Gå till innehåll

Irriterande sandvändare! (Valenciennea strigata)


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Köpte en sandvändare i tisdags och den har gömt sig fram till i går. Nu verkar den ha byggt sig ett litet bo med en fin ingång osv men den verkar aldrig vilja sluta ta med sig sand. Begraver mina acan-kollonier hela tiden. Får gå dit med turkey bastern och blåsa bort sanden stup i kvarten.

Två frågor:

1. Hur känsliga är acan koraller för att få sand på sig? När bör man oroa sig?

2. Förstår att han vill göra sig ett bo men brukar dem sluta efter ett tag eller ska jag vänja mig att behöva blåsa bort sand från min koraller för i så fall ligger han jävligt pyrt till ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 stycken som har ägnat all sin tid sedan jag stoppade dem i karet (5 veckor) till att flytta sanden från botten och sprida den över all inredning....

Tycker de är vackra och intressanta att se på, men börjar redan misstänka att de lever farligt när jag så småningom skaffar fler koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina stirgata lever väldigt farligt till. Har haft dom i 7 månader och den sprider sand i pumpar över koraller och värdens högar av sand. Undra hur gamla dom blir. Jäkligt glupska är dom med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet: V strigata är nog den värsta sandvändare jag haft fick fånga in den och ge bort den.. till skillnad från andra sandvändare som ofta vänder sanden där den ligger, så har strigatan en dålig ovana att ta munnen full med sand, sedan simma högt upp och sprida ut den på allt i akvariet,,

så det är stor skilnad på sandvändare och sandvändare ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet: V strigata är nog den värsta sandvändare jag haft fick fånga in den och ge bort den.. till skillnad från andra sandvändare som ofta vänder sanden där den ligger, så har strigatan en dålig ovana att ta munnen full med sand, sedan simma högt upp och sprida ut den på allt i akvariet,,

så det är stor skilnad på sandvändare och sandvändare ..

Ja precis. Jag hade en helvit förut som var hur snäll som helst tills den fick för sig att simma bland sladdarna bakom akvariet. Något tips på hur jag fångar in den? Jag har lagt ner en PET-flaska som jag sågat itu och vänt halsen ut och in på och lagt i några pellets. Men är det någon som har andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...