Gå till innehåll

Atlas 720L med 130L sump


Atlas

Rekommenderade inlägg

Det går bra att bli prickfri men det kräver lite arbete & karantäns-protokoll helt klart. Har du missat min tråd om prick jag startade för ett par veckor sedan?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter

Med tanke på vilka dyrgripar du satsar på kan det kanske vara intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om man läser artikeln jag länkade till så blir det ganska logiskt att man blir prickfri om man bryter parasiternas cykel... Dom kan liksom inte leva månad efter månad utan värddjur...

Är övertygad att du har rätt där, men sen kommer murphys lag in... På någon djä-la vänster så...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flikar in en fråga om prick (om det är ok för Atlas..?)

Jag har haft prick en gång, men det var i förra karet, sen dess har jag aldrig sett prick på någon av mina fiskar. Kan det ändå finnas prick i karet? Om det inte bryter ut, kan prickarna ändå livnära sig i karet? Eller kan man bli prickfri genom att fiskarna är så motståndskraftiga att de själva kan hålla borta prickarna, och då dör ut?

Edit, moderator får gärna ta bort denna post eftersom jag postat samma fråga i en annan mer passande tråd, så behöver vi inte diskutera i Atlas projekttråd

Ändrat av freddi36
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra att bli prickfri men det kräver lite arbete & karantäns-protokoll helt klart. Har du missat min tråd om prick jag startade för ett par veckor sedan?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter

Med tanke på vilka dyrgripar du satsar på kan det kanske vara intressant.

Jodå. Visst har jag läst din tråd. Det är därifrån jag fått iden. Har även surfat runt o läst massor i ämnet. Men är ändå lite skeptisk lite som manne skriver "Murphys lag"

Någon cysta som sitter i dvala på en sten som vaknar upp. Men i vilketfall så blir det ju inte sämre..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är övertygad om att din achilles kommer vara död efter stressen den blir utsatt för i karantänshållning. Se till att mata fiskarna och håll dom vid god hälsa så är inte längre pricken ett problem.
Jag håller med Manne och Andreas. Det verkar lite väl teoritiskt. Stressa inte Achillesen mer nu. På med uvc och släng i den i karet.

Tror ni har fel gällande min Achilles. Jag må vara ny inom saltsvängen,men jag kan se skillnad på när en fisk blir väldigt stressad av hanteringen. En fisk som hovas upp och flyttas till ett annat kar och som simmar runt o kollar sin omgivning direkt och sedan efter några minuter börja äta är inte nämnvärt stressad av hanteringen. Hade den därimot simmat o gömt sej,varit skygg,inte ätit, så hade jag hållit med er. Jag har studerat massor om just Achilles och dom som har dom. Många frågetecken har dykt upp för mej som jag studerar vidare på.T.ex Framförallt så finns det några som har fler av samma släkte i samma kar utan problem. Det är en väldigt intressant tråd som jag ska försöka följa upp..

Som påpekats i annan tråd så kör jag lite min egen väg och är inte rädd för att prova saker o ting. Men det betyder inte att jag studerar väldigt mycket om den nämda fisken, för det gör jag. Det betyder heller inte att jag kan allt. Det betyder att jag skaffar mina egna erfarenheter samtidigt som jag har dom inlästa i bakhuvudet och är inte rädd för att prova.

OBS: Inlägget är inte på något sätt tänkt att snäsa ifrån eller liknande. Bara så att ni får en inblick i hur jag är och fungerar.

Hurviada den dör eller inte inte så lär ju det visa sej ganska snart. Flyttade den till ett nytt kar igårkväll. Och den simmar runt idag som den varit i karet hur längre som helst och kommer upp när de skall matas.

Skall väl också tilläggas att min achilles inte är särskilt rädd för hoven. Annars hade jag aldrig fått tag i den från början i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om Achilles direkt, men de överlever tydligen att fångas, hållas på fångststation, packeteras, flygas, vara hos grossist, transporteras till akvariebutik, karantän hos butik, försäljningskar hos butik. Varför skulle den dö i karantän hemma hos köparen?

Atlas, min fråga var riktad till _manne_. Det märks att du läst :)

Vidare vill jag inte vara någon slags besserwisser som skall säga åt folk vad de ska göra. Alla gör såklart som de vill och följer sin egen filosofi & magkänsla etc. Jag har bara råkat snöa in på ämnet .. jag föstår att det kan låta som jag predikar och skriver folk på näsan. Inte meningen! :)

Lycka till med era fantastiskt vackra fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inget om Achilles direkt, men de överlever tydligen att fångas, hållas på fångststation, packeteras, flygas, vara hos grossist, transporteras till akvariebutik, karantän hos butik, försäljningskar hos butik. Varför skulle den dö i karantän hemma hos köparen?

Atlas, min fråga var riktad till _manne_. Det märks att du läst :)

Vidare vill jag inte vara någon slags besserwisser som skall säga åt folk vad de ska göra. Alla gör såklart som de vill och följer sin egen filosofi & magkänsla etc. Jag har bara råkat snöa in på ämnet .. jag föstår att det kan låta som jag predikar och skriver folk på näsan. Inte meningen! :)

Lycka till med era fantastiskt vackra fiskar!

Uppfattar absolut inte dej som en besserwisser Daniel... Tycker din tråd är helt kanonbra att läsa. :) Alla sätt är bra utom dom dåliga ;) Har inte beslutat om jag ska köra tanktransfer ännu..

