Gå till innehåll

Salt som ger lågt KH????


JNerelius

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Hep

Jag kör med Tropic marine pro reef och toppar med detta Easy-Life pH/KH Buffer enligt instruktionerna så är det ett jäkla drag på KH

höjning så man får börja lågt.Kanske kan va nått.

-shark_smiley

Tack för tipset. Det verkar vara något för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder osmos så borde det inte bli så galet höga värden såvida du inte har tagit av slaskvattnet eller läser av testet omvänt(vet att några gjort det med RS test).

//NiXoN

Har testat Osmos-vattnet och det är rätt vatten jag har tagit. Är obefintliga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då gör du helt rätt, konstigt att du får såpass höga värden även om RS saltet kan vara på gränsen till överdrift ibland.

Ett annat salt som brukar ha låga värden är Instant ocean, red seas vanliga salt brukar vara något bättre med kh kring 7-8.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan ge tips på ett salt som ger lågt KH? Har just nu Red Sea Coral Pro salt som enligt burken ska ge 12,2 dKH men i praktiken så ger det mig med vårt vatten ett mycket högre. närmare 15-20 dKH.

Jag har använde Red Sea Coral Pro Salt under en period tillsammans med mitt kranvatten. Jag hade då ett KH mellan 11,5 och 12,3. Numera använder jag Tropic Marin Pro Reef Salt och har då ett KH mellan 8 och 9.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använde Red Sea Coral Pro Salt under en period tillsammans med mitt kranvatten. Jag hade då ett KH mellan 11,5 och 12,3. Numera använder jag Tropic Marin Pro Reef Salt och har då ett KH mellan 8 och 9.

Ska köpa en liten förpackning och se vilka värden jag får. Känns lite dumt att köpa hem för vårt nya akvarium som kommer i slutet av maj.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska köpa en liten förpackning och se vilka värden jag får. Känns lite dumt att köpa hem för vårt nya akvarium som kommer i slutet av maj.

Känns som om det är bra slump mellan förpackningar. Mitt Red Sea Coral Pro ger mig KH 8,5 vid 1,025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som om det är bra slump mellan förpackningar. Mitt Red Sea Coral Pro ger mig KH 8,5 vid 1,025.

Vågar inte chansa. Är för min del jobbigt att köpa så pass mycket salt och sen inte få bra värden. Blir ju att blanda till närmare 900 liter saltvatten (akvarium + sump).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då gör du helt rätt, konstigt att du får såpass höga värden även om RS saltet kan vara på gränsen till överdrift ibland.

Ett annat salt som brukar ha låga värden är Instant ocean, red seas vanliga salt brukar vara något bättre med kh kring 7-8.

//NiXoN

Nja, tabellen säger ju "titrant used", dvs man måste ta 1-"avläst värde".

Men att råka läsa av 12 i kh av misstag är nog svårt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...