Gå till innehåll

Moorish Idol - matfrågan...


Chum

Rekommenderade inlägg

Jag vill ge Chum ett stort tack för denna tråden och all infon i den.

Det gjorde att jag vågade köpa denna vackra fisk.

Jag försökrade mig också om att jag fick ett exemplar som åt girigt.

Nu efter en dag i mitt kar, så verkar allt gå bra.

Den äter vanliga pellets och fryst.

Ska köpa lite veg.godis idag till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag känner en kille som vill sälja en av sina två moorish då de inte kommer överens. Min kompis har första tjing i morgon, men om det av ngn anledning inte blir av så... anmäl gärna intresse till mig. Vill hjälpa fisken hitta ett nytt kärleksfullt hem =)

I övrigt kvarstår min fråga... kan moorish "äta ihjäl sig", om ngn vet. Samma med Chelmon. De båda äter Spirulina som dammsugare.

Jag kan säga att fiskarna jag ser när jag dyker är så sjukt feta att jag skäms över att jag inte matar mer i min burk! Specielt kirurger är riktigt feta!

Så jag tror inte att du behöver oroa dej.Är dom mätta så äter dom nog inte mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar oxså för denna tråd!! Hade beställt några för ett tag sen som jag varit och hämtat idag. Fick 3st med mig hem :-)

Dessa åt mysis i butiken så hoppas på att dom äter här hemma oxså, ska uppdatera när jag vet!!

Med vänlig hälsning, Henrik

Fryst mysis gick bra också, jag köpte från samma "gäng"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack grabbar. Kul att det uppskattas och ännu roligare att era moorish mår fint! Älskar denna "ras" och har verkligen plöjt all info jag hittat online om dem -bok- Blev ledsen när jag hörde om min bekants moorish som dog nu igår efter att den inte kom överens med hans andra som fanns i karet sedan innan. Jag försökte hitta en köpare åt honom, men hann inte. Måste säga att ni haft TUR så det skriker om det. Både med maten, samt att hålla fler än en. Vissa säger att de MÅSTE vara i par, medan andra auktoriteter menar att de går säkrast ensamma (som Flavescens). Svårt att säga då jag tror det är högst individuellt i fråga om ensamhet, par eller stimvis. Gissningsvis beror det också på huruvida man köper fler på en gång, eller om man stoppar i fler med tiden (då det säkert kan bli revirkonflikter). Men tur har ni haft, speciellt med maten - ngt ni kanske förstår när ni ser hur jag kämpat med min, hehe.

Jag tror man med all säkerhet kan verifiera att denna sort är extremt svår att ha, men att svårigheten sitter nästan uteslutande i just mathållningen och att få dem att äta över huvud taget. Bästa utgångspunkten är utan tvekan att ENDAST välja exemplar som äter med god aptit i butiken. Min åt, men ganska blygsamt. Här tog det som sagt över 2 veckor och en förbannat massa experiment innan den började. Nu äter den allt, utom just frysta smådjur (Artemia, Mysis, Krill, etc).

Är ganska säker på att ni måste skaffa svampbaserat foder som Angel Formula om de ska klara sig i längden, samt att ni får dem att äta helvegetariskt också. För precis som med Flavescens så lär deras överlevnad och hälsa i långa loppet bero till stor del på vikten av at de får i sig vegetariskt. "Nori" samt JBLs Sprulina funkar extremt bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är synd att man inte kan redigera sina inlägg. Då hade jag kunnat komplettera post #1 med de bästa länkarna jag hittat.

Vad gäller par/fler så tror jag att det är nästan en förutsättning att de kommer från samma stim från början. En bekant som jag nämnde innan, hade en moorish och köpte en till (från samma stim som min var), men den han redan hade i karet accepterade INTE tillskottet och mobbade den så mkt att han var tvungen att ta till panikåtgärd och ta ur den. Efter en par timmar i en hink så dog den :smiley13:

Personligen kan jag tycka att butikerna i sådana lägen borde ta tillbaka fisken, så chansen är större att den klarar sig. Och självklart bör alla butiker vara noga med att informera köparen att detta inte är en "clownfisk" så att säga, så att alla är medvetna om vad de köper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog fått tag på ett konstigt exemplar....

Jag matade min igelkottfisk med (frysta) skalade räkor, men han spottade ut en bit....

Då kom Moorishen och glufsade i sig biten! ( han fick några bitar till )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är exemplar två i karet. Har ätit lite röd sea veggies.

Tyvärr verkar den ha fått prick, tror jag, har inte haft någon fisk med prick, men det är väl rätt entydigt.

Är det vanligt för idoler efter transport? Skall jag hålla mig kall eller är det panik med nån insats?

Den gula kirurgen är på honom lite, men inte så fasligt. Han verkar gilla att stå i ett strömt hörn....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är exemplar två i karet. Har ätit lite röd sea veggies.

Tyvärr verkar den ha fått prick, tror jag, har inte haft någon fisk med prick, men det är väl rätt entydigt.

Är det vanligt för idoler efter transport? Skall jag hålla mig kall eller är det panik med nån insats?

Den gula kirurgen är på honom lite, men inte så fasligt. Han verkar gilla att stå i ett strömt hörn....

Min har också fått prick....

Jag behandlar med Easylife Halt Parasite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du uvc eller ozon hade jag satt på, kanske stoppa i lite vitlök i maten för förebyggande syfte. Mer än så hade jag inte gjort eftersom du vill undvika att stressa fisken just nu så att pricken inte blir värre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du ska vara snabb med att tackla pricken. Jag rekommenderar Salifert Stop Parasites då det funkade för mig för ngt år sedan när man hepatus fick det... Moorish är sjukt känsliga fiskar, så ta ingen risk. SP ska vara "ofarligt" även om man överdoserar en smula. Vad gäller flavisen så hade jag samma problem. Min flavis betedde sig som en hormonstinn Rottweiler mot min moorish, men efter bara 24 tim så blev de kompisar. Nu simmar moorish, flavis och chelmon ofta ihop som "ett stim" =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men va fn!? :smiley5: Sanslöst tråkigt!

Det låter helt galet dock... på EN dag? Förlåt om jag frågar ngt så basic, men är du säker på att vattnet är ok? Ingen spik i ammonium el nitrit? Saliniteten? Temperaturen? Hur mår de andra fiskarna? Har du pratat med Triton? Jag tänkte... hur länge de haft denna kull, samt hur de andra mår som ev är kvar i butiken?

Förresten, var det inte du som hade medicinerat nyligen - mot mask? Det kanske är medicin kvar i vattnet? Personligen tror jag inte alls på att stoppa i sådana kemikalier =/ Min är inte avmaskad alls, men mår som en prins numera när den äter så mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moorishen är väldigt känslig och det kan gå snabbt.

Blåbert hade otur, det beror nog inte på hans vattenvärden.

.....men jag kommer i fortsättningen ha en karantän på minst tre månader för nya fiskar......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...