Mycket som kan gå fel då jag är borta o jobbar.. Ska klura lite till på det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni har fel gällande min Achilles. Jag må vara ny inom saltsvängen,men jag kan se skillnad på när en fisk blir väldigt stressad av hanteringen. En fisk som hovas upp och flyttas till ett annat kar och som simmar runt o kollar sin omgivning direkt och sedan efter några minuter börja äta är inte nämnvärt stressad av hanteringen. Hade den därimot simmat o gömt sej,varit skygg,inte ätit, så hade jag hållit med er. Jag har studerat massor om just Achilles och dom som har dom. Många frågetecken har dykt upp för mej som jag studerar vidare på.T.ex Framförallt så finns det några som har fler av samma släkte i samma kar utan problem. Det är en väldigt intressant tråd som jag ska försöka följa upp..

Som påpekats i annan tråd så kör jag lite min egen väg och är inte rädd för att prova saker o ting. Men det betyder inte att jag studerar väldigt mycket om den nämda fisken, för det gör jag. Det betyder heller inte att jag kan allt. Det betyder att jag skaffar mina egna erfarenheter samtidigt som jag har dom inlästa i bakhuvudet och är inte rädd för att prova.

OBS: Inlägget är inte på något sätt tänkt att snäsa ifrån eller liknande. Bara så att ni får en inblick i hur jag är och fungerar.

Hurviada den dör eller inte inte så lär ju det visa sej ganska snart. Flyttade den till ett nytt kar igårkväll. Och den simmar runt idag som den varit i karet hur längre som helst och kommer upp när de skall matas.

Skall väl också tilläggas att min achilles inte är särskilt rädd för hoven. Annars hade jag aldrig fått tag i den från början i karet.

Jag tycker absolut att du ska köra på den linjen som du har bestämt dig för. Alla har vi olka sätt att göra saker på.

Mvh Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel: jag tycker personligen det är kanonbra att du skapat en tråd som tar Pricken på allvar o förklarar svart på vitt hur man Kan gå till väga..

Själv kan jag inte svara på om hur jag skulle göra i ett skarpt läge för min egen del.. Inte varit där ännu..

För egen del känns det "felaktigt" att "kasta" runt fisken i olika baljor för att få den prickfri , känns inte alls humant som jag tänker.. Men skulle kanske själv göra det tillslut om jag inte ser något alternativ.. Drömmen är ju givetvis att kunna sätta in all kraft direkt i karet mot pricken så skiten "försvinner" permanent , men det verkar inte finnas en vettig lösning som vi alla vet då pricken verkar "kosta" i alla led från fångst till köpare..

Jag personligen tror på att Niklas fixar det på sitt vis.. Han har haft sådan flyt hittills att han inte förstår det själv ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För egen del känns det "felaktigt" att "kasta" runt fisken i olika baljor för att få den prickfri , känns inte alls humant som jag tänker.. Men skulle kanske själv göra det tillslut om jag inte ser något alternativ.. Drömmen är ju givetvis att kunna sätta in all kraft direkt i karet mot pricken så skiten "försvinner" permanent , men det verkar inte finnas en vettig lösning som vi alla vet då pricken verkar "kosta" i alla led från fångst till köpare..

Om du någon gång hamnar i situationen och en eller flera av dina fiskar dör varje dag, dag efter dag, så kanske du ändrar uppfattning om vad som är humant för fisken... men jag håller med om att det är ett stort projekt och inget man gör "för skojs skull"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du någon gång hamnar i situationen och en eller flera av dina fiskar dör varje dag, dag efter dag, så kanske du ändrar uppfattning om vad som är humant för fisken... men jag håller med om att det är ett stort projekt och inget man gör "för skojs skull"...

Kan bara hålla med dig peter , det jag tänker på är hanteringen o den ev stress det ger för fisken.. Jag har som sagt inte haft prick så fiskar dött pga av det fast man haft Leocusternon tex som verkade vara en magnet.. Nu sitter jag med en achilles så kanske får äta upp mina ord fortare än jag skriver..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit o hämtat 4 små clowner ,1 st solkorall i sämre skick och en röd/grön Bta av en liten kille i mörrum som ska lägga ner. Riktigt söta små clowner. Tyvärr fick jag fiska upp mina saddlebacks då dom inte va snälla mot dom. Dom lyckades även jaga en stackare över på golvet som jag hittade försent tyvärr.. Lägger in lite bilder på nykomlingarna och några till. Min Achilles är tillbaka i karet och fick genast några nya prickar..

Ska lösa detta i slutet av nästa vecka.

post-7265-14468931735606_thumb.jpg

post-7265-14468931734159_thumb.jpg

post-7265-1446893173437_thumb.jpg

post-7265-14468931734597_thumb.jpg

post-7265-14468931734788_thumb.jpg

post-7265-14468931734981_thumb.jpg

post-7265-14468931735202_thumb.jpg

post-7265-144689317354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det frivecka igen.. Skönt. Achillesen är så gott som prickfri vilket är skönt att se.. Tror Manne vet hur det känns :)

Annars så ser allt bra ut just nu. Min nya Bta har valt att stanna kvar på den platsen jag satte den på.. Kul för en gångs skull.

post-7265-14468931774797_thumb.jpg

post-7265-14468931774142_thumb.jpg

post-7265-14468931774361_thumb.jpg

post-7265-14468931774578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...