpade ett år med vodka m.m innan jag var nöjd . Antagligen var både sand och sten full med fosfat. Men att det är lönlöst att köra med denna typ av medel stämmer inte. Jag har en polare med ett kar på 1000 liter och han köpte Ulta-life fosfatremover och körde på rätt kraftigt under 1 månad. Tror att hade typ 2.0 i fosfat. Och det gick ned till 0,02. Doserade väldigt,väldigt mycket. Till slut sjönk det närmare bra värden och då minskade han dosen. Så Peter om du skulle dosera mer och med en doserpump flera gånger/dag så skulle du antagligen se en sänkning. Nu vet jag inte hur bra saliferts medel är men det fungerade med Ultra-life. Måste tilägga att polaren hade ett fish-only akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Henric för information! Ja jag märker en tydlig effekt hos skumaren ca 2-10 h efter att medlet har varit i, så nog har det effekt. Jag är faktiskt nyfiken på om det blir så bra verkan att medlet kommer att börja att sänka fosfaten. Jag har en hel del koraller i mitt kar och Salifert medlet rekommenderar detta som jag har i som maxdos för att inte få en okontrollerad "för" snabb sänkning, så därför håller jag mig till den under denna 12 dagars period. Har inget mätbart inträffat under den tiden får man fundera vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgonens åtgärd: Fick strunta i vattenbyte tyvärr. Bytte ut allt media i fosfatreaktorn. I med 4 dl KZ järnbaserad remover. Bytes nästa fredag. I med 40ml Salifert. Hoppas på att göra vattenbyte och utsug av tråkalger senare idag, annars imorgon. Min kaninfisk och mina Salarias har alltid tillgång till Nori, kanske en stor fosfatbov? Skall minska ner på den också. Men livrädd kaninen kommer att bli hungrig på koraller istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att man ska låta medlet verka en stund innan man skummar ut det?

Som det ser ut nu så verkar det som att medlet skummas ut direkt via skummaren och då gör det ju inte så stor nytta?

Men det är kanske snabbverkande så det drar med sig fosfat direkt?

Detta har jag missat! Hmm jag ser inget alls om att skummaren skall vara avstängd så jag TROR inte det. Dags vässa engelskan och skicka dem en fråga, stort tack för funderingen!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hört om någon kaninfisk som gått på koraller, lika lite som kirurger.
Är en Siganus magnificus, jag såg inget nu när jag läst om att den inte var helt revsäker. Är helt säker jag läst det. Men vad bra, då får han bli mindre tjock stackaren! Tack!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många flaskor blir det och om man har koraller och kör hårt så får man problem med dem. Problemet med andra metoder är ju inte att de inte fungerar utan att man måste ta det lungt så korallerna hinner acklimatisera sig, så gäller även med denna metod.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm testade nu igen, som vanligt tyckte jag 0,36 lät damen titta hon menar 0.04 är viss skillnad, jag går på färgnyansen hon går på färgstyrkan. Ajaj. Imorgon skall jag testa med ett annat test. Försöker utläsa av red sea testet vad man skall gå på, men har blivit väldigt osäker. Faktum är att jag fått röda slemalger och mina kalkalger växer dåligt sista månaderna så det kan vara att jag läser testet så som jag "tror" det borde vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Lo vulpinus vet att om den betar på korallerna får den Nori. Jag vet inte om den gillar koraller eller om det är en form av dressyr den utövar.
Tack för info, jag skall vara uppmärksam! Naturligtvis låter jag inte fisken svälta, jag har dragit ner på matning till 3 ggr/dag och har beslutat mig för att ge nori varannan dag istället för varje. (4 Salarias och 1 kanin äter upp dosen på några timmar)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano kan ju vara täcken på låga värden. Jag kör fosfaten med hanna eller rowa tycker dom är bäst.
Ja, nästa löning blir det en Hanna, en kamrat kommer hit idag och ska köra ett Salifert test och se vad han får med det. Dessutom får han kolla med mitt red sea och säga vad han uppfattar. Alla koraller mår ju ok i dagsläget, men låg/avstannad tillväxt (även kalkalgerna). Så en fin förklaring är att fosfat för hög. Tror det ändå är så tills jag blir helt motbevisad.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här flytande fosfatremovrarna bygger på kemisk fällning. Det är därför mycket märkligt att du inte ser någon förändring från det relativt höga 0.36 ppm. Har "damen" däremot läst av 0,04 så ger det en rimlig förklaring. Jag har för övrigt haft högre värden än 0,4 och haft kalkalger. Jag håller nog en slant på att orsaken är liknande den som är den vanligaste felorsaken i datakretsar - FBT. Kan kanske vara dags att införa en felkod för koncentrationsavläsningar inom saltvattensakvaristiken - förslagsvis FB eller BS :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här flytande fosfatremovrarna bygger på kemisk fällning. Det är därför mycket märkligt att du inte ser någon förändring från det relativt höga 0.36 ppm. Har "damen" däremot läst av 0,04 så ger det en rimlig förklaring. Jag har för övrigt haft högre värden än 0,4 och haft kalkalger. Jag håller nog en slant på att orsaken är liknande den som är den vanligaste felorsaken i datakretsar - FBT. Kan kanske vara dags att införa en felkod för koncentrationsavläsningar inom saltvattensakvaristiken - förslagsvis FB eller BS :)

MVH Lasse

Ja, nu när jag tittar på nytt test idag så är det nog så att jag tolkar fel och värdet är mellan 0.04 och max 0.08. Ska bli intressant att se vad salifert säger senare idag och även vad framtida Hanna checker säger. Dock blir ju då nästa fråga, varför fick jag plötsligt röda slemalger? - Djupa andetag nu Peter Sundström en sak i taget, red ut din fosfathalt först innan du gör andra åtgärder.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...