Gå till innehåll

Elos 120


gladiator

Rekommenderade inlägg

Hej Igen!

Efter salt uppehåll i 3 år så blev jag med ett Elos 120 i helgen. Tjuvstartade för ca 1,5 månad sedan med en kub men den passade inte riktigt i rummet.

Varför blev det då salt igen?

Jo, en vända till Stockholm och besök av flera saltbutiker så blev suget för stort. Såg ett beg. Elos 120 på Triton och gillade den skarpt.

Några bilder på hur det ser ut nu :-)

post-1692-1446892933565_thumb.jpg

post-1692-14468929335447_thumb.jpg

post-1692-14468929335555_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har hittat tillbaka Johan!

Det är ju lite så att har man en gång haft salt så är man nog alltid mer eller mindre fast!

Jag är ju där själv efter ett längre uppehåll, men väntar tyvärr på mitt nya Red sea 500 som är lovat att dyka upp denna veckan!

Ditt nya kar ser fint ut tycker jag och jag önskar dig lycka till.

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel!

Lycka till med ditt nya kar.

/Johan

Kul att du har hittat tillbaka Johan!

Det är ju lite så att har man en gång haft salt så är man nog alltid mer eller mindre fast!

Jag är ju där själv efter ett längre uppehåll, men väntar tyvärr på mitt nya Red sea 500 som är lovat att dyka upp denna veckan!

Ditt nya kar ser fint ut tycker jag och jag önskar dig lycka till.

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inbjudan!

Kommer gärna och hälsar på, är mycket nyfiken på hur ditt kar ser ut nu. Senast jag var till dig ca 2-3 år sedan så hade du ett av dom snyggaste saltkar jag sett.

Vi hörs av /Johan

Kul att du är igång igen Johan. Kanonsnyggt kar. Du får svänga förbi västerås på en kaffe så ska jag se till att du fastnar i LPS träsket. Finns knappt en sps hos mig längre ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter en kanon start av karet så har det vart motgångar.

10 st fiskar dött en efter en. Jag hade ca 7 st fiskar när jag startade karet och allt funkade kanon!

Jag fyllde på med koraller och allt rullade på, värdena började stabilisera sig.

Köpte då in 6 st fiskar, 3 st kirurger och 3 st (Pholidichthys leucotaenia).

Först så började dom nya kirurgerna få någon sorts prick, tänkte att det går över. Brukar ju kunna vara så med kirurger.

Men dom dog efter ett par dagar, sedan gick det snabbt. Allt fler fiskar dog! Prickarna ser mer ut som mögel, alla fiskar har fullt med mögel.

Jag har nu köpt in ozon, men det hjälper inte tillräckligt snabbt. Denna sjukdom måste vara extremt dödlig och svår att utrota.

Jag har nu 3 st fiskar kvar i karet, 2 st kirurger som jag haft sedan start och en clown. Kirurgerna ser bättre ut men clownen har fullt med mögel och äter inte längre! Den kommer nog dö i närtid, tyvärr.

Jag har nu lärt mig en läxa (borde ha vetat bättre), ska starta karantäns kar vid köp av nya fiskar, nästa gång!

Något som ändå är positivt i denna bedrövelse är att korallerna stor trivs och tycker att tillväxten är bra och fina färger. Men vad hjälper det när man får fiska upp döda fiskar var och varannan dag :-(

Kanske en tankeställare till andra som inte kör karantäns kar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut det där. Tröttna du på original skummaren direkt?

Tråkigt att det har kommit upp så många trådar om oodiunum på senare tid. Ingen rolig sjukdom att få då den verkar rensa det mesta i fiskväg.

Du är välkommen förbi igen om du har vägarna förbi nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade skummaren ett tag men var riktigt nöjd med den jag hade innan så det blev den gamla.

Läste på om oodiunum och det verkar som det är det jag fått. :-(

Kommer gärna förbi igen! Du hade ett spännande kar på gång.

Ser bra ut det där. Tröttna du på original skummaren direkt?

Tråkigt att det har kommit upp så många trådar om oodiunum på senare tid. Ingen rolig sjukdom att få då den verkar rensa det mesta i fiskväg.

Du är välkommen förbi igen om du har vägarna förbi nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är oodiunum, är det bara fiskarna som är bärare? (kan parasiten leva vidare bland Ls:en, sniglar, m.m.?)

Om nu 2 st fiskar överlever(hoppas det iallafall) kan dessa vara bärare, latent?

Sedan när jag stoppar i mer fisk så kan allt börja om?

Nu är inte det aktuellt med mer fisk, tänker vänta tills hösten innan några fler fiskar köps in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läbbigt!

Nu är det bara 2 st fiskar kvar och dem ser ut o må ganska bra, dom äter bra oxo.

Tänker fortsätta med ozon och hoppas på att dessa 2 kvarvarande klarar sig.

Intressant om någon kan beskriva livscykeln för oodiunum.

Vad jag har förstått så kan det finnas latent i stenen och det lever i flera stadier. Sista stadiet är när dom sitter och suger på fisken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...